Nekromanti Hur bedöma motståndare?

Torbjörn

Swordsman
Efter att ha spelat DoD i evigheter är man präglad med att monsters svårighetsgrad (om man utgår från att man skall besegra dem) är ganska lika för alla individer av en viss sorts monster. Visst, i DoD kunde vissa individer vara bättre än andra - orchhövdingen hade förmodligen högre FV i kroksabel och en bättre rustning, kanske också några KP mer beroende på högre FYS och STO - men det var inga enorma skillnader. Man visste att en rese bankade skiten ur alla svartnissar.

Så när man börjar spela D&D vänds allt upp och ner. Logiken från DoD är som bortblåst. I D&D kan svartnissen banka skiten ur resen eftersom svartnissen råkar vara en rogue lvl 6. Och med detta kommer vi in på mitt problem:

Antag att rp:na stöter på 10 goblins. En av dem utmärker sig som något större, starkare och mer välutrustad (!) än de andra. Dessutom verkar de andra ha en viss respekt för honom. Enkelt - spelarna förstår direkt att detta är ledaren för goblinarna och att han förmodligen är bättre än standardgoblinen. Men de kan inte veta hur bra han är. Det blir lite av ett lotteri för spelarna - han kan ju lika gärna vara Ftr 7 som Ftr 3! När en motståndare beskrivs så görs den ju oftast det i jämförelse med sina kumpaner. Om en Ftr 7 står jämte en Ftr 3 med 10 War 1 i bakgrunden kan rp:na kanske förstå att Ftr 7 är bättre och farligare än Ftr 3 som i sin tur är bättre än de i bakgrunden, de ser en stigande skala av "farlighet". Men om de bara stöter på Ftr 7 jämte 10 st War 1 kan de förmodligen inte se hur mycket farligare Ftr 7 är jämfört med War 1 - risken finns att de helt missbedömder motståndet.

Detta problem uppstår väl främst för att D&D är ett spel där rp:na är hjältar och efter ett tag är så oerhört mycket bättre och tåligare än gemene man, dock så kan ju alla motståndare också avancera i olika klasser. För att ta ett exempel ur MM (sid 122) - där beskrivs en Frost Giant och en Frost Giant Jarl, 8 th level Blackguard. Den förstnämnda har en CR på 9, den andra CR 17! Det gäller att spelledaren är bra på att beskriva motståndarna...

Det där blev lite snurrigt men...

Till frågan då: Finns det någon feat/skill/spell/annat som gör att rp:na kan bedöma hur bra en motståndare är? Ungefär som jag har för mig att färdigheten Taktik kunde bedöma hur bra en motståndare var på att hantera ett vapen.

Torbjörn - som inser att det blev mycket snack för en kort fråga.

Pom

Swashbuckler
Jag har inte hittat någonting sådant, så jag gjorde en egen liten skill:
Estimate Experience

Notera att den är class skill för alla.

(Den behöver speltestas mer, men en del feedback har jag fått och implementerat.)

Torbjörn

Swordsman
Bra! Den ska jag introducera nästa spelmöte.

Det verkar spontant som att man behöver höja färdigheten ganska mycket för att man ska kunna använda den med tillförlitlighet, om man är av samma klass och studerar motståndaren i 10 rundor (mer hinner man kanske inte) och vill veta inom "5-intervallet" så blir väl DC 25. Men som sagt - den skall introduceras omgående!

Kan man då med ett lyckat Sense Motive förstå att motparten försöker dölja sin klass och level och då också bortse från ökningen av DC pga av att motparten döljer?

Skulle man kanske också kunna dölja sin klass och level med ett lyckat Bluff, kanske i synergy med Disguise?

Torbjörn

Pom

Swashbuckler
Jay! Feedback är värd sin vikt i tärningar!

Det verkar spontant som att man behöver höja färdigheten ganska mycket för att man ska kunna använda den med tillförlitlighet, om man är av samma klass och studerar motståndaren i 10 rundor (mer hinner man kanske inte) och vill veta inom "5-intervallet" så blir väl DC 25.
Jag tänkte såhär:

När det väl är strid och action är färdigheten rätt överspelad. Är fienden för farlig visar det sig mycket snabbt och handgripligt.

Att på en minut klura ut hur erfaren någon är bara genom att studera henne tycker jag skall vara svårt - värdefullt och svårt.

Däremot skall kreti och pleti med kanske bara värdebonusen att gå på kunna ha åtminstone någon chans att få lite information om någon om de tar sig tid att observera (förmodligen i smyg) en längre stund.

Men jag tänker inte skaka av mig din observation. Jag skall grunna lite mer.

Kan man då med ett lyckat Sense Motive förstå att motparten försöker dölja sin klass och level och då också bortse från ökningen av DC pga av att motparten döljer?
Hmmmm. Nej, det vore... hmmmm. Hm igen. Det var ingen dum idé! Akta dig så du inte får cred när jag uppdaterar imorgon...
(Jag ser dessutom att jag bör redigera exemplet - det hängde inte med när jag ändrade skillen senast.)

Skulle man kanske också kunna dölja sin klass och level med ett lyckat Bluff, kanske i synergy med Disguise?
Kanske.
Jag tänker mig att Estimate Experience handlar om att skönja tecken som kan vara rätt subtila: hållning, hur eventuella vapen bärs, ärrbildningar, beteende. Men också förstås utrustning och annat uppenbart.
Som jag tolkar Bluff är bluffen riktad mot något mål. Man går inte omkring och bluffar hela världen passivt. Jag skulle tillåta det bara om bluffaren var medveten om vem som studerade honom.

Men det var hur som helst en god idé att låta Disguise ge synergi till någon som försöker dölja sin level.

Tack för värdefulla synpunkter! :gremsmile:

Torbjörn

Swordsman
Jag tänker mig att Estimate Experience handlar om att skönja tecken som kan vara rätt subtila: hållning, hur eventuella vapen bärs, ärrbildningar, beteende. Men också förstås utrustning och annat uppenbart.
Som jag tolkar Bluff är bluffen riktad mot något mål. Man går inte omkring och bluffar hela världen passivt. Jag skulle tillåta det bara om bluffaren var medveten om vem som studerade honom.
Jag håller med om detta. Jag tänkte mest på att när jag inför denna färdighet för mina spelare som redan har rp som varit med ett tag så vill de kanske kunna utnyttja de färdigheter som de redan spenderat massa skillpoints på. Resultatet blir ju annars att de är härdade veteraner i allt utom "Perform - hide class / level" där de är fullständiga nybörjare. Gör man nya rp däremot så är ju läget annorlunda.

Torbjörn

rks

Warrior
Kolla i Complete Adventurer

Ett utökad användningsområde på just detta finns i Complete Adventurer på sidan 102. I korthet handlar det om att man gör ett Sense Motive-check som en standard action. Man måste kunna se den som ska bedömas och den som ska bedömas måste vara maximalt 30 fot från den som gör bedömningen. Den som bedöms får slå ett Bluff-check och om den som gör bedömningen vinner så får denne info att den bedömda är "skitenkel" (CR är 4 eller mindre än din level/HD), "enkel" (CR 1-3 lägre), "jämn strid" (CR är lika), "En svår strid" (CR +1-3) eller "Mycket svår" (CR 4+).

Om den bluffande vinner så blir det ingen info alls, eller, om den bluffande vinner med 5 eller mer så kan den bestämma att infon ändras en nivå, åt något håll. Om den bluffande vinner med 10 eller mer så kan nivån ändras två nivåer åt något håll.

Om du är en cleric med fokus på att ta hand om odöda och möter just en sådan så registrerar det hela som en nivå enklare än annars.

thark

Hero
Re: Kolla i Complete Adventurer

Ah, du hann före—tänkte kommentera den regeln men sen var forumet onåbart. :)

Och om jag minns rätt--om Sense Motive vinner får man reda på två intilligande kategorier, en av vilka varande den som fienden befinner sig i (så man vet inte exakt ändå). För att bli exakt säker måste man klå Bluff-slaget med minst 10.

(Och ett icke-sneak attack-mottagligt monster kan ses som hårdare av en Rogue, etc etc, i enlighet med din sista kommentar.)

Personligen gör jag helt enkelt så att om inte motståndaren är aktivt intresserad av att dölja sin hårdhet, så gör han inget bluffslag (=resultat 0) och spelarna kan ta 10 på sitt Sense Motive-slag. Mao, så länge nån har minst 10 i Wisdom (eller är det Charisma för Sense Motive) får man lätt veta vilken kategori fienden är i.

Alla gillar säkert inte nödvändigtvis detta. Det blir ganska lätt att avgöra om någon är inom "rimlig" farlighetsnivå; vissa kanske tycker att det ger för mycket datorspelskänsla, och det är en motivation jag kan köpa (och i vissa kampanjer skulle jag kanske göra undantag). Personligen passar det dock bra med min D&D-världsbild—är man riktigt hård så utstrålar man det naturlig bara i själva sin hållning och, ja, utstrålning.

Torbjörn

Swordsman

Tack för bra tips!
Har inte Complete Adventurer (har faktiskt inte så många tilläggs-regelböcker alls) och har faktiskt inte tänkt att köpa den heller. Då kan det ibland hända att man står där ovetandes om hur man ska göra i en situation. Då är det bra att ha rollspelkollegor! :gremlaugh:

Torbjörn - som fått bra tips!

ForgottenRealms

Veteran

Dem tre utgivna Complete-böckerna är faktiskt värda sina pengar. Dem innehåller bland dem viktigaste prestigeklasserna och featsen som är utgivna i 3.5.

Är någon extra-bok man bör köpa så är det dem (utöver den fantastiska FR-världen och alla dess böcker då!)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Dem tre utgivna Complete-böckerna är faktiskt värda sina pengar."

Nitpick: fyra böcker finns det (Adventurer, Arcane, Divine och Warrior). Så du har nog missat en.