Nekromanti [>Human] - Tidslinje 1967-1987

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det efterfrågades en tidslinje till More than Human, så nu har jag byggt en.

Sammanfattning av det ni behöver veta om spelvärlden: 1967 dök det upp en första våg av "alfor", alltså människor med superkrafter. ingen vet var krafterna kommer ifrån. 1987 kommer det en andra våg, som rollpersonerna är en del av. Doktor Null är en alfa som uppfinner saker. The Blood Red Emperor är en massmördar-alfa.

Och en del saker är förskjutna pga alfainblandning.

Saker jag funderar på:

- Är den här tidslinjen det minsta intressant?
- Hur mycket är egentligen bara resultatet av att jag tycker att 70/80-talshistoria är coolt? Vad kan tas bort utan att helheten blir lidande?
- Är det något viktigt/intressant jag missat?

LÄNK!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Afghanistan! Visst var det alfor i Afghanistan? Det har jag läst någonstans? Eller såg jag det i Charlie Wilsons War?

Och så tror jag att Stainislav Petrov har tagit åt sig äran av saker som har med ditt spel att göra. Se vidare: http://www.dailymail.co.uk/news/article-505009/September-26th-1983-The-day-world-died.html; http://en.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Petrov.

Möjligen finns det mer här du kan plocka in, om du orkar eller tycker att det ger något: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_events_in_the_Cold_War

Vimes

Sillkung
Jag skulle säga att det är fairly intressant. Men jag vet inte om det tillför så mycket mer användbart än det som redan finns i din text.

Vad jag skulle vilja se, är en "hypotetisk" tidslinje för vad som händer efter andra vågen. När gör vilken aktör vad (oberoende av spelarnas agerande)? Vad händer annars i världen efter andra vågen? När begår domedagssekten i Iowa kollektivt självmord eftersom sektledaren fått mindcontrollförmågor iom andra vågen? Etc.

Det tror jag är direkt användbart i spel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Jag skulle säga att det är fairly intressant. Men jag vet inte om det tillför så mycket mer användbart än det som redan finns i din text.

Vad jag skulle vilja se, är en "hypotetisk" tidslinje för vad som händer efter andra vågen. När gör vilken aktör vad (oberoende av spelarnas agerande)? Vad händer annars i världen efter andra vågen? När begår domedagssekten i Iowa kollektivt självmord eftersom sektledaren fått mindcontrollförmågor iom andra vågen? Etc.

Det tror jag är direkt användbart i spel.
Det kommer!

Eller ja, delvis. Det blir nog ingen detaljerad "detta händer om rollpersonerna inte gör något", däremot en del viktiga datum och intressanta händelser som kommer, eller kan komma, framöver i kampanjen.

Bosse_UBBT

Swordsman
Helt klart intressant.

Men det finns med rätt rejäla luckor. Som exempelvis vad som skedde mellan The Blood Red Emperors uppdykande och det sista mordet. Det var panikartat 1968 (var det väl?) men sen står inget om vad som följde... tills det sen dyker upp ett mord igen flera år senare.

Men det kan ju också ha att göra med att jag inte läst något annat av spelet, och det kanske förklaras mer på annan plats?