Nekromanti Hur bära vapen?

Meldert

Veteran
Kedjan och stången är väl enkelt men vart gör du av en enkilos järnkula med x antal y cm långa spikar.

Jag har diskuterat det där tidigare i ett annat spel när en RP gick omkring med en stor morgonstjärna med långa spikar på. Det funkade liksom inte. Antingen ignorerar man då problemet helt (fjantasy) eller så blir man tvunget att gå runt och hålla den i handen hela tiden med alla nakdelar det innebär.

Krille

Super Moderator
Re: Fjantasy (OT)

"Varför kallar du det för "fjantasy", Krille??"

Det är en väldigt bra beskrivning av mainstream-fantasy utan någon form av inre logik annat än att alver SKA vara spetsöriga skogsninjar, dvärgar SKA vara skäggiga grottvikingar etc.

Krille

Super Moderator
Re: Hur bära vapen? - följdfråga

"Men till vardags?"

Nä. Utöver att rustningar väger och är otympliga så är det dumt att bära dem till vardags av ekonomiska skäl.

Rostskydd av någon bättre variant existerar inte, så så fort en rustning blir fuktig så kommer rosten som ett brev på posten.

Betänk nu en normal resa i vildmarken: morgondagg, dimma, regn, svettig stoppning...

...kan vi stava till "oxidation"?

Det innebär en jefla massa utlägg för nya rustningar och en jefla massa tid som förspills av att ens väpnare får putsa rustning fyra timmar om dagen istället för att göra något vettigt.

Krille

Super Moderator
Re: Testa och läs A&S nån gång :)

"Ibland får jag känslan av att du lämnar väldigt "kategoriska" svar om hur saker är på/i mundan som om de vore allmängiltiga när de kanske egentligen mest är applicerbara på de bitar av Mundana-tapeten där du varit och målat mest, fortsätter man ett par meter bort längs fondvägen tycker jag ofta man kan få en helt annan bild."

Håller med. Till viss del beror det på att jag anser att andra bitar ofta är totalt knas, Asharien&Soldarn being the case in point. För det mesta brukar jag ignorera hålan och skriva "Here be dragons" på den biten av kartan, just för att den biten är knas.

Ezping Orm

Hero

Det är en väldigt bra beskrivning av mainstream-fantasy utan någon form av inre logik annat än att alver SKA vara spetsöriga skogsninjar, dvärgar SKA vara skäggiga grottvikingar etc.
Nja, jag tycker att ordet "fjantasy" i sig känns väldigt idiotiskt. Ett sådant spel som du beskriver är väl inte fjantigare, än ett spel där allt SKA vara EXAKT som i vår värld. Där man t.ex. inte får ha med bardiskar i värdshusen för att det hade man minnsan inte i vår världs medeltid osv.

Shaggy

Swordsman
Varför skulle man inte kunna ha en enkilos järnkula hängande i bältet? Ett stridsgissel behöver inte ha spikar, och om det har det är de knappast så långa. Om de vore det borde risken att de går av rätt fort vara påtaglig, även om de är gjutna. Stridsgissel är ju ett krossvapen - inte ett stickvapen.

Hanoi

Veteran
Re: Testa och läs A&S nån gång :) [OT]

Till viss del beror det på att jag anser att andra bitar ofta är totalt knas, Asharien&Soldarn being the case in point. För det mesta brukar jag ignorera hålan och skriva "Here be dragons" på den biten av kartan, just för att den biten är knas.

ojoj, e det slitningar i eon-teamet månne? går inte skam på torra land när ni inte ens kommit överrens om vilken typ av fantasy ni ska köra på, realism eller chronopia? e inte det ganska fundamentalt?

iom att A&S är två av de mest centrala och äventyrsvänliga länderna (emedan de inte har despotiska styren), var det inte av vikt att just dessa fick en värdig modul?

ska vi trogna eon-spelare då göra som Gurun själv, ignorera de två länder som ligger på mitten av mundanakartan? (-Asharien och Soldarn? -Nej, nej, det där är bara en jättelik hamn till Jargien)

Lontryuin

Veteran
Vet inte hur det är med Slagor, men vet av personlig erfarenhet att det är otroligt opraktiskt att springa runt med ett svärd som är ungefär 130 långt...

Mask_UBBT

Hero

"Det är en väldigt bra beskrivning av mainstream-fantasy utan någon form av inre logik annat än att alver SKA vara spetsöriga skogsninjar, dvärgar SKA vara skäggiga grottvikingar etc."

Och du anser att ni bortsett från dessa förutfattade meningar? jag har för mej att ni skrivit på något ställe att Eon ändå blivit styrt(till en viss del) av hur fantasy "förväntas vara"...

/Mask

Krille

Super Moderator
Re: Testa och läs A&S nån gång :) [OT]

"ojoj, e det slitningar i eon-teamet månne?"

Jajjemen! Du ska bara veta! :gremwink:

"går inte skam på torra land när ni inte ens kommit överrens om vilken typ av fantasy ni ska köra på, realism eller chronopia? e inte det ganska fundamentalt?"

Ett stort problem i sammanhanget är demografi, faktiskt, vilket ganska många faktiskt inte har någon större koll på. Asharien&Soldarn är ungefär lika tättbefolkade som en normal öken, vilket inte riktigt stämmer överens med det feodala samhälle som man ville ha i Soldarn eller de stadsstater som man ville ha i Asharien.

"ska vi trogna eon-spelare då göra som Gurun själv, ignorera de två länder som ligger på mitten av mundanakartan?"

Jag tvingar ingen. Själv kom jag på att det var den enklaste lösningen: betrakta Asharien&Soldarn som de folktomma ödemarker som de är och skriva "Here be dragons" på kartan. Men det är min lösning. Andra sätter till en nolla på befolkningssiffrorna i landet, och åter andra försöker bortförklara de låga befolkningssiffrorna på något sätt. I vilket fall så har man kommit på olika sätt att lösa trovärdighetsproblemet.

En del av det trovärdighetsproblemet är vapenbruk civilt. Där har jag (återigen på eget bevåg och man behöver inte göra som jag) konstaterat att en kasse av de beskrivna vapnen är krigsvapen som inte bärs civilt och att samma gäller rustningar. Så knatar någon omkring med en morgonstjärna till vardags när jag spelleder så lär han få problem med fogdeknektarna varande en jefla bråkstake som bara tigger om stryk alternativt en stråtrövare in spe.

Krille

Super Moderator

"Och du anser att ni bortsett från dessa förutfattade meningar? jag har för mej att ni skrivit på något ställe att Eon ändå blivit styrt(till en viss del) av hur fantasy "förväntas vara"..."

I det fallet finns det några olika sätt man kan göra. Man kan göra något eget ("häpp, här finns inga alver och dvärgar"). Man kan försöka förklara standardtjafset så att det åtminstone blir trovärdigt ("dvärgar är korta grottvikingar på grund av <socialantropolosgisk avhandling>"). Man kan skita i det och köra som det förväntas bara för att det förväntas vara så ("vem fan bryr sig? det ska ju vara så"). Eller så kan man göra en parodi av det ("öknar finns till för att spindelkonungar ska kunna bygga pyramider i dem").

Svaret på din fråga är "nej", vi har inte bortsett från de förutfattade meningarna. Vi kan inte göra det, eftersom marknaden kräver det. Vi har försökt förklara fjantasyn till viss mån (vilket har lett till en rätt hård dos supplementitis), men jag skulle ljuga om jag sa att jag var helt nöjd. Det är därför som jag gör mitt "bästa" för att få bort åtminstone en del av fjantasyn genom att skriva här och skriva moduler på ett sätt där fjantasyn åtminstone blir begränsad.

Till exempel genom att propagera mot krigsvapenbruk civilt, tjata mig blå om att jordiska naturlagar inte gäller på Mundana, förklara sabriska rättssystem et cetera.