Nekromanti Hur arbetar ett rollspelsföretag med distribution?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Postar detta här eftersom det kanske kan intressera några av er som har tankar på att göra ett eget spel nån gång.

http://forum.rpg.net/showthread.php?s=fd...mp;pagenumber=1

I tråden, som är mördande lång och tråkig i mångt och mycket, dyker det upp några folk som berättar lite om hur man arbetar med att distirbuera spel, lite om kostnaderna och upplagorna, och sånt.

Det är först på slutet det blir riktigt intressant, så om ni vill kan ni hoppa till typ sidan 11 eller nått sånt. Men se till att ni läser inläggen av Guildofblades (börjar på sidan 13).

Hoppas att detta kan vara av intresse!

M.

Magnus_UBBT

Veteran
Hur funkar distributionen i sverige? Någon som har koll på hur man ska bära sig åt för att få ut sin baby på Trad-hyllorna?

Krille

Super Moderator
"Hur funkar distributionen i sverige?"

Om du nöjer dig med att inte få in ditt spel på Trads hyllor så gäller det att man ringer, ringer, ringer, slår i gula sidorna, pratar med folk på konvent och skickar e-post.

"Någon som har koll på hur man ska bära sig åt för att få ut sin baby på Trad-hyllorna?"

Om det specifikt är Trad-hyllorna som du är ute efter så finns det fyra sätt.

Variant ett: ge ut Vampire eller Dungeons&Dragons.

Det innebär dessvärre att du måste vara White Wolf eller Wizards of the Coast. Lyckas du inte med det, prova nästa variant.

Variant två: ge ut grejor till Vampire eller Dungeons&Dragons.

Det innebär d20-grejor till Dungeons&Dragons eller till d20-systemet. Funkar inte det kan du prova nästa variant.

Variant tre: ge ut Mutant: Undergångens arvtagare, Eon eller Drakar&Demoner.

Och det innebär att du måste vara Järnringen, Neogames eller Riotminds.

Om du inte lyckas med någon av ovanstående, så har vi en sista nödlösning:

Variant fyra: arbeta in ett varumärke under flera år så att tillräckligt mycket folk frågar efter ditt spel.

Det innebär att man blir tvungen att ringa, ringa, ringa, slå i gula sidorna, skicka e-post och prata med mindre butiker på konvent, till dess att Trad upptäcker att ditt spel faktiskt skulle kunna sälja i fler än ett ex per år. Åjustdet, du måste ringa, ringa, ringa samt skicka epost till Trad också. De plockar inte in ditt spel om inte du säljer det till dem, och knappt ens då.

chrull

Stockholm Kartell
å andra sidan så verkar det ju som trad håller på att göra sig av med allt som inte är GW eller elektroniskt.
Och rollspelen är först på listan...

Krille

Super Moderator
Fenomenet Trad

Det intressanta är att Trads rollspelshyllor på konvent är mycket mer välfyllda än deras rollspelshyllor i butik. Det känns som att de har en massa godsaker på lagret som vi aldrig får se utom två gånger om året på konvent.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Fenomenet Trad

mjo.

Men nu när de till och med har 2 för 1 på WOD-grejjerna så är det ju iaf helt klart att de ska sluta sälja sånt som inte råkar vara d&d eller svenskt och väletablerat (eon, mutant eller dod)
Och med tanke på hur mycket MUA-grejjer jag såg på trad i förrgår så verkar det som om det ska bort också.

chrull

Magnus_UBBT

Veteran
Gracias.

Om det specifikt är Trad-hyllorna som du är ute efter så finns det fyra sätt.
Trad-hyllor och trad-hyllor, rollspelsbutiker överlag. Men man kan väl alltid publicera själv antar jag. Köra pdf och/eller paperback.

Fast det är väl alltid lite av ett självändamål att lyckas få något publicerat.

Eller så kanske man skulle släppa rollspelsskrivandet och starta ett förlag istället - hjälpa pöbeln med att kränga ut sina hemmasnickrade grejer.

Storuggla

Champion
Re: Hur arbetar ett rollspelsföretag med distribut

"Eller så kanske man skulle släppa rollspelsskrivandet och starta ett förlag istället - hjälpa pöbeln med att kränga ut sina hemmasnickrade grejer."

Då antar jag att du är snorrik redan nu eftersom jag misstänker att du kommer gå tokfett med back på det företaget :gremwink:

Storuggla, en lillcittra är också en människa

Krille

Super Moderator

"Då antar jag att du är snorrik redan nu eftersom jag misstänker att du kommer gå tokfett med back på det företaget"

Inte nödvändigtvis. Med print-on-demand-teknik och direkt leverans till kund så borde det gå att i alla fall få det att gå runt. Jag har faktiskt lite egna sådana idéer med Rävsvans.

Men visst, visst startkapital krävs. :gremwink:

Magnus_UBBT

Veteran

En fördel med att bli upplockad av någon form av förläggare är att det skänker en viss kvalitetsförsäkran till en produkt. Någon har uppenbarligen trott att det här är bra nog att publicera. Därför är jag som kund mer benägen att kolla in den. Nu sitter ju jag i spelbranschen - där ett förläggarkontrakt inte har ett skvatt med kvalité att göra, men iallafall... :gremtongue:

Angående startkapital, har man ett "riktigt" jobb så kanske man kan finansiera ett sånt här äventyr själv, eller tillsammans med några kompisar, men då får det nog inte kosta allt för mycket.

Krille, har du gjort några kostnadskalkyler? Snackar vi hundra-tusentals kronor, eller tiotusenkronors-klassen?

Krille

Super Moderator
Lite kostnadskalkyler

"Krille, har du gjort några kostnadskalkyler? Snackar vi hundra-tusentals kronor, eller tiotusenkronors-klassen?"

Det beror på vad du väljer för upplaga och hur mycket du vill gräva ner i det. 50 öre per sida är en ganska bra riktlinje för tryckkostnad med print-on-demand, och därtill kommer ju tid, illustratörer, författare, fasta kostnader etc. 100 ex om 100 sidor lär således hamna på totalt 5000 kronor enbart för trycket.

Västmark har kostat omkring 26000 plus moms, men det täcker i princip bara tryck (200 ex à 228 sidor), omslagsbild samt några få bestillustrationer. Tid och övriga kringkostnader ingår inte i den kalkylen.

Ska du över 500 ex så börjar det bli värt att fundera på offset, men då talar vi om hundratals kilokronor i kostnad. Dessutom krävs det mer eller mindre att man tar spelmarknaden med storm, och det är väl rätt orealistiskt att tro att man kan göra det idag om man inte är Riotminds eller Järnringen.

peta

Warrior

Om inte annat borde man kunna låta författaren stå för tryckkostnaderna och förlaget för det goda namnet och kontakterna.