entomophobiac
Low Prep High Play
Vet inte riktigt om det är bra/dålig jag själv är ute efter. Jag ser det mer som en kunskapsskala, egentligen, och oavsett om man jobbar med något eller inte så kan man vara duktig eller mindre duktig.
En grundmekanik jag brukar utgå från när jag skriver regler är att någon som KAN någonting bör börja runt 50 procents chans att lyckas med någonting. Utöver det så rör det sig om ren skicklighet.
Detta är dock en sanning med modifikation, som kan se lite olika ut i olika system jag skriver. I Borderline, till exempel, så är grundegenskaper och färdigheter separerade på ett sådant sätt att det blir rollpersonen själv som bestämmer sina gränser.
Så en rollperson som har Karisma 3 får alltid slå tre tärningar, men beroende på hur hög Deception denne har så kommer det vara olika svårt att lyckas med någonting. Det förekommer egentligen inga utomstående svårighetsgrader. Mest för att handlingssystemet är beroende av extrem snabbhet för att flyta på det sätt det är tänkt.
En grundmekanik jag brukar utgå från när jag skriver regler är att någon som KAN någonting bör börja runt 50 procents chans att lyckas med någonting. Utöver det så rör det sig om ren skicklighet.
Detta är dock en sanning med modifikation, som kan se lite olika ut i olika system jag skriver. I Borderline, till exempel, så är grundegenskaper och färdigheter separerade på ett sådant sätt att det blir rollpersonen själv som bestämmer sina gränser.
Så en rollperson som har Karisma 3 får alltid slå tre tärningar, men beroende på hur hög Deception denne har så kommer det vara olika svårt att lyckas med någonting. Det förekommer egentligen inga utomstående svårighetsgrader. Mest för att handlingssystemet är beroende av extrem snabbhet för att flyta på det sätt det är tänkt.