Nekromanti Hur bära vapen?

Shaggy

Swordsman
Hur bär man egentligen ett vapen som en yxa eller en stridsslaga? Vad gäller svärd har man ju en skida för transportering, ur vilken man snabbt kan dra vapnet vid behov. Att bara fästa en yxa vid bältet verkar aningen vanskligt, såvida man inte sätter något slags skydd över eggen. Men då tar det ju även viss tid att få den klar för strid. Tittar man på t ex Sagan om ringen verkar de alltid hålla yxan i handen, men det förefaller vara ett besvärligt transportsätt för vardagslivet.

Och som sagt, hur transporterar man en stridsslaga? Det verkar inte heller helt enkelt om man snabbt vill kunna få den klar att använda vid behov. Då slänger man inte gärna ner den i ryggsäcken antar jag.

Netfeed

Swashbuckler
har man inte sian vapen fästa i bälte eller liknande mha av vissa ateraljer och sedan ett spänne som håller fast vapnet när man rör på sig som man sedan blir tvungen att öppna, vilket inte borde ta så lång tid för den vane krigaren...

jag vet inte om jag är så klar på denna punkten... men det är något i den stilen tror jag iaf

Krille

Super Moderator
"Hur bär man egentligen ett vapen som en yxa eller en stridsslaga?"

Stridsslagan är ett krigsvapen, motsvarande ungefär ett pansarskott i den moderna arsenalen. Den är enbart till för att mosa tungt bepansrade mål, och sådana är det ont om i fredstid. Det innebär att "vid behov" i princip enbart inträffar i krig. När det inte är krig så ligger slagorna på hyllan bland alla andra tyngre vapen, är man på väg till slagfältet så ligger den i trosspackningen, och är man på slagfältet så håller man den i näven.

Yxan körs ner i bältet, helt enkelt, i alla fall om det är en yxa som skulle kunna tänkas kunna användas "civilt" (det vill säga för att inte enbart kapa tirakhuvuden, utan även för att kapa ved). Eggen är inte så vass så att man skär sig på den. Det är bara slöseri med tid att slipa eggar så vassa. Om yxan inte kan användas civilt så gäller samma sak som för stridsslagan och andra tunga krigsvapen ovan.

Om du är osäker på vad som menas med "krigsvapen", läs det här inlägget.

Cohen

Swordsman
Yxan bärs väl antagligen i bältet med ett skydd över eggen.
Vill man dra yxan snabbt håller man den i handen.

Stridsslagan blir man väl också tvungen att hålla i handen. Om man inte sätter fast den på ryggen förstås, men då tar det ett tag att få den stridsklar.

Många stridsvapen används i strider där man redan har vapnet draget och klart. Då bär man vapnet i handen tills det används och sedan lägger man bort det igen.
Annars har man en väpnare som bär på alla vapen.

DreadTom

Veteran
"Yxan körs ner i bältet, helt enkelt, i alla fall om det är en yxa som skulle kunna tänkas kunna användas "civilt" (det vill säga för att inte enbart kapa tirakhuvuden, utan även för att kapa ved). Eggen är inte så vass så att man skär sig på den. Det är bara slöseri med tid att slipa eggar så vassa."

Hm? Jag skulle inte gärna ta med yxan till skogen om den inte hade bra bett i eggen. Inte lätt att spänta upp en vedpinne för att göra upp eld t.ex.. Yxan ska skära och inte slå. Därav har jag också eggskydd när jag har den i bältet eller på ryggsäcken.

Duddmannen

Hero
Men...

Inte lätt att spänta upp en vedpinne för att göra upp eld t.ex
Använder man inte helst en kniv till detta? Stor, tung yxa för att kapa upp veden och sedan en liten, men vass kniv för att spänta och tälja?

Så skulle jag göra i alla fall.

DreadTom

Veteran
Re: Men...

"Använder man inte helst en kniv till detta? Stor, tung yxa för att kapa upp veden och sedan en liten, men vass kniv för att spänta och tälja?"

Visst kan man, men har du hårt eller fruset trä måste du ta i med båda händerna eller ha något att knacka med. Har du någon av Gränsfors bruks utmärkta hanterbara yxor går det bättre än med kniv, IMHO.

Hur som helst menade jag späntning med vass kontra ovass yxa. Och jag skulle inte ha vare sig kniv eller yxa i bältet om den inte var vass och hade eggskydd!

Shaggy

Swordsman
Hoppsan. Jag avsåg att skriva stridsgissel och inte stridsslaga, men det spelar kanske ingen större roll?

Okej. Det var den historiska förklaringen alltså, och den är förstås bra att känna till. Men fantasyvärldar skiljer ju sig en del från verkligheten. Vapnen har vassa eggar, rustningar är vanligare och folk springer förmodligen omkring med stridsgissel...

Det förfaller för mig (och jag har funderat på saken lite då och då) som att det bästa sättet när det gäller yxor är att fästa eggskyddet i bältet och därmed få en fästanordning på köpet. Om man låter det vara öppet uppåt och svagt lutat så att skaftet inte pekar rakt ner, bör man få en väl så god motsvarighet till en svärdsskida. Det kombineras lämpligen med en rem som kan spännas över vid behov för att hindra vapnet att trilla ur.

Vad gäller stridsgissel borde en krok (eller två krokar?) som man hakar upp båda ändar av kedjan på kunna fungera. Vid behov hakar man av det och låter kulan falla ner. Det fungerar förstås sämre om stridsgisslet har flera svansar (vilket jag f ö gissar inte heller är så historiskt korrekt?).

Krille

Super Moderator
"Hoppsan. Jag avsåg att skriva stridsgissel och inte stridsslaga, men det spelar kanske ingen större roll?"

Näe.

"Okej. Det var den historiska förklaringen alltså, och den är förstås bra att känna till. Men fantasyvärldar skiljer ju sig en del från verkligheten. Vapnen har vassa eggar, rustningar är vanligare och folk springer förmodligen omkring med stridsgissel..."

Personligen är jag rätt trött på sån fjantasy. Vår tanke när vi skrev Eon var också att göra en mer trovärdig värld utan sådana excesser. Så i Eon är tanken faktiskt tvärtom: vapen är så vassa som de är i verkligheten, rustningsbruk till vardags anses vara ett associalt beteende som belönas med ett dopp i vallgraven och stridsgissel är krigsvapen, avsedda att användas på slagfältet.

Är vi tråkiga? Måhända, men om alternativet är att vara som varenda annan ämlans fjantasyvärld så köper jag det. Standardfjantasy är IMHO ännu tråkigare.

Shaggy

Swordsman
"Vid Cirza!" utstötte Tzorcelan samtidigt som han rusade emot trollet som inte hann uppfatta vad som hände innan han hade det vassa svärdet till hjaltet i sitt bröst.

"Trovärdig" är inte samma sak som "historiskt korrekt". Det finns en gräns för när det blir för fantastiskt och börjar urarta till fånigt, och den gränsen är ganska snäv. Att alla springer omkring i helrustning är ett exempel. Så långt håller jag helt med. Däremot ser jag inte varför man inte skulle kunna ta sig vissa friheter, som t ex bättre kvalitet på stålet än vad man hade i verklighetens medeltid.

Om Eon verkligen är avsett att kännas historiskt korrekt bör ni nog lägga bättre band på era minihistorie- och romanförfattare.

Krille

Super Moderator
""Trovärdig" är inte samma sak som "historiskt korrekt"."

Det håller jag med om, men å andra sidan, måste man göra Vilda Västern av det, komplett med Andra Tillägget och allt, bara för att det inte ska vara historiskt korrekt?

Det är som du säger en känslig balans, och jag är ämlans trött på att spela i Vilda Västern med svärd istället för sexskjutare och orcher istället för indianer. Är det den sortens fjantasy som man är ute efter så finns det redan tretton på dussinet av den. Om inte annat så se Eons mer "sunda" inställning till vapenbruk som ett unikum i sig.

Dessutom, vill du ändra på det så får du. Personligen tycker jag att det är rätt kontraproduktivt, dock - D&D3 är överlägset mycket bättre på fjantasy, och det finns ingen mening med att konkurrera med den produkten.

Shaggy

Swordsman
Så om jag placerar ett stridsgissel i händerna på en rollperson som inte ingår i en här så är det "fjantasy"? Varför har ni med några värden för stridsgissel ö h t om man hellre bör välja ett annat spel om man kan tänka sig något sådant?

Det är inte den sortens spel jag är ute efter. Jag uppskattar Eons realism, och jag förstår vad du menar, men nu just framstår du minst sagt som lite väl fanatisk.

Krille

Super Moderator
"Jag uppskattar Eons realism, och jag förstår vad du menar, men nu just framstår du minst sagt som lite väl fanatisk."

Det beror på att jag är lite väl fanatisk. Och visst överdriver jag, men det är huvudsakligen för att poängen ska gå fram: varför inte låta realismen även avspeglas i den del av vapenbruket som inte är till för att döda, dvs hur vapen och rustningar bärs till vardags?

Shaggy

Swordsman
För att det kanske kunde vara lite omväxling att för en gångs skull låta en rollperson vara beväpnad med något annat än ett svärd (alternativt stav eller kniv)?

Meldert

Veteran
Ja, men hur troligt är det, Anledningen att stridgissel/stridsslagor har blivit krigsvapen är ju just på grund av det som startade den här tråden. Det finns inga bra sätt att bära med sig dem när de inte används.

Svärd (de kortare modellerna) är vanligare just av den anledningen att det kan man faktiskt bära runt i bältet (om lagen tillåter) utan att det är nämnvärt i vägen.

Lyfalisvärden har ju diskuterats tidgare om de bara är ett krigsvapen, tänker inte dra upp diskussionen egen men alver har ju en rätt vid definition på ordet krig.
Däremot anser jag att det är rätt ovanligt att man ser någon med ett Lyfalisvärd klivande runt i en stad. Inte bara för att svärdet är ovanligt utan också för att det är så opraktiskt. Även om man är en lång Thismalv så blir det knöligt att bära runt på ett 180 cm Lyfalisvärd till vardags.

Krille

Super Moderator
"Anledningen att stridgissel/stridsslagor har blivit krigsvapen är ju just på grund av det som startade den här tråden. Det finns inga bra sätt att bära med sig dem när de inte används."

Delvis, men den största anledningen är att de är en medeltida motsvarighet till High Explosive Anti-Tank - de är till för att mosa pansar med. Och eftersom pansar av den typen som ska mosas av dem inte bärs civilt (den är dyr, varm, tung och i vägen) är det föga nyttigt att bära en HEAT... eh, morgonstjärna civilt heller.

Ezping Orm

Hero
Re: Fjantasy (OT)

Varför kallar du det för "fjantasy", Krille?? Menar du att det är fjantigt att spela en viss typ av fantasyspel?

Meldert

Veteran
Re: Hur bära vapen? - följdfråga

Vilket leder mig in på en närbesläktad fråga (OT-varning):

När har man som riddare på sig sin rustning?
I krig -självklart.
Under riddarlekar - givetvis (tornervarianten).
Men till vardags? Hur är det när man rider runt och inspekterar länet, är ute på längre resor, i vildmarken osv.
Finns det några vanliga situationer där man absolut inte har den på sig (ja jag vet: när man sover... men i övrigt?) Man lär ju inte jaga i helrustning (beror väl till viss del på villebrådet), men har man då någon anna typ av rustning vid tex vargjakt?

På film (som sällan är bra på att likna verkligheten) är ju riddare för jämnan fullt rustade...

Shaggy

Swordsman
Frågan är väl just den: Är det egentligen så förbaskat krångligt? (Jag känner mig rätt sugen på att skaffa ett riktigt stridsgissel och testa.) Det gäller ju att haka upp kedjan ordentligt, men i övrigt borde man kunna fästa det i bältet tyckes det mig.

Bjorn

Hero
Testa och läs A&S nån gång :)

Det håller jag med om, men å andra sidan, måste man göra Vilda Västern av det, komplett med Andra Tillägget och allt, bara för att det inte ska vara historiskt korrekt?

Det är som du säger en känslig balans, och jag är ämlans trött på att spela i Vilda Västern med svärd istället för sexskjutare och orcher istället för indianer. Är det den sortens fjantasy som man är ute efter så finns det redan tretton på dussinet av den. Om inte annat så se Eons mer "sunda" inställning till vapenbruk som ett unikum i sig.
Har du ens läst Asharien & Soldarn?!?

Tycker att speciellt Asharien har väldigt mycket av de bra sidor som finns av "cowboys och indianer med svärd" i sig.

Mundana är ju på gott och ont en "lapptäcksvärld" och saker som skulle vara helt fel i ett land eller en landsända kan vara fullt naturliga någon annan stans.

Ibland får jag känslan av att du lämnar väldigt "kategoriska" svar om hur saker är på/i mundan som om de vore allmängiltiga när de kanske egentligen mest är applicerbara på de bitar av Mundana-tapeten där du varit och målat mest, fortsätter man ett par meter bort längs fondvägen tycker jag ofta man kan få en helt annan bild.

Men det är ju bara min åsikt förståss...
/Bjorn