Fria Ligan annonserade igår om ett samarbete med onlinetjänsten Demiplane där många av deras produkter kommer finnas tillgängliga för spel under 2022. Jag var som hastigast inne och kikade på tjänsten, men jag tycker det känns lite oklart hur tjänsten fungerar i praktiken. Jag tror mig dock ändå få en bättre känsla för den här lösningen jämfört med alla tillgängliga lösningar som är jobbigt grafiska (där man förväntas sväva omkring i 3D runt spelbordet). Det här kändes mer rättfram ljud/video, tärningsfunktion, privat/public chat etc så just nu håller jag tummarna för att det här är precis det jag saknat kring onlinespel. Något jag hade svårt att förstå är prismodellen och vad Demiplane tjänar pengar på. Det finns någon slags betalfunktion där SL´s kan ta betalt av spelade (och där jag förmodar att Demiplane tar en del av den pengen) men har inte stött på någon annan form av "betalvägg". Har inte heller hittat något smart sätt att visualisera kartor, porträtt eller stämningsbilder för spelarna (mer än att bara visa upp det som ligger på skrivbordet).
Någon annan som testat Demiplane eller vet mer?
Någon annan som testat Demiplane eller vet mer?