Alternativ 1: Men, hörrni, vi var ju överens om att vi skulle spela i en värld med få magiker, och extremt sällsynta alver och dvärgar, tycker ni inte att det blir konstigt om ni är en äventyrargrupp bestående av en alv, en dvärg och två magiker? När vi pratade om vilken värld vi ville spela i så tyckte ni ju att det lät häftigt det här med att alver är något som mest finns i legender och sagor, eller? Alltså vi kan ju förstås göra om, det är klart att vi kan spela i en värld med mer high-fantasy om ni tycker det är roligare, men då kanske vi kan köra ett one-shot idag så jag får lite tid att bygga om äventyret/kampanjen till en mer high-fantasyvärld?
Alternativ 2: Asballa koncept! Men sorry alltså min vision är att i den här världen så finns det knappt alver och dvärgar, och magiker är extremt sällsynta, vad är det i att spela alv som du är ute efter, kanske kan spela en vijundakrigare istället så får du ju hela båggrejen, skogsgrejen å det där?
Alternativ 3: Ok, alltså, jag vet att alla andra raser än människa är bättre statsmässigt, men jag är inte så sugen på att ha med såna, ni kan spela människor men få rasbonusen ändå, deal?
Alternativ 4: Oj, ja alltså jag kanske skulle berättat innan ni gjorde roller att kampanjen utspelar sig i nutid i Borlänge...
.
.
.
.
Alternativ 7: Ni sitter på ett världshus, i ett hörn sitter en äldre man och tittar på er, han tar några stapplande steg mot er och stirrar sen intensivt på dig med kåpan. Det blir en kort men märkbar paus innan han med låg röst säger: dra på trissor, jag kan inte riktigt tro det, du är alv va? Här satt jag och väntade på en äventyrargrupp att sälja en karta till och så dyker det upp en grupp med en äkta alv, tror fasen det får bli rabatt för er, fast jag aldrig ger rabatter.
Eller för att sammanfatta, jag tycker det finns två alternativ, prata med varandra eller bara kör, jag tror för kampanjer att prata med varandra är bättre men för ett oneshot hade jag nog bara kört, och on the fly improviserat om det som behöver ändras i äventyret (om något).