Nekromanti Hur används långyxan???

Lord decado

Veteran
En yxa med 4/1 (eller var det 4/2, har inte boken här) hur gör man för att fortsätta strida efter första svingen.
Med tanke på att man är närmare än 2 meter ifrån varandra hur är det möjligt att slå :gremconfused:????

carmon

Veteran
man kan svinga yxan i vida cirklar (ett alternativ),
Ofta får man nog göra som man gör med slägga, flytta fram stödhanden och dra upp yxan igen. :gremcool:

carmon

Veteran
går inte efter skadan, går efter hur vapnet ser ut, t.ex. kan min vanar tänka sig att ha detta vapen??
Ja! det är skräckinjagande

Krille

Super Moderator
I formation [ANT]

I formation, i sköldmur, och helst tillsammans med en kasse folk som har andra långa vapen som till exempel spjut.

carmon

Veteran
Re: I formation [ANT]

var det verkligen så flitigt använt, jag trodde man helst använde kort/bredsvärd eller pikar.
att stå bredvid någon som svingar en långyxa är inte min dröm precis.

Krille

Super Moderator
Information

"var det verkligen så flitigt använt, jag trodde man helst använde kort/bredsvärd eller pikar."

Det beror på när i historien du tittar.

Romarna var rätt förtjusta i sina gladius, korta svärd som funkade utmärkt att sticka med tillsammans med en stor sköld.

Pik är rätt sentida - ca 1300-1400 eller så.

Man behöver inte veva som en vettvilling med en yxa för att göra skada, utom möjligen i Hollywood.

Men tittar man på den tid då långyxa och sköldmurar är relativt vanliga så hittar man svärd (dvs det som alla kallar för bredsvärd, trots att det inte är bredare än något annat), spjut, sköld och en och annan långskaftad yxa. Ställ upp männen i tre led. Det främsta står lågt och har svärd och sköld, och låser sköldarna tätt intill varandra. Led två har långyxor och hugger neråt över sina kamrater i första ledet på alla stackars satar som råkar stå framför sköldmuren. Led tre har spjut och sticker framåt över led två och led ett. En fiende framför sköldmuren blir skivad, huggen och stucken, och kommer dessutom inte åt de som skivar, hugger och sticker, för att det är en massa sköldar ivägen.

Ajustdet, "bredsvärd" är en myt. Det enda historiska svärd som kallas för "bredsvärd" är svärd med bred klinga och korggrepp (de brukar kallas "basket-hilted broadsword" i utländsk vapenlitteratur) omkring 1700 och framåt. Termen används då för att skilja svärd med bred klinga från svärd med smal klinga (dvs rapirer och värjor mm) när smala klingor var norm. Innan dess fanns i princip bara "breda" svärd, varför "bred" i bredsvärd blir redundant.

carmon

Veteran
Re: Information

hm.. betyder att alla i led 2 är biffar. vilekt man blir av att svinga yxor iofs.
jag vet att vikingarna gärna använde yxa då de inte hade någon formation som kan hämma dessa. De var ofta kallade bärsärkar (kanske med rätta), men en yxa i strid är hemskans fruktad.
Hade det inte varit enklare att bara stoppa armborstskyttar i led 2? lite svårare att parera och den går stenhårt.

Lord decado

Veteran

Man behöver inte veva som en vettvilling med en yxa för att göra skada, utom möjligen i Hollywood

Du menar alltså att man inte behöver sätt in så mycket kraft i slagen att man inte kan ändra riktning på slaget i luriga fintar. :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"hm.. betyder att alla i led 2 är biffar."

Näe. Inte mer biffiga än andra krigare.

"jag vet att vikingarna gärna använde yxa då de inte hade någon formation som kan hämma dessa."

Vikingarna använde gärna yxa eftersom de var billigare än svärd och ännu hellre spjut eftersom de var billigare än yxa. Men helst använde de svärd, eftersom det var status. Och tro mig, även vikingar slogs i formation om de behövde.

Orsaken till att en yxa är fruktad i strid - och också orsaken till att man inte vevar med den som en vettvilling - kallas moment. Genom att tyngdpunkten är så långt ut är det lätt att få schysst moment i yxan. Det gör att yxan inte stannar i första taget, utan mosar rätt igenom rustning, kött och ben. Det gör också yxan tung och svår att hantera snabbt. Tar man i så blir den svårstoppad. Detta gör att man inte vevar - då är man nämligen öppen för motanfall och en kort stund därefter död. Så vad gör man? Korta kraftfulla hugg, i skydd bakom en sköld eller sköldmur.

"Hade det inte varit enklare att bara stoppa armborstskyttar i led 2?"

Taktiskt korkat. Armborstskyttar (eller bågskyttar - armborst är dyra) placeras lämpligen bakom linjerna eller på flankerna för att peppra motståndaren då denne är på väg fram till sköldmuren. I så fall luckrar man upp anfallet innan det ens når fram, vilket gör att sköldmuren blir än mer effektiv.

Krille

Super Moderator

"Du menar alltså att man inte behöver sätt in så mycket kraft i slagen att man inte kan ändra riktning på slaget i luriga fintar."

Exakt. För att få in lagom mycket kraft med en yxa så behöver man inte veva den i halv- eller trekvartscirklar.

carmon

Veteran

men, bara för att man står med dem bakom muren så betyder det inte att de fortfarande inte når någonstans, man kan fortfarande skjuta på avstånd + den mur som skyddar mot eventuella pilregn. Sedan när man avlosssat sitt skott, faller man tillbaka och laddar om.
Eller så gör man som Karolinerna, skjuter på 3 led samtidigt, står och laddar medans övriga led tar steg framåt skjuter osv osv.

Lord decado

Veteran
Re: En liten fråga

Används långyxor/stora 2 handsyxor i strider till sjöss, vilka är dom vanligaste sjöstridsvapnen???

carmon

Veteran
Re: En liten fråga

Det första jag tänker på är sabel (lite Sinbad), men nog kan även piska och de allra flesta vapnen vara effektiva.
Men jag tror inte att 2hvapen var så vanliga på ett skepp.