Nekromanti [>Human] Vaga funderingar kring spelvärlden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat lite på More than Human de senaste veckorna (för uppenbarligen har jag inte tillräckligt att göra, idk).

Den här gången tänkte jag fundera lite kring spelvärlden, eller åtminstone hur den presenteras.

Just nu berättar boken om två tidsperioder. Dels en kring den första vågen Alfor, dels en kring den andra, den "nuvarande". Jag råkade beställa bilder på ett hyfsat stort gäng alfor som egentligen bara är med under den första vågen.

Det som känns lite skevt, givet att de alforna aldrig liksom kommer med i spel. Det är bara någon enstaka alfa som både har en närvaro i första vågen och i den andra.

Så inför en möjlig andra utgåva funderar jag på:
- Ska jag korta ner beskrivningarna av den första vågens alfor, och skippa illustrationerna?
- Ska jag flytta över den första vågens alfor till den andra, så att illustrationerna fokuserar på folk rollpersonerna faktiskt kan tänkas träffa?
- Ska jag göra den första vågen till en separat kampanjvärld, som är spelbar?

Hur tänker ni? Boken finns att ladda ner här om ni är intresserade; historiedelen börjar på sidan 159 eller så.

krank

Sedan, om ni läst spelvärlden, undrar jag om det finns något ni upplever är svårt att använda i spel? Hjälper spelvärlden till med att generera äventyridéer? Jag kände själv att jag hade jättesvårt att komma på bra äventyr när jag spelledde, så uppenbart behöver jag göra nånting. Men det kan ju lika gärna handla om att jag behöver konstruera bättre spelledarmekaniker för de scenariotyper jag vill kunna hitta på. Bättre checklistor och instruktioner, som i Rotsystem.

Lightshy

Hero
Jag kan tycka att det ökar spelvärdet att ha illustrationer och längre beskrivningar på de npc'r man träffar på. Dvs lägga krutet där.

De npc'r som bara finns för storyn kräver kanske inte så långa beskrivningar, men i ett sådant fall kan en illustration göra mer för spelet än en text.

Vad det gäller 2 separata kampanjvärldar så vore det ju kul om de kunde vara länkade på så sätt att man kan ta del av första vågen och det man gör där på något sätt påverkar det man gör i andra vågen.

krank

Lightshy;n220916 said:
Vad det gäller 2 separata kampanjvärldar så vore det ju kul om de kunde vara länkade på så sätt att man kan ta del av första vågen och det man gör där på något sätt påverkar det man gör i andra vågen.
Ja, absolut! Lite som Fireborn, där man spelar samma rollperson i två olika eror.

Det som talar emot att jag utvecklar 1967 till en egen setting är att till skillnad från 80-talet så saknar jag egen erfarenhet och det finns mycket stor risk att jag inte gör 60-talet rättvisa. Det skulle alltså kräva rätt mycket research och helst att jag hittar någon som är 20-30 år äldre än mig men delar mina ungefärliga åsikter, värderingar och syn på saker och ting. Typ.

Jag är därför lite sugen på att antingen låta ett gäng av alforna från första vågen ha försvunnit under mystiska omständigheter, som i den fantastiska serien Zenith, eller använda mig av något slags "tidstunnlar". Tunnlarna skulle då fungera som så att rollpersonerna av någon anledning då och då får sina sinnen projicerade tillbaks till 1967, där de får anta rollen som alfor i dåtiden - och kunna påverka saker som sedan ändrar på nutiden. Trippy! Men inte helt bortom rimlighetens gräns givet spelets metaplot tänker jag.

Lightshy

Hero
Försvunnit under mystisks händelser låter bättre än trippy tidstunnlar.
Men jag tycker du har något väldigt intressant på gång med tanken att man antar rollerna som alforna i dåtiden.

luddwig

Lawful evil
OT här men Zenith... Var den verkligen fantastisk? Jag minns den mest som konstig.

krank

luddwig;n220921 said:
OT här men Zenith... Var den verkligen fantastisk? Jag minns den mest som konstig.
Den är jättekonstig. Jättekonstig betyder ofta bra =) Grant Morrison är överlag jäkligt bra.

krank

Lightshy;n220920 said:
Försvunnit under mystisks händelser låter bättre än trippy tidstunnlar.
Men jag tycker du har något väldigt intressant på gång med tanken att man antar rollerna som alforna i dåtiden.

I och för sig är "trippy" ganska passande i ett spel där
superkrafter kommer från självmedvetna manifestationer av gestalter ur Jungs kollektiva omedvetna
men för all del. Tål att funderas på.

"Försvunnit under mystiska omständigheter" skulle kunna låta dem dyka upp i 1987-tiden, tänkte jag - utan att man behöver ändra illustrationerna =) Det skulle dessutom kunna ge kampanjen lite kraft och riktning, tänker jag, om man låter dem dyka upp och i smyg infiltrera olika organisationer etc. Låta dem driva en aktiv agenda.

Lightshy

Hero
Vad det gäller att hitta på bra äventyr så tror jag inte det gäller bara >human utan de flesta superhjälte rollspel. Att använda superförmågor är bara kul ett kort tag. Det som brukar vara intressant med superhjältar är moralisks konflikter, inre konflikter, utanförskap etc. Inte helt lätt att bygga äventyr på.
Men det har ju du redan angripit genom att i början fråga: Vad skulle du göra om du hade superkrafter?
Och det är väl kring den tanken man ska börja. Vad gör du och vad är konsekvensen?

Lightshy

Hero
Kanske kan använda dig av att våg 1 alforna dyker upp i våg 2 settingen och ser konsekvenserna av sina tidigare handlingar och "försöker fixa" till det?
Nu börjar jag bli trippy...

Lightshy

Hero
Sen får du fundera på att göra boken Less than human för de som vill spela superskurkar.

krank

Lightshy;n220925 said:
Vad det gäller att hitta på bra äventyr så tror jag inte det gäller bara >human utan de flesta superhjälte rollspel. Att använda superförmågor är bara kul ett kort tag. Det som brukar vara intressant med superhjältar är moralisks konflikter, inre konflikter, utanförskap etc. Inte helt lätt att bygga äventyr på.
Men det har ju du redan angripit genom att i början fråga: Vad skulle du göra om du hade superkrafter?
Och det är väl kring den tanken man ska börja. Vad gör du och vad är konsekvensen?
När jag spellett så har det varit fokus dels på traditionella "mysterier", dels på "okej, nu vet vi sanningen, vad gör vi med den?" Där någonstans finns en kärna jag gärna skulle vilja bygga vidare på. Någon beskrev >Human som att det "egentligen inte är ett superhjältespel utan ett skräckspel", och det är nog inte heller helt fel eftersom jag är så ointresserad av att rollspela både superhjältestrider och den sortens såpa-drama som hjälteserier generellt pysslar med. Det är nog generellt min grej, att jag vill ha Mysterier och Sanningar och Plot som inte nödvändigtvis fokuserar på rollpersonerna.

Så jag funderar på om inte SL-tipsen och mekanikerna i nästa utgåva skulle kunna fokusera där? Eller snarare, kanske ha två fokus lite i stil med det kommande Ur Varselklotet-rollspelet; man har Vardag och man har Hjältande, och i Vardagsscener ligger fokus på relationerna tilöl ens närmaste, hur man hanterar superkrafter i vardagen, vilka effekter ens superhjältande har på ens privatliv och så vidare. Och under Hjältandet är det mer "big picture". Och så får SL verktyg för att skapa bådadera. Då behövs det nog lite mekaniker för att underlätta att upprätta just ett vardagsliv, men det ska nog inte vara några problem.

Hmmm...

En annan grej som jag gillade när jag spelledde var just gråskalorna. Jag försökte göra världen ganska gråskalig, där det inte alltid var helt lätt att avgöra vem som var hjälte eller skurk. Jag gillar både Iron Age och Widescreen Age när det gäller serier. Det var ju lite det som var inspirationen här, serier som Ultimates och The Authority och redan nämnda Zenith. Det kanske jag också behöver lura på SL-tekniker för. Att bibehålla den där gråskalan och undvika superhjälteserie-klichéer.

Paal

Imaginär fantast
luddwig;n220929 said:
Du menar jättejättekonstig?
Grant Morrisson ÄR jättekonstig.
Zenith ÄR jättebra!

Och jättesnygg! Åtminstone så länge den håller sig till svart/vitt.

Jag läste nyligen om hela serien och läste för första gången den fjärde delen som aldrig gavs ut på svenska i Magnum (såvitt jag vet iaf). Den fjärde delen är tyvärr i färg vilket inte är i närheten lika snyggt som de svart/vita delarna. Den var tyvärr inte riktigt lika bra som de tre första delarna heller men den binder ihop hela serien på ett intressant sätt. Och om ni tycker de första delarna är konstiga? Oj oj, you aint seen nothing yet!

gizmo

temporary sunshine
krank;n220907 said:
1. Ska jag korta ner beskrivningarna av den första vågens alfor, och skippa illustrationerna?
2. Ska jag flytta över den första vågens alfor till den andra, så att illustrationerna fokuserar på folk rollpersonerna faktiskt kan tänkas träffa?
3. Ska jag göra den första vågen till en separat kampanjvärld, som är spelbar?
1. Om du gillar dem och tycker de är bra vore det ju ett hemskt slöseri, så: Absolut inte.
2. Känns som mycket jobb att integrera bra, samt faran att glömma bort delar och hamna i motsägelser.
3. Jag är för :)