Nekromanti Hunter

Gaidin

Veteran
Är det någon som har spelat Hunter: the reckoning? Min lokala bokhandel har köpt in några nya rollspel och jag fastnade lite för detta. Då jag aldrig hört talas om detta så blir det lite som att köpa grisen i säcken för mig så därför undrar jag vad ni tycker om det.

Jag vet inte om denna tråden har varit uppe tidigare, men ni får i så fall ursäkta mig då jag inte varit aktiv på detta forum tidigare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har inte spelat det och bara skummat igenom regelboken, så följande åsikt är baserad på (kvalificerade?) gissningar:

Hunters regelsystem är identiskt med andra White Wolf-spel. Om du inte vet vad det innebär följer här en snabbgenomgång.
[Grundegenskaper och Färdigheter har värden mellan 1 och 5 (och naturligtvis 0 för Färdigheter man saknar). När man ska göra något slår man lika många T10 som lämplig Grundegenskap + lämplig Färdighet. Ju fler T10:or som visar lika med eller över svårighetsgraden (oftast 6) desto bättre lyckas man. Sedan finns det en massa regler för moral och speciella förmågor också.]
Systemet fungerar bra,även om jag personligen inte är speciellt förtjust i det.
Hunter borde vara lättare att spelleda än många andra WW-spel, eftersom man lätt kan spela äventyr som påminner lite mer om traditionella rollspelsäventyr och inte utgår lika mycket från spelarnas rollpersoner och deras mål. I Hunter kan man inleda ett äventyr med: "Ni har hört att det pågår något mystiskt i Townsville." Sedan åker rollpersonerna dit och undersöker och köttar zombier. Därmed inget sagt om att detta skulle vara bättre eller sämre än intrigspel, bara lättare att spelleda.

/tobias

Insignia

Swashbuckler
Jag har spelat det en gång och tyckte det var kul ^_^ Fast min spelgrupp bestämde sig av någon anledning för att det inte gick att spela, så det blev bara en gång. Det brukar vara så ~_~
Har inte läst hela boken, men det verkar vara lite TV-seriekänsla över det hela.

Netzach

Veteran
Hunter; the Reckoning är inte bara spelbart, det går att göra mycket underhållande, åtminstone om spelarna inte är så jättebekanta i de andra WoD-spelen. Spelet självt utspelar sig i World of Darkness där det som bekant finns mycket oknytt (och en vansinnig mängd usla supplement, snart måste det vara dags för Roleplayer; the Vengeance där spelarna får göra upp med profithungriga konstruktörer).

Rollfigurerna är från början alldeles vanliga människor, en del av huvudpoängen är att de ska ha normala yrken och normala hobbies, dvs en Delta Force medlem som spenderar ledig tid med att mörda religiösa kvalificerar inte som karaktärskoncept. Jag rekommenderar att spendera åtminstone fem-sex timmar på RP-skapandet, det lönar sig. Det kan också vara av intresse att hemlighålla de delar av rollfiguren som har med dess "Hunter"-egenskaper att göra.

Efter ett introduktionsäventyr är det tänkt att rollfigurerna ska ha blivit medvetna om oknyttets (monsters) existens samt blivit "imbued", alltså fått en högre kallelse att jaga monster. Att vara "imbued" eller "chosen" innebär att man begåvas med några subtila förmågor, något som väckt lite kritik då många menar att man spolierar spelkänslan genom att ha "ett gäng Rambofigurer som kan skjuta blixtar med händerna". Jag har inte upplevt de här krafterna (edges) som något problem då de är subtila och relativt kraftlösa gentemot andra WoD-kreaturs förmågor.

Min spelargrupps erfarenheter av Hunter är positiva. För att uppnå skräckstämning är det enligt min uppfattning bäst med subtila, krypande effekter i stället för horder av monster och hamrande kulsprutor, och naturligtvis blir det också en starkare och mer skrämmande upplevelse för spelarna om de inte har läst eller spelat WoD-spel som Vampire eller Werewolf tidigare.

Sutekh-Nacht

Veteran
"För att uppnå skräckstämning är det enligt min uppfattning bäst med subtila, krypande effekter i stället för horder av monster och hamrande kulsprutor, och naturligtvis blir det också en starkare och mer skrämmande upplevelse för spelarna om de inte har läst eller spelat WoD-spel som Vampire eller Werewolf tidigare. "

Eller om de har en alldeles för stor kunskap om ämnet så kan det vara minst lika skrämmande att "vända upp-och-ned" på hur saker och ting "ska" fungera; LaSombra-liknande vampyrer med Protean, Celerity, Movement of the Mind o.s.v eller varulvar som verkligen är "bara" vanliga människor som blir stora och pälsbeklädda bara för att det är fullmåne och har ingenting med de där jobbiga stammarna att göra! Det går fin-fint att skrämma den mest härdade White Wolf-nörd om man bara har lite fantasi! :gremgrin:

Kul spel, även om jag personligen gillar idén med "Hunters Hunted"-årets produkter bättre. Det där med glödande slagträn vet jag inte om jag gillar, eller telefonlurar för den delen heller :gremwink:

LPH / J

Netzach

Veteran
Jodå, bara man ser till så att spelarna inte börjar tjafsa :gremwink:

Hunter skulle funka lika bra utan "Edges" också. Det finns ju en stor sektion i Player's Guide om hur man spelar Bystander. Om inte WW hade varit så giriga hade de reglerna funnits med i grundboken. Klart inget som inte en kreativ SL löser själv iofs.

Har inte spelat något från Hunter's Hunted. Vad handlar det om?

Ghoulz

Swordsman
Hunters hunted

Det är skillnad på "Hunters hunted" och "Year of the Hunted" (fast mest på ytan). Hunters hunted var ett tillbehör om vampyejakt i allmånhet som WW släppte typ -93 eller något liknande tidigt. Där fanns regler för att spela helt vanliga "mortals" som upptäckt att det fanns vampyrer plus lite xtra godis i form av mäjliga psykiska krafter, regler för "sann tro" och liknande. Det fanns också ytliga beskrivningar av olika organisationer som hade till uppgift att jaga övernaturligheter (t.ex. inkvisitionen och FBI:s Special Affairs Department) och några grupper som skulle kunna komma att upptäcka/hamna i konflikt med övernaturligheter (t.ex. Center for Disease Control). Ett mycket bra supplement.

Year of the Hunter var WW:s första försök med "temaår" för alla sina produkter. det var typ -97 tror jag. Till alla då existerande WoD-spel släpptes moduler som beskrev den typen av dödliga som skulle kunna tänkas jaga just de kreatur som man vanligtvis spelade i systemet ("Inquisition" till Vampire, "Autumn People" till Changeling, "Quick and the Dead" till Wraith, "The Arcanum" till Mage och "Project Twilight" till Werewolf). Favoriten är Project Twilight som beskriver en sorts X-files-inspirerad del av WoD där man helt enkelt spelar Mulder och Scully med lite mer backning från chefen. Har spellett tre kampanjer i den miljön och de har alltid varit lika lyckat.

Fördelen jämfört med Hunter är att rollpersonerna är i fullkomligt underläge gentemot det de undersöker (detta är särskilt intressant i Project Twilight där det handlar om att undersöka fenomen och lösa fall snarare än att som i Inquisition där målet är att döda Satans kreatur). Det finns heller ingen självklar medvetenhet om vad man slåss emot. Jag har spelat med erfarna vampirespelare och har ändå lyckats hålla dem helt omedvetna om vilken WoD-förklaringen till de fenomen de undersöker är. Man behöver knappast ens tänka i termer av föreslagna Lasombra med protean utan bara beskriva fenomenen "neutralt". En varelse som hoppar tio meter rakt upp i luften använder inte potence, den hoppar bara jävligt högt.

Netzach

Veteran
Re: Hunters hunted

Ach so. Låter intressant. Jag har läst Inquisition supplementet, och det verkade bädda för skojiga kampanjer. Har dock inte testat att faktiskt spela så. Tack för infot!