Nekromanti Hur använder ni festa?

The_Gorger

Hero
Min favoritfärdighet måste vara festa, men detta tror jag beror på att jag använder den så brett. Många jag känner använder ordet festa som en synonym till ordet supa, men så tolkar jag inte färdigheten festa i Gondica. Enl mig kan man även använda den för att:

Dra igår allsång, och sjunga enklare snapsvisor

"Discodansa", dvs oordnad dans

Göra partytrick

Fylleragga

m.m.

Använder ni den också så, eller bara som en supafärdighet? Reglerna lämnar ju utrymme för båda tolkningarna.

Axelsson

Warrior
Mest för att supa någon under bordet och för att få fram information från tystlåtna personer som lättar sitt hjärta efter ett par öl.

/Mattias

Nightowl

Champion
Med tanke på att min längsta Gondica-kampanj involverade en minotaur med färdigheten Duscha (resultatet av att ta över en karaktär från någon som skriver som en kratta) och färdigheten Spänna Sig: tja, jag är generös med vad man kan göra med färdigheter.

De vanligaste användningarna var dock att faunen och minotauren var Etniska och försökte supa varandra under bordet, och försök att pumpa peasants och liknande pack på information genom att vara en trevlig festprisse ("Men kom igen, i vilket rum bor furstinnan Rosenfjolls a-hick-amma!") (Faunens favorittrick var att hävda att han hade "slagit vad" om det ena eller andra. Det blev ett running joke, man kan motivera vilka bisarra frågor som helst med att man slagit vad om det ena eller det andra.)

Erik, sup dig snygg

The_Gorger

Hero
Det var en grymt bra ursäkt! Den skall jag börja använda i fortsättningen. Påminner mig om en gång när jag var mindre, och var vilse i Göteborg, då frågade jag folk om vägen med motiveringen "Jag gör en undersökning i skolan om hur bra göteborgarna egentligen känner sin stad." Av någon anledning vågade jag inte fråga om vägen. Vi närmare eftertanke är barn som frågar om vägen i en storstad ett lätt byte, men jag tänkte nog inte i de banorna då.

The_Gorger

Hero
Under GothCon tänkte jag först friforma (av ren lathet), men insåg snabbt att det kan bli rätt kul med regler. Framförallt festa kunde man göra skojiga saker med. Jag använde den på ett vis som kanske kan beskrivas som samberättande, det är ju så inne. De slog ett slag, och om de kom över svårigheten fick de beskriva vad de gjorde, men om de misslyckades med sitt slag lät jag dem förlora omdömmet, och så bestämde jag vad de gjorde. Jag satte dem naturligtvis i prekära situtationer, som de sedan fick ta sig ur efter eget huvud. T.ex. ragga på gifta kvinnor (som en av karaktärerna iofs också gjorde i nyktert tillstånd), vara uppkäftig mot personer som är större än en själv eller "ta en till".

Mycket roligt blev det. Vad tycker ni? Något att använda?