Jag förutsätter nu att scenariot är till för din egen spelgrupp. Annars, se
solvebrings inlägg. Jag kan komma på tre sätt för att strukturera upp ett scenario.
Rubriker
Uppspaltat som ett köpäventyr, där varje rubrik är en scen. Det här har en tendens att låsa spelledaren vid att utgå från scenen som finns överst och sedan spela ut allting i kronologisk ordning.
Scen 1 - tillhörande beskrivningar, personer etc.
Scen 2 - tillhörande beskrivningar, personer etc.
Scen 3 - tillhörande beskrivningar, personer etc.
Flödesschema
Ger ungefär samma linjära struktur som ovan, men visas grafiskt istället. Det går att göra flödeschemat
mer öppet.
Tankekarta
När scenariot är tillräckligt öppet blir flödeschemat en tankekarta istället. Det spelar inte så stor roll i vilken ordning som sakerna händer, utan vad som händer beror mycket mer på vad rollpersonerna gör. Egentligen är det ingen skillnad mellan flödesschemat och tankekartan i hur dem visar scenariot grafiskt. Enda skillnaden är hur linjärt eller öppet scenariot är i grund.
Om du är intresserad av göra öppna scenarion kontra linjära är det ämne för en annan tråd. Jag kan dock rekommendera
följande läsning.
Vektorer
I denna struktur kretsar scenariot kring någonting som flera personer är ute efter. Deras agendor är vektorer (typ pilar) som korsar vad de är ute efter. Vid pilens start är personens/gruppens namn och vid pilens slut vad de vill göra om de får tag på det som de söker efter. En väldigt öppen struktur som mest ger en överblick över scenariot. Jag har inte testat det här själv, så jag kan inte säga hur bra det fungerar. Det ser dock vettigt ut på pappret.
---
Själv tycker jag att ett scenario som en spelledare ska ha för sig själv inte ska vara större än en A4-sida. Mer är så är för mycket information. Detta inklusive stats för personer. Face it, för BRP behöver du typ FV, Vapenskada, Smidighet, abs och KP om personerna ska slåss med personen. Vad gäller andra personer behöver de i princip inte ha några stats alls.
/
Han som fick fundera ett tag, då det här inte var en sedvanlig "Hur skriver man äventyr"-tråd