Okej. Jag ska göra ett försök såhär under lunchen då.
Först - Mutant Year Zero /Mutant År Noll är ett bra spel, bra regler, awesome setting, fantastisk creative direction och sammantaget en bra pjäs att smälla upp på bordet om man vill spela post-apokalyps. Det är svar på ursprungsfrågan. Punkt. Köp. Du blir inte missnöjd.
Om man ställer frågan,
vad tycker ni i jämförelse med andra spel eller ur egna erfarenheter av Mutant Year Zero, hur klarar sig spelet?, så kan vi ju utveckla lite i diverse underkategorier.
Resurshanteringen. Den är ju faktiskt optional. Om du säger att den inte är det så har du inte gjort det till ditt spel ännu.
Spelartyperna. Funkar - kanske lite konstruerade för att ha specifika funktioner (mot Ark-livet) vilket då ger svaghet om de uteblir.
Tärningarna. Det jag ogillar mest. Det kan vara jag och min preferens för just Apocalypse World som så ofta nämnts i den här tråden, men jag gillar snabba rull och minimal tolkning. Som sagt. Det kan vara jag, alla i min spelgrupp upplevde det inte som jag gjorde.
Settingen. Ligan är skitbra på det här. Precis lagom, precis rätt touch. Föredömligt. Jag skiter iofs i metaplotten - jag spelar apokalyps.
Och Mutant Year Zero vann silver ENnie för regler, som är startkt inspirerade av Apocalypse World. I den pölen (Apocalypse World) rör sig bland annat John Harper (Lady Blackbird bl.a), med sitt spel
Blades in the Dark just nu - som för mig är förvillande likt Mutant Year Zero i regel/resurshantering....vilket kan tyda på smicker eller kopiering, you choose.
Summa summarum: Det finns inga bra anledningar till att inte köpa Mutant År Noll /MYZ och uppleva det själv, via genomläsning eller spel.