Nekromanti Hur börjar man att läsa Marvel?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag läsa en massa marvel i min ungdom men sen tappade jag intresset, nu har jag sett alla dessa filmer och SHIELD tv-serien och blivit sugen på att börja läsa lite, men vart fan börjar man?
Då det begav sig så var Daredevil min favorit hjälte, går det bara att läsa en tidning eller är alla så ihop snurrade så man kommer inta fatta nå. Sen skulle jag ju såklar vilja följa de större händelserna som sker i universumet, vilka tidningar bör följa då?

Och hur är det med Ultimate titlarna, finns dom kvar? Är det dom man ska följa?

Tja ni ser, jag har förbannat dålig koll, kanske ni kan reda ut lite åt mig.

Anchorman

Swashbuckler
Jag började läsa för typ ett år sedan och började med Civil War som kom typ 2007 tror jag. Jag tror bara det är att välja en tidpunkt att börja och ta nåt event där och sen jobba därifrån. Jag kände att jag hängde med helt ok och inte behövde veta mer än vad som stod i tidningarna (började egentligen med Road to Civil war vilken nog var smart)

Har dock nu tänkt att börja fokusera mer på karaktärer och då även ja DareDevil, planen för mig är att läsa de bästa DDserierna innan Civil War och sedan fortsätta efteråt med allt DareDevil.

Misstänker nog att snart kommer nog God45 här och sprider sin visdom, han hjälpte mig till rätt titlar i början :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sättet jag använde:

1) Köpa årsprenumeration av Marvel Digital Comics Unlimited. 500:- per år, tillgång till ALLT de digitaliserat.
2) Välja en tidning/gäng att följa. Jag valde X-men.
3) Skaffa en bra reading guide. Jag har vänt Crushing krisis guide till X-titlarna.
4) Sätt upp begränsningar. Jag, till exempel, har läst de flesta lag-spinoffs men bara de individuella spinoffserier jag känt för. Det betyder att jag inte läst Wolverines eller Cables egna titlar.
5) Hitta ett sätt att komma ihåg vad du läst och inte. Jag skriver helt sonika i Google Docs.
6) Börja från början.
7) Fyll på med piratade serier där Unlimited saknar saker som behövs.

Jag har gått från 1963 till 2009. Det tog mig några år, men...
(Snart tar Crushing-guiden slut. Snyft! Då måste jag hitta en annan...)

På senare tid, nu när jag pendlar en timme om dagen och gått från 1-2 tidningar om dagen till 10-12 tidningar om dagen, skriver jag dessutom ner en kort sammanfattning när jag läst varje tidning, som minnesstöd. Typ, "men vafan, var inte hon död? Aaaah, vänta, hon återupplivades ju i den där i övrigt lättglömda och taffliga oneshotten med det där andra gänget..."

It has been educational.

När jag kommit ikapp så ska jag först ta de spinoffer jag missat (Cable, Wolverine, X-man...) och sedan börja på... Tja, Inhumans kanske? Eller rentav Avengers...

Smartare sätt:
1) Köp samma årsprenumeration.
2) Välj en tidning.
3) Välj en tidpunkt som verkar ball.
4) Följ tidningen, läs andra titlar enbart om de är med i gemensam crossover. Skippa icke-essentiella crossovertidningar, dvs bara "continued in..." räknas.

Jocke

Man med skägg
Om du gillar Daredevil som figur så fins det en omgång skriven av Ed Brubaker som kan vara värd att kolla in, han är en författare som många gillar. jag har dock varken läst så mycket av honom eller just hans Daredevil, men det borde vara ett säkert kort.

Om du läser digitalt borde det inte vara nått problem att köpa på tex comixology, eller i marvelarkivet Krank skriver om. Om du vill ha fysiska serier så heter första samlingsalbumet The Devil Inside and out, lösnumreringen börjar på vol 2 #82
Om Brubaker och Marvel faller dig i samken kan du sen gå vidare till hans Captain America.

Den bästa nu pågående marveltiteln är Hawkeye som handlar om Hawkeys vardag mer än hens superhjältande.

Wolverine & The X-Men som kan vara slut nu, (jag har inte helt koll) är bra mutant highschool såpa, lagom många mutanter lagom mysigt, liksom.

Den avslutade X-treme X-Men vol2 var en helt fantastisk high concept serie med dimensionsresor, alternativvärsd Wolverine och 100 onda Pofessor X från andar dimensioner som måste dö. Jag tyckete väldigt bra om den här titeln

Ett sista X-men tips från mig är Grant Morrisons New X Men från 2001 som finns i tre extremt prisvärda samlingsvolymer.

Jag gillar också Garth Ennis Punisher som börjar med albumet Welcome Back, Frank från år 2000.

Ett tips är att kolla in bloggen Shazam.se och podcasten Hög Av Serier, där det skrivs och pratas en hel del om Marvel. Att få lite koll på vad som finns gör det lättare att välja.

krank

Jocke;n49356 said:
Ett sista X-men tips från mig är Grant Morrisons New X Men från 2001 som finns i tre extremt prisvärda samlingsvolymer.
Det finns en omnibus också. Och ja, Grants New X-men är extremt läsvärda, kräver inte jättemycket förkunskaper och etablerar massvis med grejer inför kommande saker. Inte helt dålig startpunkt för vidare läsning.

nyvinter

Illustrationist
Ja, Brubakers Daredevil och Morrisons New X-Men är en bra inhoppspunkter för de serierna. Brubakers Captain America också. Andra mindre serier rekommenderas också:
  • Alias av Brian Michael Bendis. Superhjälte drar sig till baka som privatdetektiv typ.
  • Guardians of the Galaxy av Abnett/Lanning är närmast filmen men den pågeånde av Bendis är inte dålig den heller.
  • Nextwave av Warren Ellis. Parodi på Shield och Avengers som samtidigt är inget alls som de båda och är helt fantastisk
  • Captain Mavel av Kelly Sue DeConnick och Ms Marvel av G Willow Wilson. Tillsammans med Hawkeye är de de IMO bästa pågående Marvel-serierna.
  • För Thor: Journey into Mystery av Kieron Gillen. Följt av Young Avengers (utan Thor men med JIMs Loki).

krank

Hans E Magnusson;n49435 said:
Tack för många bra tips, något tips på bra app för att läsa piratade serier?

Jag använder Komik på min Androidplatta. Stabil, fixar cbr och cbz, har ett minimalistiskt och välfungerande interface. Jag gillar också att den jobbar med mappar istället för att platta till allting som en del andra gör. Jag är visserligen positiv till taggar och dylika strukturer, men det funkar sällan bra för serier.

Ymir

Liten kantbaron
pingas;n49558 said:
Sk du läsa Daredevil så är Frank Millers grejer absolut bäst.
men man kan ju överväga att bojkotta honom eftersom mannen är ett drägglande, misogynt rasistpsyko, även om jag inser att han skrev sina Daredevil-grejer innan han totalt ballade ur.

Troberg

Sinister eater
Hans E Magnusson;n49435 said:
Tack för många bra tips, något tips på bra app för att läsa piratade serier?

Jag kör Perfect Viewer (även kallad PV). Gratis, gör jobbet bra, smiddig, snabb, ingen bullshit, bra konfigurerbar (tex kan man definiera klickzoner på skärmen, så att man inte behöver offra utrymme på knappar).

Tidigare körde jag Moon+, som fortfarande är min favorit för eböcker, men den har en skum skalning av bilder som gör texten svårläst i serier.

Jag kör bara CBR/CBZ/CB7. Skulle jag få en serie i PDF-format så konverterar jag till CB*. Proceduren för det är:

* Om det behövs, skala bort lösenordet från PDF-en med PDF Password Remover.
* Konvertera till JPG med Boxoft PDF to JPG converter.
* Zippa filerna och döp om till .cbz.

Jag har funderat på att lägga in något slags manifestfil med metadata, så att jag kan söka på ett vettigt sätt efter specifika serier, men har inte riktigt kommit till skott.