Hörni, jag fick höra talas om en jättebra metod. Den kallas för att "slå tärning", men det är inte fullt så våldsam som det låter som.
Det är någon form av gammal ritual. Den ska tydligen fungera för att öka slumpmässigheten i vad tärningen visar och går till så här:
1) Fatta tärningen med ena handens fingrar. För den (eller dem) till andra handen, som hålls kupad ungefär som en skål.
2) Placera så många tärningar - av rätt sort! - som ska "slås" i den kupade handen. Slut handen försiktigt. (Om det är många tärningar, kan båda händerna användas, så att de tillsammans formar ungefär som ett klot, i vilket tärningarna ligger.)
Det går också att använda en riktig skål och täcka över öppningen med ena handflatan.
3) Skaka om handen (händerna, skålen) genom att snabbt föra dem i sidled, fram och tillbaka, minst fyra, fem gånger. (OBS! Kan också göra rörelsen upp och ned.)
4) Avsluta sista rörelsen genom att låta handen fortsätta tills den är över bordsskivan (motsv.) och öppna då handens fingrar och låt tärningarna i en mjuk fortsättning av rörelsen rulla ut över bordet.
5) Läs av resultatet.
Steg 4 är svårt. Det kan ni behöva träna på ett antal gånger innan ni lär er rätt kraft och riktning. (Det tog mig ett tag!) Men det ger faktiskt väldigt bra resultat, tycker jag.