Kom igen, det lär väl finnas nog med vapendiggare här på forumet för att kunna svara på det här: Hur såg lagstiftningen ut i USA vad gäller innehav av handeldvapen 1987. Framför allt är jag intresdserad av vad som krävdes i form av licenser och så.
Den federala lagstiftningen förändras faktiskt ganska mycket.Laowai said:Har inte hunnit läsa hela, men http://www.atf.gov/publications/download/p/atf-p-5300-4.pdf där har du deras nuvarande lagstiftning. Jag tror inte att det har förändrats så mycket på ganska länge, och så som jag har förstått det så är skillnaderna från stat till stat mycket större. Den federala lagstiftningen om skjutvapen bör vara oförändrad sedan ganska många år.
Edit: Krille hann före, och med en väldigt informativ gif dessutom =)
Japp. Licens krävs alltid utom i "unrestricted" (gröna) stater. Det är bara olika lätt att få licens: i shall-issue-stater så ska du få licens om det inte finns särskilda skäl till det; i may-issue så är det snarare så att du kan få licens om du har särskilda skäl till det, eller känner rätt person, eller bor i rätt county.krank said:"Kan ge licens men behöver inte", med andra ord måste man ha licens, och man måste ansöka?
Det kan med fördel vara en rådande kontrovers just nu. Det finns garanterat minst ett fall som har överklagats hela vägen till högsta domstolen och väntar på behandling där.krank said:Tanken jag har är ju att jämföra (offensiva) superkrafter med dolda vapen och då göra gällande att folk vill att man ska behöva ansöka om licens. Funkar den tanken?
Bra skit, det tar jag med mig. Tack för massa bra info!Krille said:Det kan med fördel vara en rådande kontrovers just nu. Det finns garanterat minst ett fall som har överklagats hela vägen till högsta domstolen och väntar på behandling där.