Inte för fyra öre (OT)
'Det som ändrar lite på det hela är inlägget där upphovsmannen till inlägget refererar till ett lexikon där smileyn beskrivs som "Smiley för vänsterhänta". Detta betyder att han använt en källa av något slag (även om han inte lämnar ut en korrekt källhänvisning) och kan därför betraktas som korrekt.'
Hehe.. jag kunde inte motstå att hålla mig utan för. Men.. korrekt? Enligt vem?
För det första kan man skapa ett större värde i sitt debatterande och för att slippa skriva hur mycket som helst, använda källhänvisningar, det instämmer jag i.
Men att det skulle vara "korrekt" att ha med en källa förstår jag inte överhuvudtaget. Om jag skriver att jorden är in-och-ut-vänd på ett papper och kallar det "encyclopedia ot the fish", och varken tror på det eller överhuvudtaget baserar påståendet på någon form av vedertaget vetenskapligt observations sätt, hur kan jag då hänvisa till "verket" och använda det för att stödja min sak?
Källorna används som jag förklarade ovan, men en inkorrekt källhänvisning är lika mycket värd som ingen källhänvisning, kan man inte använda källan så kan man inte. Dessutom kan en källa dra ner värdet på en rapport (t.ex.) genom att använda siffror som inte är av samma kvalitet som resten av materialet (vilket jag inte tror är några problem här på forumet
).
Som ett sista ord kan jag nämna att jag faktiskt läste om de olika smileyna (hur f-n böjs det?) i jag tror det var den senaste PC-Extran, man jag är inte säker...
- Zire, min föreläsare skulle förmodligen stänga av mig från högskolan om jag skulle påstå nått dyl...