Nekromanti hur bör jag strukturera upp ett äventyr?

Hattifnatten

Warrior
Jag håller på att skriva på ett Ockult äventyr till BRP som utspelar sig i och under Stockholms Kungliga Universitet och dess campus.

Men hur bör jag strukturera upp texten?
Jag har funderat ihop handlingen men vet inte hur jag bör skriva?

Hjälp? :S // Neewb i att skriva äventyr

solvebring

Superhero
Hur man skriver äventyr är väl egentligen upp till var och en. Det finns sällan några rätt eller fel. Skriver man det för allmänheten är det väl dock relativt viktigt att det är lätt att överblicka - så att man kan läsa det och förstå: Det här har hänt, det här kommer att hända, det här kan eventuellt hända och om detta eventuellt händer finns de här eventuella följderna. Kort sagt, vi har en början; ett problem, en mitt; sökandet efterlösningen och slutet; lösningen - bära eller brista.

Nu har inte jag skrivit på ett traditionellt sätt på många är men jag skulle nog vilka sköta det på det här viset:
- Synopsis
- Bakgrund
- Introduktion
- Scener; tänkbart händelseförlopp - hinder, delmoment, information, whatever...
- Slutskedet; tadaaa! Finalscenerna, "Upp till bevis!"
- Appendix, som snajdarna brukar kallat: Eventuell detaljinformation över t.ex. färdig rollpersoner, SLP's, ledtrådar, tabeller, kartor osv.

Hetaste tipset: Leta upp en bunt scenarion, typ från olika rollspelshemsidor eller som du kanske har i din dator sedan gammalt, läs dem, kika på dem, sno den set up/struktur som du gillar. ... "Fan, det här äventyret tycker jag verkligen är skitbra! Men, hur ser det ut, egentligen?"

Förövrigt tycker jag det är asakul när gamla klassiker som ett sådant ämne kommer tillbaka. Verkligen härligt med lite mer back to basic. =) Me like! :gremdrink:

olaberg

Hero
Då får väl jag som gammal sandbox/fisktank/OD&D-spelare rekommendera den mostatta strategin och rekommendera

1) Karta
2) Kartnyckel
3) Möjliga rykten och bitar av information

Låt spelarna utforska och skapa äventyret i dialog med dem, när deras figurer rör sig genom campus och dess kulvertar/kloaker.

Stjärnskott

Veteran
Antemannen said:
Men hur bör jag strukturera upp texten?
Jag har funderat ihop handlingen men vet inte hur jag bör skriva?
Som med de flesta saker i livet så beror det på och i det här fallet så beror det på kontext.

När du skriver ett äventyr så gör du det för att det ska vara så enkelt som möjligt att förstå och kunna spela igenom det, eller hur?

Med det antagandet i sinnet så skriv på ett sätt som hjälper det, är äventyret en dekarhistoria så funkar sannolikt kranks model ypperligt, medans om det är ett grottkräl så tror jag på fri hand att Olabergs ide funkar och om det är mer av ett introduktionsäventyr till en värld eller så tror jag på solvebrings tanke.

Kontext, kontext, kontext, vad är kontexten för ditt äventyr?

Hattifnatten

Warrior
Äventyret går ut på att spelarna ska hjälpa till att hitta en försvunnen (mördad) lärare som har försvunnit en morgon på stockholms kungliga universitet (inte KTH).
De kommer förhoppningsvis tas med under skolan och ner bland en massa hemska historier och händelser som utspelar sig i katakomberna under stockholm.

w176

Förlorad dotter
För vem skriver du det för? För andra? För dig själv? Också grundläggande frågor att ta ställning till när du skriver

Ögat

Hero
Det finns såklart väldigt många sätt att skriva äventyr, och alla har individuella preferenser. Du kommer att få ett skitbra äventyr oavsett hur du gör. Själv rekommenderar jag två metoder

1) att stjäla ett färdigt äventyr, eller
2) att utgå från scener

Med stjäla ett färdigt äventyr menar jag att du slår upp ett äventyr som du gillar och gör likadant. Till exempel kan du ta Mysteriet på Kvenvaer och fylla på med egen handling där det behövs.*

Med att utgå från scener menar jag att du parar ihop platser och händelser och placerar ut dem där de passar kronologiskt eller rumsligt. Om du är intresserad av hur du enkelt kan skapa scener kan du läsa mer här.

Annars är faktiskt stödord på ett papper en otroligt enkel och användbar metod. En helt ovetenskaplig gissning är att de flesta äventyr skrivs enligt den formen. Skriv ner namnen på de viktigaste personerna och kanske någon plats - historien kan du redan utantill.

* Äventyret är till Call of Cthulhu och handlar om en grupp studenter som åker på studieresa till en ö. Det finns en "galen" professor och en grotta.

Rickard

Urverk speldesign
Jag förutsätter nu att scenariot är till för din egen spelgrupp. Annars, se solvebrings inlägg. Jag kan komma på tre sätt för att strukturera upp ett scenario.

Rubriker
Uppspaltat som ett köpäventyr, där varje rubrik är en scen. Det här har en tendens att låsa spelledaren vid att utgå från scenen som finns överst och sedan spela ut allting i kronologisk ordning.

Scen 1 - tillhörande beskrivningar, personer etc.

Scen 2 - tillhörande beskrivningar, personer etc.

Scen 3 - tillhörande beskrivningar, personer etc.

Flödesschema
Ger ungefär samma linjära struktur som ovan, men visas grafiskt istället. Det går att göra flödeschemat mer öppet.

Tankekarta
När scenariot är tillräckligt öppet blir flödeschemat en tankekarta istället. Det spelar inte så stor roll i vilken ordning som sakerna händer, utan vad som händer beror mycket mer på vad rollpersonerna gör. Egentligen är det ingen skillnad mellan flödesschemat och tankekartan i hur dem visar scenariot grafiskt. Enda skillnaden är hur linjärt eller öppet scenariot är i grund.

Om du är intresserad av göra öppna scenarion kontra linjära är det ämne för en annan tråd. Jag kan dock rekommendera följande läsning.

Vektorer
I denna struktur kretsar scenariot kring någonting som flera personer är ute efter. Deras agendor är vektorer (typ pilar) som korsar vad de är ute efter. Vid pilens start är personens/gruppens namn och vid pilens slut vad de vill göra om de får tag på det som de söker efter. En väldigt öppen struktur som mest ger en överblick över scenariot. Jag har inte testat det här själv, så jag kan inte säga hur bra det fungerar. Det ser dock vettigt ut på pappret.

---

Själv tycker jag att ett scenario som en spelledare ska ha för sig själv inte ska vara större än en A4-sida. Mer är så är för mycket information. Detta inklusive stats för personer. Face it, för BRP behöver du typ FV, Vapenskada, Smidighet, abs och KP om personerna ska slåss med personen. Vad gäller andra personer behöver de i princip inte ha några stats alls.

/Han som fick fundera ett tag, då det här inte var en sedvanlig "Hur skriver man äventyr"-tråd