Just nu är jag i en fantasy-fas med Trudvang, D&D5 och Fantasy! i tre delvis överlappande grupper.
Tittar jag på min spelhylla så hittar jag några övergripande teman:
- Superhjältar: Supergänget, More than Human, Silver Age Sentinel, Marvel Heroic Roleplaying, Smallville, DC Heroes, Mutant City Blues, Teenage Mutant Ninja Turtles. Här känns det som att jag letar efter något med rätt stämning, men att jag verkar ha hittat det med Marvel/Smallville. Därefter har det inte kommit till några nya, även om jag har hållit dem i handen.
- Rymdspel: Space: 1889, Albedo, Serenity/Firefly, Star Wars i ett antal smaker, Doctor Who: Adventures in Time and Space, The Babylon Project, Coriolis, Jovian Chronicles. Det är ofta licensspel, märker jag. Nya varumärken har inte lyckats sälja sig till mig. Coriolis känns lite som att den är med för att den är svensk.
- Efter katastrofen: Mutant i en massa inkarnationer, Apocalypse World, Rotsystem, Engel, Mutants Down Under. Jag ser inget direkt mönster här, men jag misstänker att jag tycker att hela genren gör fel eftersom de är så vitt skilda.
- Mer eller mindre historiskt: Night Witches, Achtung! Cthulhu, Operation: Fallen Reich, Yggdrasill, Fate of the Norns: Ragnarök, Ars Magica, Pendragon, Castle Falkenstein. Det är mycket inriktning på det fornnördiska eller på andra världskriget, och ofta med fantastisk twist.
- Fantasy: D&D5, Pathfinder (Reign of Winter-serien), Lamentations of the Flame Princess, Burning Wheel, Mouse Guard, Hellfrost, ett antal Sagan om Ringen-spel, Drakar&Demoner i en klase inkarnationer, Gondica, Symbaroum, Saga, Dragon Age, 13th Age, Basic Roleplaying, Spelet om Morwhayle, Legend. Den tolkienska traditionen är rätt stark här, liksom alla former av fantasy med snö. Men det känns också som att jag inte har nått fram till vad jag är ute efter (ännu en ledtråd är att jag har gett ut Järn och Västmark). Också verkar jag vara förtjust i det lite mer primitiva men konsekventa hållet: gärna ca sen järnålder eller tidig högmedeltid, men helst inte utspritt över hela vägen från antiken till renässansen.
- Skräck: Kult, Call of Cthulhu, Trail of Cthulhu, Dread, Splatter. Det är mycket Cthulhu, och jag är lite förvånad att jag inte har Realms of Cthulhu också. Å andra sidan har jag en klase Achtung! Cthulhu.
- Japanskt: OVA Anime Roleplaying, Panty Explosion, Classroom Deathmatch, Maid, Usagi Yojimbo, Big Eyes Small Mouth, Golden Sky Stories, Feng Shui, Skuggornas Mästare. Den här gruppen vill jag spela mer av, men jag är typ ensam om det. Skuggornas Mästare och Feng Shui är här som bubblare egentligen.
Det finns lite OSR här och var, och ett par indiespel, men tillräckligt få för att det mest känns som en parentes eller något som jag har skaffat för att inspireras av. Så jag är nog rätt mycket tradspelare, men kan tänka mig att testa annat för att inspireras och få nya idéer.
Jag tror också att jag är ute efter spel där man kan göra kompetenta och coola rollpersoner. Ledtråden ligger i spel som Feng Shui, Spelet om Morwhayle, OVA Anime Roleplay, tidiga Star Wars d6, Pendragon och Apocalypse World, samt förstås superhjältespelen.
Jag är nog också ute efter spel med en äventyrlig atmosfär, som Doctor Who, Castle Falkenstein, Star Wars, Pendragon, eller de episka spelen där man spelar roll, som Sagan om Ringen (även om det där är mer något jag vill ha men aldrig får eftersom spelen aldrig låter en trampa Frodo på tårna), Dragon Age och Star Wars (igen).
Jag verkar också vara förtjust i boxar, med tanke på att jag har en massa beginner's boxes, Morwhayle, Mutant År Noll, Genlab Alfa, Operation: Fallen Reich och dess lifeboard, Dragon Age, Doctor Who (igen) och megaboxen Horror on the Orient Express till Cthulhu.
Sen har jag en klase spel i källaren, men eftersom de är i källaren så är de nog inte vad jag var ute efter.