Nekromanti [>Human] Vapenlagar i USA 1987?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kom igen, det lär väl finnas nog med vapendiggare här på forumet för att kunna svara på det här: Hur såg lagstiftningen ut i USA vad gäller innehav av handeldvapen 1987. Framför allt är jag intresdserad av vad som krävdes i form av licenser och så.

Krille

Super Moderator
  • Röda stater (no issue) tillåter inte dolda handeldvapen.
  • Gula stater (may issue) kan ge licens, men behöver inte: det är individuellt prövat och rätt arbiträrt.
  • Blå stater (shall issue) ska ge licens om man ansöker om det och ingenting specifikt säger att man inte ska ha det.
  • Gröna stater (no restrictions) har inga krav på licens alls.

Laowai

Hero
Har inte hunnit läsa hela, men http://www.atf.gov/publications/download/p/atf-p-5300-4.pdf där har du deras nuvarande lagstiftning. Jag tror inte att det har förändrats så mycket på ganska länge, och så som jag har förstått det så är skillnaderna från stat till stat mycket större. Den federala lagstiftningen om skjutvapen bör vara oförändrad sedan ganska många år.

Edit: Krille hann före, och med en väldigt informativ gif dessutom =)

Cybot

Mest spelbar
Mycket regleras av statliga regler.

På federal nivå så finns det i princip bara fyra regler.

1. Bara registrerade vapenhandlare får sälja vapen över state lines.
2. Vapen tillverkade efter 1968 måste ha ett serienummer.
3. Grovt kriminella eller illiegala invandrare får inte ha vapen.
4. Civila får inte äga automatvapen tillverkade efter 1986. Vapenhandlare får inte heller sälja automatvapen till civila (dock får civila sälja sina "grandfather clause" automatvapen till andra civila, men givetvis inte över state lines).

krank

De gula verkar helt klart vara i majoritet (24 st 1987)...

"Kan ge licens men behöver inte", med andra ord måste man ha licens, och man måste ansöka?

Tanken jag har är ju att jämföra (offensiva) superkrafter med dolda vapen och då göra gällande att folk vill att man ska behöva ansöka om licens. Funkar den tanken?

Cybot

Mest spelbar
Laowai said:
Har inte hunnit läsa hela, men http://www.atf.gov/publications/download/p/atf-p-5300-4.pdf där har du deras nuvarande lagstiftning. Jag tror inte att det har förändrats så mycket på ganska länge, och så som jag har förstått det så är skillnaderna från stat till stat mycket större. Den federala lagstiftningen om skjutvapen bör vara oförändrad sedan ganska många år.

Edit: Krille hann före, och med en väldigt informativ gif dessutom =)
Den federala lagstiftningen förändras faktiskt ganska mycket.
1968 kommer federal firearms act. Inte så viktig för privatpersoner..
1986 förbjuds nyförsäljning av automatvapen till civila (tidigare har det funnits förbud på civilnivå, men inte på federal).
Sen under 1990-talet så kommer Brady Act, Assault weapons act och ett par till.

Krille

Super Moderator
krank said:
"Kan ge licens men behöver inte", med andra ord måste man ha licens, och man måste ansöka?
Japp. Licens krävs alltid utom i "unrestricted" (gröna) stater. Det är bara olika lätt att få licens: i shall-issue-stater så ska du få licens om det inte finns särskilda skäl till det; i may-issue så är det snarare så att du kan få licens om du har särskilda skäl till det, eller känner rätt person, eller bor i rätt county.

Det ska tilläggas att det där är vapenlagarna för dolda handeldvapen, vilket skiljer sig från öppet burna handeldvapen, men dolda handeldvapen torde vara mest jämförbart med superkrafter.

krank said:
Tanken jag har är ju att jämföra (offensiva) superkrafter med dolda vapen och då göra gällande att folk vill att man ska behöva ansöka om licens. Funkar den tanken?
Det kan med fördel vara en rådande kontrovers just nu. Det finns garanterat minst ett fall som har överklagats hela vägen till högsta domstolen och väntar på behandling där.

krank

Krille said:
Det kan med fördel vara en rådande kontrovers just nu. Det finns garanterat minst ett fall som har överklagats hela vägen till högsta domstolen och väntar på behandling där.
Bra skit, det tar jag med mig. Tack för massa bra info!

Tyr

Hero
Som sagt var beror det på delstaten. Du kan se här för Illinois t.ex., där din kampanj utspelar sig. Där är vapenlagen för dolda vapen så restriktiv att om du drar sådana paralleller till alphor är det inte helt otänkbart alphor tvingas ha något synligt kännetecken eller är under strikt uppsikt. De behöver definitivt en motsvarighet till ett FOID-kort (Firearms Owners Identification).