Hunter; the Reckoning är inte bara spelbart, det går att göra mycket underhållande, åtminstone om spelarna inte är så jättebekanta i de andra WoD-spelen. Spelet självt utspelar sig i World of Darkness där det som bekant finns mycket oknytt (och en vansinnig mängd usla supplement, snart måste det vara dags för Roleplayer; the Vengeance där spelarna får göra upp med profithungriga konstruktörer).
Rollfigurerna är från början alldeles vanliga människor, en del av huvudpoängen är att de ska ha normala yrken och normala hobbies, dvs en Delta Force medlem som spenderar ledig tid med att mörda religiösa kvalificerar inte som karaktärskoncept. Jag rekommenderar att spendera åtminstone fem-sex timmar på RP-skapandet, det lönar sig. Det kan också vara av intresse att hemlighålla de delar av rollfiguren som har med dess "Hunter"-egenskaper att göra.
Efter ett introduktionsäventyr är det tänkt att rollfigurerna ska ha blivit medvetna om oknyttets (monsters) existens samt blivit "imbued", alltså fått en högre kallelse att jaga monster. Att vara "imbued" eller "chosen" innebär att man begåvas med några subtila förmågor, något som väckt lite kritik då många menar att man spolierar spelkänslan genom att ha "ett gäng Rambofigurer som kan skjuta blixtar med händerna". Jag har inte upplevt de här krafterna (edges) som något problem då de är subtila och relativt kraftlösa gentemot andra WoD-kreaturs förmågor.
Min spelargrupps erfarenheter av Hunter är positiva. För att uppnå skräckstämning är det enligt min uppfattning bäst med subtila, krypande effekter i stället för horder av monster och hamrande kulsprutor, och naturligtvis blir det också en starkare och mer skrämmande upplevelse för spelarna om de inte har läst eller spelat WoD-spel som Vampire eller Werewolf tidigare.