Nekromanti Hur bra är Mutant Zero egentligen?

Conan

انتفاضة
Är det så pass bra att det är värt att köpa även om man inte har några nära förestående planer på att spela spelet?

Bolongo

Herr Doktor
Menar du Mutant: Year Zero?

I så fall blir kanske första frågan om du inte hellre vill ha den svenska versionen?

Men oavsett språkpreferenser så måste jag be om ett förtydligande: exakt vad är det du vill ha ut av ett spel som du inte tänker spela omedelbart?

Sapient

Swashbuckler
Det är svårt att svara på, med minimal kännedom om dina preferenser mm - men vad jag kan minnas, så spelar du & skriver en del i Eon-forumet och om jag kommer ihåg rätt, så såg jag för ett tag sedan att du skrev i någon tråd att du numera inte orkar lära dig nya regler, men däremot köper material för att "sno" beskrivningar av platser mm. Då gissar jag att det inte är för spelsystemet du funderar på att köra M:Å0/M:YZ.

I så fall, hur pass förtjust är du i postapokalyps i allmänhet? Hur pass i tanken på att spela i ett postapokalyptiskt Stockholm?

För det är det, eller iaf ett generiskt postapokalyptiskt Sverige, som är spelvärld i M:Å0.

Mutant: Year Zero är (så långt jag kollat på det) lite mer en värld med serienumren bortfilade - eller iaf inte lika givet att du börjar spela i London eller New York, men det är de städerna som finns på kartan som medföljer. (Illustrationer och scenarier verkar dock lite mer blandade, inte lika "grundade" i en specifik plats.)

Jag upplevde M:Å0 som väl värd att köpa enkom för stämningen och skaffade den utan att ens veta om jag skulle komma att spela det. Men så var jag också ett mycket stort fan av Mutants ursprungliga versioner...

CapnZapp

Myrmidon
Det är dock stor skillnad på hur Fria Ligan i Mutant År Noll närmar sig ämnet jämfört med hur Järnringen och Äventyrsspel gjorde.

Å0 är närmast en reaktion på hur mycket arbete det krävdes för att göra ett klassiskt äventyr.

För mig, som tycker att detta är en positiv och närmast nödvändig egenskap för att jag ska vara intresserad av att köpa ett äventyr, gör det att Fria Ligans spel inte är aktuellt.

nyvinter

Illustrationist
CapnZapp;n149860 said:
Det är dock stor skillnad på hur Fria Ligan i Mutant År Noll närmar sig ämnet jämfört med hur Järnringen och Äventyrsspel gjorde.

Å0 är närmast en reaktion på hur mycket arbete det krävdes för att göra ett klassiskt äventyr.

För mig, som tycker att detta är en positiv och närmast nödvändig egenskap för att jag ska vara intresserad av att köpa ett äventyr, gör det att Fria Ligans spel inte är aktuellt.
Fast man kan lägga ner en massa tid på att skapa ett äventyr/kampanj i År Noll också, det är bara lite enklare att hitta ett skelett att hänga alla detaljer på. Sedan spelar det ingen roll hur intresserad man är för att köpa ett äventyr, finns inga sådana att köpa förrän nästa år. (Nej, jag räknar inte zonkompendium som äventyr.)

Conan

انتفاضة
Så om jag tolkar er rätt så är det ett spel där det krävs mycket jobb av SL för att spelleda? Jag vill ha spel där jag bara kan plugga in och spela med så lite förberedelser som möjligt.

Hur är spelet att läsa annars? Beskrviningar av världen m.m. Jag blir nämligen sjukt pepp av deras trailers.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nej för fan, det är bara att tuta och köra!

Med alla slumptabeller, Hot-kort, och om man har spelets grundpremisser i bakhuvudet så upplevde i alla fall jag att spelet nästan spelar sig själv.

God45

#PrayersForBahakan
Det är en sämre version av Apocalypse World om man är snäll. Om man inte är snäll är det en tematiskt osäker, regelmässigt otillfredsställande röra som det inte finns någon anledning att spela.

Spela Apocalypse World om du vill ha ett seriöst postapokalyps rollspel,Gamma World om du vill ha modern Gonzo och Mutant Future om du vill ha OSR Gonzo. De spelen är faktiskt bra.

God45;n150185 said:
Det är en sämre version av Apocalypse World om man är snäll. Om man inte är snäll är det en tematiskt osäker, regelmässigt otillfredsställande röra som det inte finns någon anledning att spela.

Spela Apocalypse World om du vill ha ett seriöst postapokalyps rollspel,Gamma World om du vill ha modern Gonzo och Mutant Future om du vill ha OSR Gonzo. De spelen är faktiskt bra.
Alla håller uppenbarligen inte med:

Lupus Maximus

Tekniker
Evokee;n149722 said:
Är det så pass bra att det är värt att köpa även om man inte har några nära förestående planer på att spela spelet?
Jag köpte Genbas alfa begagnat på en ingivelse, då jag uppfattat reglerna på tok för speliga för min smak. De är speliga, och normalt sett gillar jag inte speliga regler. Fria ligan har släppt BRP regler till systemet, så det finns. Men jag är faktiskt sugen på att testa med de speliga reglerna.

Samt att jag har köpt upp allt som släppts och slängt in pengar på maskinrums-fundern.

Jag har noll koll på din smak, tillgängliga budget och utrymme för fler rollspel hemma. Men jag tyckte det är bra nog att köpa, fast jag inte hade några förestående planer att köpa. Och jag tycker det fortfarande.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
God45;n150185 said:

Återigen formulerar du kritik som om din personliga smak vore objektiv sanning.

Jag håller inte med dig. Alls.

Jag tycker att regelsystemet i M:Å0 inte bara stöder, utan rent av uppmuntrar och skapar, en passande postapokalyptisk stämning och spelstil (desperat kamp mot klockan, ständig jakt på resurser som tvingar ut spelarna i den livsfarliga zonen, etc.).

Jag tycker att kampanjen och metaplotten är fet, och hade väldigt gärna spelat klart den M:Å0-kampanj jag var tvungen att avbryta för att jag fick hela alltet spoilat för mig när jag layoutade Mutant: Year Zero.

Mundo

Myrmidon
Jag skulle säga att, by far, är det helt klart det bästa rollspelet som skrivits som utspelar sig i en postapocalyptisk värld. Reglerna är asbra, världen genereras när du rör dig runt i den, där finns politik, intrig och maktspel i den hembas (som du dessutom utvecklar vilket har mekaniska, direkta effekter på karaktärerna och NPC).

Systemet har dessutom inbyggt mekaniska bonusar till folk som rollspelar, och inte på ett sätt som säger "Ja men spelade Kalle bra? För rollspelade Kalle dåligt för han ingen exp" utan snarare för att du umgås med ett antal SLP som du sätter upp relationer till innan spelet börjat.
Settingen är gjuten.
Metaplotten är nice.
Systemet är bra, speciellt de unika förmågorna för de olika rollerna.

Mitt enda minus är att det blir lätt frustrerande för en spelare med "otur". Det har ungefär lika mycket RNG som nya world of Darkness. (Åhå, så du rullade femton tärningar? Ja men då fick du dina två successes som du förtjänade...)

Ymir

Liten kantbaron
Jag känner att det är på sin plats med fler nyanserade omdömen, så här är mitt:

Jag tycker Mutant YZ har ett intressant regelsystem, en bra art direction och layout (även om jag personligen inte alls gillar teckningsstilen), och är fullkomligen proppfullt av innovativa och balla idéer. Det är ett uppfinningsrikt, djärvt och superkompetent gjort rollspel som jag absolut skulle rekommendera till folk.

Men jag tycker även det känns väldigt begränsat då det är så hårt fokuserat på sin metaplott; jag vill berätta mina egna historier, inte andras. Jag tycker som jämförelse att Apocalypse Wörld känns väldigt mycket bredare både i termer av vilken slags rollpersoner man kan göra och vilken sorts berättelser man kan berätta, och dessutom har ett ännu bättre regelsystem och skönare crazy stämning. Så jämfört med Apocalypse Wörld står sig Mutant YZ slätt, för mig; jag spelar mycket hellre det förra.

kwarnberg

Swordsman
Jag har inte spelat Mutant: År 0 särskilt mycket än, men några spelmöten in måste jag ändå säga att jag gillar vad jag ser. Det är inte odelat positivt dock, och jag har väl framförallt två synpunkter. För det första känns det som att spelgruppen är väldigt beroende av vilka roller som finns närvarande. Det är nästan helt meningslöst att stryka i zonen utan en zonstrykare. Visst, jag förstår att det är rimligt på ett logiskt plan, men rent spelmässigt riskerar det ställa till ordentliga problem om gruppen består av fel uppsättning roller ett spelmöte för att en spelare är sjuk.
Min andra synpunkt är mer av en oro. Det känns ibland, som en spelare i gruppen uttryckte det, som att det är en kampanj med ett regelsystem, snarare än ett spel med en kampanj. När metaplotten är avklarad, hur mycket omspelningsvärde finns det kvar? Nu har vi inte kommit så långt i metaplotten än, så än så länge är det bara spekulationer, men oron finns där likaså.

Däremot tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna något oerhört. Jag gillar känslan i spelet, och håller verkligen med om att reglerna tillför något till settingen. Oron för brist på mat och vatten finns ständigt där, och reglerna kring arken uppmuntrar verkligen till ett levande och utvecklande samhälle.

Mundo

Myrmidon
Guran89;n150343 said:
Min andra synpunkt är mer av en oro. Det känns ibland, som en spelare i gruppen uttryckte det, som att det är en kampanj med ett regelsystem, snarare än ett spel med en kampanj. När metaplotten är avklarad, hur mycket omspelningsvärde finns det kvar? Nu har vi inte kommit så långt i metaplotten än, så än så länge är det bara spekulationer, men oron finns där likaså.
Som en SL som har läst meta-plotten; det finns omspelningsvärde. Inte i meta-plotten i sig, men storyn tar inte slut för att du lyckats fundera ut vad meta-plotten är.
Däremot så har du rätt i att om du startar en ny kampanj med nya karaktärer så kommer meta-plotten inte vara mycket värd, men då kör man helt enkelt utan den och kör med en annan meta-plot.

CapnZapp

Myrmidon
Dante;n150331 said:
Jag tycker att regelsystemet i M:Å0 inte bara stöder, utan rent av uppmuntrar och skapar, en passande postapokalyptisk stämning och spelstil (desperat kamp mot klockan, ständig jakt på resurser som tvingar ut spelarna i den livsfarliga zonen, etc.).
Ska jag vara ärlig mot mig själv tror jag att jag gillar MUA just för att man inte alls behöver bry sig om mat och vatten. (Man kan göra det, men det är en tydlig tilläggs-regel)

Jag tar det till mig att Å0 fått mig att inse att jag inte gillar apokalyps, om man med det menar scrounging for resources.

Det som jag gillar med postapokalyps är istället att samhällets sammanbrott skapar en Frontiers-stämning, där "äventyrare" (och mördarluffare :wink:) har en plats och en frihet de inte har i "färdigciviliserade" områden.

Jag har insett att jag gillar MUA just för beslutet att skippa den allra första desperata fasen.

Och kan inte avstå från att tillägga att inte ens Mad Max handlar om mat och vatten. Att bensinen och ammunitionen tar slut finns där som backdrop - man ser desperata tiggare samla vatten och hör NPCs diskutera förbrukningen av resurser, men Max och Furiosa själva sysslar inte med bokföring.

Lite som att Vilda Västern är hårt och kargt, men att ingen bryr sig om exakt hur spriten kommer till saloonsen.

Jocke

Man med skägg
Det är så pass många goda idéer i det att jag ser ett köp som motiverat.
Jag tycker dock inte så mycket om hur alla de här idéerna klaffar med varandra när vi testspelade, så att inte planera att spela spelet kan också vara en anledning till köp.

Jimmy

The One Ringkvist
Okej. Jag ska göra ett försök såhär under lunchen då.

Först - Mutant Year Zero /Mutant År Noll är ett bra spel, bra regler, awesome setting, fantastisk creative direction och sammantaget en bra pjäs att smälla upp på bordet om man vill spela post-apokalyps. Det är svar på ursprungsfrågan. Punkt. Köp. Du blir inte missnöjd.

Om man ställer frågan, vad tycker ni i jämförelse med andra spel eller ur egna erfarenheter av Mutant Year Zero, hur klarar sig spelet?, så kan vi ju utveckla lite i diverse underkategorier.

Resurshanteringen. Den är ju faktiskt optional. Om du säger att den inte är det så har du inte gjort det till ditt spel ännu.
Spelartyperna. Funkar - kanske lite konstruerade för att ha specifika funktioner (mot Ark-livet) vilket då ger svaghet om de uteblir.
Tärningarna. Det jag ogillar mest. Det kan vara jag och min preferens för just Apocalypse World som så ofta nämnts i den här tråden, men jag gillar snabba rull och minimal tolkning. Som sagt. Det kan vara jag, alla i min spelgrupp upplevde det inte som jag gjorde.
Settingen. Ligan är skitbra på det här. Precis lagom, precis rätt touch. Föredömligt. Jag skiter iofs i metaplotten - jag spelar apokalyps.

Och Mutant Year Zero vann silver ENnie för regler, som är startkt inspirerade av Apocalypse World. I den pölen (Apocalypse World) rör sig bland annat John Harper (Lady Blackbird bl.a), med sitt spel Blades in the Dark just nu - som för mig är förvillande likt Mutant Year Zero i regel/resurshantering....vilket kan tyda på smicker eller kopiering, you choose.

Summa summarum: Det finns inga bra anledningar till att inte köpa Mutant År Noll /MYZ och uppleva det själv, via genomläsning eller spel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har ingen aning om din smak så jag kan endast ge rekomendationer utifrån min egen:

Det finns ingen anledning att köpa M:Å0 för reglerna eller bilderna (Men genlabb alfa verkar dessto bättre på bildfronten). Settingen är sidådär eftersom du till stora delar behöver hitta på den själva. Det finns en del inspiration, men inget värt att köpa boken i sig för.

Men jag gillar kartorna. Hela systemet för att ha sin ark tycker jag är tilltalande och inspirerande om än mer som grund snarare än "färdiga regler". Hela grejen med utforskning tycker jag också är en rätt bra grund att stå på. Många av "äventyrssektorerna" eller vad de kallas tycker jag är riktigt bra.

Om man gillar spel som bygger mer på improvisation och att låta spelarna vara med och skapa världen i större utsträckning, om man gillar de lite mer glättiga serietidningsaktiga bilderna (och utseendet överlag), en generell indieapproch till spelandet och finner ett behov av pappmarkörer och specialtärningar så skulle man nog uppskatta spelet väldigt mycket.

Själv väntar jag fortfarande på BRP-regler i ett printervänligt, svartvitt format.

Conan

انتفاضة
Som jag förstår det har spelet vissa brädspelsinslag, med en ark som ska byggas upp och zoner som utforskas stegvis, indelade efter rutor på en karta. Jag tycker det verkar asfett.Man behöver inte bry sig om sinnrika plotter och historier utan kan utforska territorier, horda föremål, och slakta monster?

Men vart börjar man om man ska köpa in spelet? Grundboxen hade väl känts som det naturliga, men som jag förstår det är det bara en nerbantad version av grundböckerna?