Nekromanti Hur bra funkar mutants mix av rollspel/brädspel?

Conan

انتفاضة
Jag är oerhört lockad av idén om att mixa rollspelandet med snickrande på en ark eller liknande. Jag spelar för närvarande en Eon kampanj i Ymirs Drunok där jag mixar rollspelandet med snickrande på och skötsel av min förläning, och tycker det i många avseenden är mycket roligare än traditionellt rollspelande. Men hur väl fungerar detta i mutant? Finns det andra rollspel som på ett lyckat sätt blandar rollspel med vad man kanske kan kalla för med brädspelslikande aspekter?

luddwig

Lawful evil
När det begav sig hade vi mycket roligt med borg- och länsreglerna i DoD Gigant. Det är alltså närmare 30 år sedan så jag minns inte mer av reglerna än att det fanns tabeller för både det ena och det andra, och att det slukade eoner av realtid.

Rangertheman

Myrmidon
Även om jag generellt sett inte är så förtjust i År Noll-motorn, tycker jag den sköter den mixen på ett föredömligt sätt. Riktigt bra är den.

cogitare

Swashbuckler
I 'Conspiracy X' (lite Arkiv X liknande spel) så är basbyggande en integrerad del av spelet.

Hur Arken utvecklas (via folkets projekt) och spelarnas involvering är både lättviktigt (man slår lite tärningsslag) och bra. Spelarna väljer vad Arken skall fokusera på att utveckla (svinstia, tempel, ångteknik, kannibalism, demokrati så det är högt och lågt kan man säga) och hur det påverkar livet i Arken via de olika utvecklingsnivåerna. Det är inte så mycket administration men man har som spelare stor inverkan på Arkens riktning. När vi har spelat har jag både tyckt att det varit ett roligt delmoment och att det funkat bra.

Cog.

Khan

Kondottiär
Jag håller med föregående talare om att byggandet av Arken är riktigt välgjort.

Men måste också lyfta fram en av de roligaste kampanjer jag spelat i. Det var en hemmasnickrad kampanj i Consaber (Eon) där alla RP möttes i ett fängelse, men flydde. En av RP var baron och bad oss följa med honom hem. När vi väl kom fram var hela baroniet nedbränt och skövlat, förstört och förött.

Så vi använde oss av diverse moduler (Riddaren, bla) för att bygga upp det igen från grunden. Det fungerade hur bra som helst. Och var fantastiskt roligt.

Conan

انتفاضة
jäkligt bra sätt att börja spela och sätta ihop en diversifierad spelgrupp

Khan

Kondottiär
Evokee;n260164 said:
jäkligt bra sätt att börja spela och sätta ihop en diversifierad spelgrupp
Jupp. Och alla fick något att göra. Baronen fokuserade på att bygga upp sin borg, jag som var magiker byggde ett torn och bra bibliotek, etc. Samtidigt hade vi en grymt bra skurk som vi visste vi var tvungna att ta itu med någon gång, man fängslar inte Baron Silverdolk ostraffat.

Conan

انتفاضة
Hur funkar det med de olika spelen? Man köper och spelar mutant år 0 och kör några äventyr, bygger på arken och spelar ut megaplotten? Sen köper man genlab alfa och gör samma sak med ett nytt set äventyrare och äventyr och ny metaplott?

Nässe

Myrmidon
GA har inte samma meta-spel. Inget alls faktiskt. Finns dock ett system för att spela revolutionen som någon skrivit och postat som poster på Ligans forum. Inte testat det men verkar bra.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Ligan släppte regler för revolutionen till de engelska reglerna och dessa var gratis om jag inte minns fel (iaf för backers).

Conan

انتفاضة
Nässe;n260215 said:
GA har inte samma meta-spel. Inget alls faktiskt. Finns dock ett system för att spela revolutionen som någon skrivit och postat som poster på Ligans forum. Inte testat det men verkar bra.
Vad för man in GA då?

Staffan

Myrmidon
Det här kanske är lite högre abstraktionsnivå än du är ute efter, men vi gör ett försök.

På 90-talet fanns det ett spel som hette Underground, där idén var att man spelade superveteraner (alltså f d supersoldater) i ett trasigt och dystopiskt nära framtids-USA (2021). Där fanns ett system för att höja/sänka olika aspekter av hur bra samhället var på något (där "samhället" var godtyckligt stort, men det är lättare att påverka värdena för "Oakland" än för "USA"). Den intressanta biten var att när man förbättrade en aspekt så fick man dels en annan aspekt på köpet, men samtidigt så sänkte man en tredje. Om du t ex ökar ett samhälles Utbildning så får du även en höjning i Rikedom (för utbildade människor är ofta rikare och bättre på att spara) men sänker Kvar i Plånboken (eftersom utbildning oftast finansieras med höjd skatt). Höjer du Säkerhet så höjs även Nödvändigheter (mer kontrollerat samhälle gör det lättare att få tillgång till mat, sjukvård, o s v) men sänker Livskvalitet (mindre individuell frihet i en polisstat).

Mundo

Myrmidon
Svavelvinters skuggspel tycker jag är grymt intressant och spännande, givetvis är Arkbyggandet det också.

Jag kan känna, efter två omgångar av Elysium, att deras "ättespel" kunde utvecklats till något som mer liknande systemet i Svavelvinter. Du kan inte göra så mycket med dina kära inflytandepoäng, och dessutom är det svårt att öka ditt ätteinflytande.

Jocke

Man med skägg
Arkbygget var ett nöje när vi spelade Mutant År Noll. Det genererade också ganska mycket äventyrskrokar bara av sig själv.

Mundo

Myrmidon
En viktig del för mig, som jag tycker lyckas väldigt bra i Mutant: Undergångens Arvtagare och i Svavelvinter tex., är att det finns både mekaniska och rollspelseffekter som bärs över till spelarna och kampanjen på ett tydligt och starkt sätt.

Att tex. bygga en ny del av din ark ger dina karaktärer en bonus på följande slag, eller förändrarna priserna i arken, etc.