Nekromanti Hur använder man mindmap teknik?

Eagle

Swordsman
Hej!

Hur använder man mindmap teknik när man skapar icke linjära äventyr? Var börjar man och hur bygger man på den?

Tack på förhand

G

Guest

Guest
Re: Hur använder man mindmap teknik?Tillägg

Ur min synvinkel, det gör man inte, fast ioförsig har aldrig någon förstått mina mindmaps och jag har aldrig förstått andras.
Inte så konstruktivt som jag skulle vilja men men...

Tillägg: du verkar inte vara helt positiv till det heller, så mitt förslag får nog bli att, om du endast ska använda det själv och hittar ett bra användningsområde för mindmapsen så visst använd dem, annars är de nog mer ivägen än positiva.

/Zorbeltuss som är kraftig motståndare till mindmaps

Pom

Swashbuckler
Mindmap är OK till brainstorming, men annars mest till besvär, åtminstone för mig.

Däremot kan jag tänka mig att man kan göra ett slags flödesschema till ickelinjära äventyr där man utgår från startsituationen i äventyret och sedan drar linjer därifrån till olika platser och händelser man kom på under brainstormingens mindmapping. Dessa platser och händelser blir då i sin tur vart och ett nod i en ny explosion av platser och händelser.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur använder man mindmap teknik när man skapar icke linjära äventyr? Var börjar man och hur bygger man på den?
En mindmap används med fördel för att hitta på idéer och utveckla dem. Man ritar alltså upp sina cirklar och när man kommer på något som är relaterat till en cirkel skriver man ner det och drar ett streck till den relevanta cirkeln. På så sätt får man någon sorts karta över de idéer man kommit på och hur de relaterar till varandra. Om det skulle vara speciellt användbart när man skapar icke-linjära äventyr vet jag inte -- tekniken är säkert lika användbar (för de som nu gillar den över huvud taget) när man vill skapa linjära äventyr och vill hitta på vad som ska hända i dem.

Däremot kan man med fördel använda något som ser ut som en mindmap när man ska kartlägga ett icke-linjärt äventyr. Ett sådant kommer ju till stor del att bestå av olika personer och organisationer som har olika mål. Man kan då rita upp de olika aktörerna och dra streck mellan dem där man beskriver deras mål och deras relationer, för att få en klar bild över på vilket hur de hör samman och hur de kommer att reagera på olika situationer. Jag har själv gjort det i ett äventyr jag håller på att skriva. Jag skulle dock inte kalla det för en mindmap, eftersom den inte kartlägger idéerna, utan det färdiga resultatet.

/tobias

JonasM

Veteran
Här finns en utmärkt genomgång av en slags mindmap-teknik för fisktanksliknande kampanjupplägg. Jag har själv använt tekniken med lyckat resultat.

Kan dessutom tipsa om kampanjkapitlet i "Unknown Armies", som väldigt pedagogiskt och inspirerande beskriver en liknande teknik. Även denna har jag använt med gott resultat.

Det som gör dessa två genomgångar och tekniker så bra är att de fokuserar på att få fram något som kan användas praktiskt i spel: konflikter. De är perfekta för ickelinjära kampanjer/scenarion -- och då framför allt karaktärsdrivna -- men kan förmodligen även användas som grund för mer traditionella äventyr.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar använda tankekartor för att det ger en friare struktur. Jag brukade spelleda köpäventyren i en linjär ordning från första sidan till sista sidan. Med en tankekarta så ser jag helheten lättare (då det är en sammanfattning) och kan hoppa lite hur som helst, beroende på stämningen medan vi spelar.

För att skapa fisktankar så skulle jag nog först kalla tankekartan för "relationsdiagram". Ja, jag skulle kunna tänka mig att det har en rätt stor likhet med hur man lägger upp en databasstruktur (titta på bilderna). Säg att du har två grupper. Skriv deras namn och ringa in dem. Har de något gemensamt så dra ett relationsstreck mellan grupperna. Gör en liten fyrkant på vägen där du skriver in på vilket sätt de två är relaterade till varandra.

/Han som egentligen inte borde yttra sig, då han inte fisktankar

Johan K

Gammal & dryg
Hur använder man mindmap teknik när man skapar icke linjära äventyr?
Jag skulle göra som så att jah helt enkelt satte dina spelares karaktärer i mitten. Sedan skulle jag göra spm så att jag drog ut oliak bubblor ndär man skriver om möten, vad som triggar dian spelares karaktärer osv. för att sedan sätt knyta ihop säcken som så att du har ett icke linjärt äventyr där du baserar äventyret på möten, intriger & sådnt.

Så skulle iaf jag göra för att skapa ett sådant äventyr.