Efter att ha spelat DoD i evigheter är man präglad med att monsters svårighetsgrad (om man utgår från att man skall besegra dem) är ganska lika för alla individer av en viss sorts monster. Visst, i DoD kunde vissa individer vara bättre än andra - orchhövdingen hade förmodligen högre FV i kroksabel och en bättre rustning, kanske också några KP mer beroende på högre FYS och STO - men det var inga enorma skillnader. Man visste att en rese bankade skiten ur alla svartnissar.
Så när man börjar spela D&D vänds allt upp och ner. Logiken från DoD är som bortblåst. I D&D kan svartnissen banka skiten ur resen eftersom svartnissen råkar vara en rogue lvl 6. Och med detta kommer vi in på mitt problem:
Antag att rp:na stöter på 10 goblins. En av dem utmärker sig som något större, starkare och mer välutrustad (!) än de andra. Dessutom verkar de andra ha en viss respekt för honom. Enkelt - spelarna förstår direkt att detta är ledaren för goblinarna och att han förmodligen är bättre än standardgoblinen. Men de kan inte veta hur bra han är. Det blir lite av ett lotteri för spelarna - han kan ju lika gärna vara Ftr 7 som Ftr 3! När en motståndare beskrivs så görs den ju oftast det i jämförelse med sina kumpaner. Om en Ftr 7 står jämte en Ftr 3 med 10 War 1 i bakgrunden kan rp:na kanske förstå att Ftr 7 är bättre och farligare än Ftr 3 som i sin tur är bättre än de i bakgrunden, de ser en stigande skala av "farlighet". Men om de bara stöter på Ftr 7 jämte 10 st War 1 kan de förmodligen inte se hur mycket farligare Ftr 7 är jämfört med War 1 - risken finns att de helt missbedömder motståndet.
Detta problem uppstår väl främst för att D&D är ett spel där rp:na är hjältar och efter ett tag är så oerhört mycket bättre och tåligare än gemene man, dock så kan ju alla motståndare också avancera i olika klasser. För att ta ett exempel ur MM (sid 122) - där beskrivs en Frost Giant och en Frost Giant Jarl, 8 th level Blackguard. Den förstnämnda har en CR på 9, den andra CR 17! Det gäller att spelledaren är bra på att beskriva motståndarna...
Det där blev lite snurrigt men...
Till frågan då: Finns det någon feat/skill/spell/annat som gör att rp:na kan bedöma hur bra en motståndare är? Ungefär som jag har för mig att färdigheten Taktik kunde bedöma hur bra en motståndare var på att hantera ett vapen.
Torbjörn - som inser att det blev mycket snack för en kort fråga.
Så när man börjar spela D&D vänds allt upp och ner. Logiken från DoD är som bortblåst. I D&D kan svartnissen banka skiten ur resen eftersom svartnissen råkar vara en rogue lvl 6. Och med detta kommer vi in på mitt problem:
Antag att rp:na stöter på 10 goblins. En av dem utmärker sig som något större, starkare och mer välutrustad (!) än de andra. Dessutom verkar de andra ha en viss respekt för honom. Enkelt - spelarna förstår direkt att detta är ledaren för goblinarna och att han förmodligen är bättre än standardgoblinen. Men de kan inte veta hur bra han är. Det blir lite av ett lotteri för spelarna - han kan ju lika gärna vara Ftr 7 som Ftr 3! När en motståndare beskrivs så görs den ju oftast det i jämförelse med sina kumpaner. Om en Ftr 7 står jämte en Ftr 3 med 10 War 1 i bakgrunden kan rp:na kanske förstå att Ftr 7 är bättre och farligare än Ftr 3 som i sin tur är bättre än de i bakgrunden, de ser en stigande skala av "farlighet". Men om de bara stöter på Ftr 7 jämte 10 st War 1 kan de förmodligen inte se hur mycket farligare Ftr 7 är jämfört med War 1 - risken finns att de helt missbedömder motståndet.
Detta problem uppstår väl främst för att D&D är ett spel där rp:na är hjältar och efter ett tag är så oerhört mycket bättre och tåligare än gemene man, dock så kan ju alla motståndare också avancera i olika klasser. För att ta ett exempel ur MM (sid 122) - där beskrivs en Frost Giant och en Frost Giant Jarl, 8 th level Blackguard. Den förstnämnda har en CR på 9, den andra CR 17! Det gäller att spelledaren är bra på att beskriva motståndarna...
Det där blev lite snurrigt men...
Till frågan då: Finns det någon feat/skill/spell/annat som gör att rp:na kan bedöma hur bra en motståndare är? Ungefär som jag har för mig att färdigheten Taktik kunde bedöma hur bra en motståndare var på att hantera ett vapen.
Torbjörn - som inser att det blev mycket snack för en kort fråga.