Subjektiva adjektiv
Jag har alltid sett adjektiv-system som fjams, /.../ men vad är det för skillnad på att använda siffrorna och att använda adjektiven,
Min motfråga blir då varför jag ska ägna tid förklara något som du från start tycker är fjams, särskilt när du ogillar Fugde?
De allra flesta rollspel beskriver ju ungefär vad nuffrorna står för, som Krille säger
Förutom Mutant, därav delttråden som bröts ut
från Mutantforumet. Frågan jag ställde var mest ett skämt, eftersom jag redan visste vad
Krille tyckte i frågan. Jag orkade inte gå vidare för det blev ändå bara en massa upprepningar, eftersom vi inte kom överens över vad som var bäst. Ok, jag får väl upprepa mig igen, nu när det är en ny person som svarade mig och som inte förstått. Jag förklarar väl dåligt.
Ok, jag har argumenterat för subjektiva adjektiv i två olika frågor i denna deltråd.
1. Man kan skriva "bra" i äventyr som har odefinierade siffersystem (som Mutant), för då kan spelledaren göra sin egen tolkning av vad "bra" innebär. Det kan vara 17 i en spelgrupp och 87 i en annan.
2. Om man kör med en bra implementering som i Fugdes system så behöver man inte förklara siffervärderna. "Bra" är bra och det ligger i gruppens tolkning att redogöra vad det innebär inom rollspelets genre. I ditt 1-2-3-exempel när du snackade Fudge vet man inte hur bra 3 (annat än att det är bättre än 2) är och för att veta det så behöver man... just det, ett adjektiv.
Sedan finns det ett tredje argument men det tycker jag är underställt de två andra, nämligen att det låter snyggare i under spel ("Vad har du i skjuta? - Jag har ... ööh ... 13 i skjuta" jämfört med "Jag är en mästare på att skjuta"). Det är underställt de andra argumenten för jag argumenterar främst för adjektiv för att få fram den subjektiva tolkningen - den subjektiva tolkningen, som jag tycker är en feature.
Om det inte är din tallrik med gröt, så är det inte det, men kom för jösse namn inte och påpeka en massa nackdelar nu för jag tycker fördelarna överväger nackdelarna i det spelsätt som jag har i huvudet. "Adjektiva skalor" passar inte i hårda (taktiska?) regelsystem såsom D&D men i friare system där spelarna är med och tolkar handlingar.
/
Han hoppas att detta gick fram nu
<font size="1">subjektiv: personlig, färgad...
adjektiv: ord som beskriver, som "bra", "röd", "ledsen" med flera.</font size>