Nekromanti Hur används långyxan???

Lord decado

Veteran
Re: En liten fråga

Jag har alltid tyckt att spjut och stångvapen är effektiva i sjöslag, Motståndarna blir spetsade på pikar eller spjut redan på sitt eget skepp!!

carmon

Veteran

låter bra, båge eller nåt till utkiken vore bra.
påkar flyter som bekant så det blir billigt om de åker överbord, annars kostade de väl ca 10 sm styck eller ??

Krille

Super Moderator
Re: Information

"man kan fortfarande skjuta på avstånd + den mur som skyddar mot eventuella pilregn. Sedan när man avlosssat sitt skott, faller man tillbaka och laddar om."

En sköldmur ska vara kompakt för att vara effektiv. Det ska vara mycket vassa spetsar på samma ställe. Därför står man hopknödda i en stor klump. En armborstskytt eller bågskytt kommer helt enkelt inte åt i denna mer eller mindre avlånga böghög med vassa taggar på.

Dessutom är det ett slöseri med avståndsvapnens viktigaste resurs, nämligen verkan över avstånd.

"Eller så gör man som Karolinerna, skjuter på 3 led samtidigt, står och laddar medans övriga led tar steg framåt skjuter osv osv."

Främsta orsaken till att den taktiken användes är att det tar tid att ladda mynningsladdade gevär. Det tar inte tid att spänna och skjuta med en båge eller spänna upp ett inte allt för tungt armborst. Engelsmännen hade mer eller mindre modellen för hur bågar används på slagfältet - hundratals man drar sina bågar samtidigt. Hundratals man släpper iväg pilarna samtidigt. Hundratals pilar dråsar ner över fienden samtidigt. Att dela upp detta i tre moment gör bara att varje skur blir mindre effektiv och den destruktiva effekten blir förtunnad.

Krille

Super Moderator

"Används långyxor/stora 2 handsyxor i strider till sjöss, vilka är dom vanligaste sjöstridsvapnen???"

Det beror på när du talar.

Spjut, bågar och kortsvärd var populärt under antiken. Spjut användes för att hindra fienden att borda ens eget skepp (liksom, vem vid sina sinnens fulla bruk hoppar mot en skog av vassa metallspetsar), bågar för att skjuta ner fienden innan bordningen, och kortsvärd i tumultet på och under däck.

Sen var det ont om riktiga sjöslag förrän under senmedeltiden då det fanns ordentliga sjöhandelsrutter och intresse hos handelshus och riken av att erövra, angripa och försvara dem, och då blev spjut, bågar och kortsvärd populära igen.

Och sen kom kanonen och ändrade hela taktiken.

Lord decado

Veteran

Jag funderade på vikingarna och deras berserker det var nog ganska svårt att försöka övertala en stor skäggig viking som går berserkagång att hans vapen inte passar!! :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"Jag funderade på vikingarna och deras berserker det var nog ganska svårt att försöka övertala en stor skäggig viking som går berserkagång att hans vapen inte passar!!"

Vikingar är inte dumma. Man lyckas inte hålla norra Europa i skräck i trehundra år genom att vara stenpuckad. Tro mig, de märker själva när deras vapen inte passar.

Lord decado

Veteran

Det är alltså inte så smart att använda en storyxa i på ett skepp. :gremcrazy:

säger decado som påpekar det uppenbara

Krille

Super Moderator

"Det är alltså inte så smart att använda en storyxa i på ett skepp."

Använder du den rätt så kan den nog vara vettig, inte så mycket mindre vettig än andra vapen. Använder du den som Hollywood-barbarer så är den definitivt fel.

Lord decado

Veteran

Jag är en aning osäker på långyxan, jag tänkte använda en med min rp, så jag vill veta om man skulle behöva ha några reserv vapen såsom ett kortsvärd eller något liknande.
Gillar inte att vara oförberedd, ett av mina älskade exempel: Min kraggbarbar som bara hade ett kraggsvärd föll ner i en lya där en sandtiger övernattade, svärdet var värdelöst där nere, det var så trångt att jag inte kunde vända om sen stod jag där (på alla fyra) med bara nävarna att försvara mig med mot en grinig nyväckt sandtiger. ni kan ju gissa hur det gick. :gremmad:
ingen begravning där inte

Krille

Super Moderator
Reservvapen?

"Jag är en aning osäker på långyxan, jag tänkte använda en med min rp, så jag vill veta om man skulle behöva ha några reserv vapen såsom ett kortsvärd eller något liknande."

Jag gillar egentligen inte det där oskicket med att knata omkring med en mindre arsenal "i reserv". Vapen "i reserv" ska bara behövas om man ligger i krig.

Men åkej, det är jag det. Känner ni för att spela på annat sätt så kan jag ju knappast hindra er, men fråga inte mig om du ska ha reservvapen. För mitt svar är ett rungande "NEJ! - det vapen du normalt har är ditt reservvapen!"

Peace!

Lord decado

Veteran
Re: Reservvapen?

jag håller fullståndigt med jag pratar i fall om jag är på krigsstigen, det finns ingen som är så fredlig som min stigfinnare, tills man retat upp honom vill säga (14agg) :gremcrazy:

carmon

Veteran

brukar inte en dolk medföras som "reservvapen"?
DEn tar ingen plats och fungerar bra där det är trångt.
Samt kanske en bågskytt vill ha ett svärd vid sin sida, då menar jag inte en militär utan en stigfinnare.

Pendragon

Swashbuckler

Å andra sidan... knatar man runt i vildmarken har man oftast en liten vedyxa eller schysst morakniv med sig att ta till om det krisar sig... MER reserv ska man inte behöva.

Om man nu inte, som vårt glada gäng i den nuvarande kampanjen, rustar sig för att tampas med en upprorshär... Då kan det nog vara på sin plats med med ett extra svärd eller en yxa, ett avståndsvapen samt eller en dolk eller sju...
Se bara till att ha en extra packhäst med dig...

Krille

Super Moderator

"Å andra sidan... knatar man runt i vildmarken har man oftast en liten vedyxa eller schysst morakniv med sig att ta till om det krisar sig... MER reserv ska man inte behöva."

Frågan är om det är reserv eller normal packning. Som scout plockade jag liksom inte med mig yxa och kniv utifall att de skulle kunna komma att användas, utan för att jag planerade att använda dem nån gång när det var dags att slå läger.

Nightowl

Champion
Ja... om ens svärd får slut på ammo... [ANT]

Jag lovar - jag hade tänkt göra en fullständigt seriös kommentar om 'änterbilor' och andra mystiska vapen till sjöss, men jag återvänder när jag gjort en faktakoll. För tillfället nöjer jag mig med att lämna ett mystiskt visitkort med en uggla på i Guruns sängkammare. :gremwink:

Erik

Pendragon

Swashbuckler

Ok... point. Se det som packning/nödfallsvapen. Fast å andra sidan är det ganska mycket man kan använda som "nödfallsvapen"... Jag kommer att tänka på incidenter som involverat allt från lykror och ölsejdlar till vildsvinslår och amputerade armar... (det sistnämnda var från neotech och lyckligtvis en cybernetisk arm...)

DAKRilla

Hero
År 3000 e. Daak

"Det beror på när du talar."

Ca: år 3000 e. Daak borde vara ganska intressant, särskilt med tanke på att detta är ett Eonforum, som alltså behandlar rollspelet Eon och dess Mundana, och inte ett historiaforum som behandalar verkligheten och dess historia.

En intressant sak som jag uppmärksammat är att så fort en diskussion om vapen, rustningar eller liknande dyker upp så försöker folk krossa så mycket myter som möjligt, vilket är bra. Man drar upp fakta om hur saker och ting gjordes i verkligheten under olika tidsepoker och hos olika kulturer i våran egen historia och.... [color:\\"red\\"]BRYT![/color]

Precis där är felet. Man drar oftast enbart upp hur det var i våran egna historia, således på planeten jorden (eller Tellus, Terra, Earth o.s.v.) och alltså inte direkt på Mundana. Men, visst. Ett sådant svar kan visserligen vara till nytta då saker och ting faktiskt kan vara ganska lika då i våran egen historia och i nutidens Mundana, men det är ju knappast oftast fallet, så är det inte enklare att direkt svara om hur det är på Mundana? Åtminstone så skulle man ju kunna försöka relatera äkta "jordisk", historisk fakta till Mundana genom att dra paralleller till Mundana om man kanske sade: "Så här var det i England under den tiden och därför borde det ungefär vara så i Consaber nu eftersom ungefär samma villkor råder". Eller liknande. För om någon säger att det var si och så under antiken och senmedeltiden så säger det inte mej särskilt mycket om hur det är i Mundana för att där råder helt andra villkor. Eller nå.

Krille

Super Moderator
Re: År 3000 e. Daak

"Precis där är felet. Man drar oftast enbart upp hur det var i våran egna historia, således på planeten jorden (eller Tellus, Terra, Earth o.s.v.) och alltså inte direkt på Mundana. Men, visst. Ett sådant svar kan visserligen vara till nytta då saker och ting faktiskt kan vara ganska lika då i våran egen historia och i nutidens Mundana, men det är ju knappast oftast fallet, så är det inte enklare att direkt svara om hur det är på Mundana?"

Det finns dock en orsak till att jag gör det, eftersom vapen i Mundana ofta (inte alltid, det medger jag) ser ut som på Jorden, uppför sig som på Jorden och används på samma sätt som på Jorden. Jag tror inte att mundaniterna någonsin kommer att konstatera att Hollywood-aktiga eller wuxia-liknande tekniker kommer att fungera, eftersom de kommer lära sig den hårda vägen hur vapen fungerar och hur de används.

Precis som våra förfäder. Det finns liksom en orsak till att Hans Talhoffer och Miyamoto Musashi beskriver snarlika metoder om hur vapen ska användas för att förvandla den lede fi till knackwurst respektive sushi, trots synbara skillnader i vapnen som de skriver om.

DAKRilla

Hero
Re: År 3000 e. Daak

Det var inte vapens och liknande sakers beteende och funktion jag syftade på, för givetvis så ska ju fysiken kring dessa vara nära på identisk med den som råder här på jorden (annars kan det vara väldigt svårt att identifiera sej med rollspelets spelvärld). Nej, det var snarare saker som förekomst och utbredning jag menade.

Låt mej få göra ett exempel: Om jag får reda på att man ofta använde spjut till sjöss under antiken så är det ju inte särskilt lätt för mej att ur detta dra slutsattsen vad som används av vilka kulturers sjöfarare "nu" i Mundana. Detta för att det är nära på omöjligt att betänka alla faktorer och villkor som råder under en given tiden under den våran historia och Mundanas nutid för att sedan kunna para ihop dessa för att till sist kunna överföra saker från våran äkta världs historia till Mundanas nutid.

Om jag däremot får reda på vad som gör spjutet så effektivt och preferabelt så blir det enklare, men oftast så får man bara namnen på tidsepoker, vilket inte är till särskilt stor nytta av då dessa epoker aldrig inträffat och knappast kommer att inträffa i Mundana.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Du missar helt och hållet målet

Du tror alldeles för gott om skjutvapnens förmåga att meja ner fiender. Det är först i och med förstavärdskrigets kulspruta, artilleri och taggtråd som massinfanteri stormningar upphör att fungera i militära sammanhang.
Det hände faktiskt inna 1:a världskriget och berodde mer på de nya mer dödliga gevären. Amerikanska inbördeskriget var det första krig som utkämpades med moderna gevär och taktik avsedd för betydligt mindre effektiva musköter.
Detta märks klart när man tittar på dödssiffrorna. När första världskriget bröt hade man iaf lärt sig vikten av att gräva skyttevärn.