Nekromanti Hur bygger man den ideala gruppen?

Vindhand

Myrmidon
Jag planerar en kampanj (fantasy) och sitter och funderar på vilka spelare som skulle passa in i den stil jag hade tänkt köra. Efter ett tags funderande kommer jag fram till en lista på fem spelare som jag tror skulle uppskatta kampanjen och fungera bra tillsammans. Nu till mitt problem: Detta är personer jag känner genom att jag spelar med dem i andra kampanjer. I dessa andra kampanjer finns det även andra spelare. Hur gör man för att extrahera dem man vill ha utan att såra dem som inte blir valda?

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Raistlin

Veteran
Om det är så att vissa personer är upptagna ibland (som det brukar vara) så kan du säga att du bara valt ut vissa personer så att ni ska kunna köra den kampanjen när det inte går att spela nån annan för att alla spelare inte har tid. (Puh! Det var en lång mening /images/icons/smile.gif).
Annars så borde faktiskt spelare kunna acceptera om du säger att du valt ut de spelare som antagligen kommer att tycka om kampanjen. Det är ju faktiskt bättre för spelarna också om de får vara med i kampanjer som passar deras spelstil...

/Raistlin

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur många spelare HAR du? Jag får ihop tre spelare som max, och då har jag tur.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Vindhand

Myrmidon
elitgrupp ;)

Du fortsätter din gemensamma kampanj, och spelar sedan extra med din "elit"(?)grupp.

Det är verkligen inte en elitgrupp jag sätter ihop... snarare väljer jag ut dem som skulle trivas med den stil jag vill köra (gammaldags fantasy). Vissa av de spelare jag känner skulle nog tycka att kampanjen saknar djup och möjligheter till politik, intriger mm...

Vindhand

Myrmidon
Stockholm

Fördelen med att bo i en stor stad... mycket människor och därför stort antal spelare :)

Discordian

Swordsman
Ett system som har använts här (även om jag inte gjort det själv) är att plocka ut en eller två som man brukar spela med tillsammans, och sedan tillsammans med dessa försöka utvidga gruppen. Det kräver förstås att ens spelare är någorlunda bekanta med varandra.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Zire

Swashbuckler
Re: elitgrupp ;)

Varför inte bara förklara det så?
- Ni skulle nog tycka att kampanjen saknar djup och möjligheter till politik, intriger mm...

- Zire, som känner igen tur-om-man-får-ihop-tre-spelar-syndromet

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag har ärligt talat aldrig upplevt det som ett problem, men jag kanske har haft förmånen att de senaste åren bara spela med mogna, vuxna spelare.

Jag har flera kampanjer igång med delvis olika spelare, och i alla fall vet spelarna att jag håller andra kampanjer med andra spelare, även om viss överlappning sker. Sedan har dessa spelare också egna kampanjer, där jag är med i en del men inte i andra. Sådana faktorer som hur mycket tid folk kan lägga och spelledarens idé om vilka som passar ihop brukar samspela på ett bra sätt.

Du har inte försökt att helt enkelt prata med de du är intresserad av att spela med och se vad de säger? Om eventuellt andra intresserade skulle protestera/bli irriterade kan man ju lägga ned omsorg på att förklara att det helt enkelt inte verkade som de skulle passa i kampanjen - det behöver ju inte ha att göra med att de är dåliga, bara att de har andra intressen eller spelar på ett annorlunda sätt.

Det låter som en klyscha men det är nog alla gånger bättre att vara rak och inte smussla. Då lär ju de som smusslas bort bli ännu surare när de upptäcker smusslet.

mvh
Örnie

Vindhand

Myrmidon
Fortsatt resonemang

Du har inte försökt att helt enkelt prata med de du är intresserad av att spela med och se vad de säger? Om eventuellt andra intresserade skulle protestera/bli irriterade kan man ju lägga ned omsorg på att förklara att det helt enkelt inte verkade som de skulle passa i kampanjen - det behöver ju inte ha att göra med att de är dåliga, bara att de har andra intressen eller spelar på ett annorlunda sätt.

Hmm... det är delvis en bra lösning. Problemet kvarstår dock för de spelare som man inte vill ha med p.g.a. inkompabilitet med andra spelare.

Dessutom: vissa människor saknar självkännedom om spel. De tror glatt att de skulle gilla att spela litet i "stil A" men när de väl sitter där vid spelbordet (eller som det må vara: i spelsoffan) så har de tråkigt, försöker spela i "stil B" eller gnäller över att det är för litet av "stil B grunkor" och för mycket "stil A grunkor".

Säg att jag vill spela riktigt lågfantasy och det hoppar in en person son aldrig spelat något mindre mäkrigt än en Vampyr. Iofs kanske detta löser sig på ett par möten när wanna-be vampyren tröttnar eller lär sig. Det finns ju dock en risk att de dåliga första-mötena skrämmer bort _alla_ spelare, inte bara de oönskade.

Nu lutar jag åt att börja med två eller tre kompatibla kända spelare för att inleda kampanjen och sedan utöka med en potentiell spelare i taget. Om de gamla spelarna uppskattare den nya spelaren får han vara kvar, annars inte. Då kan jag skylla ifrån mig och distribuera skulden litegrann ;)

Hellre fly än illa fäkta skall vara mitt måtto!

Jon

Veteran
Re: Fortsatt resonemang

Jag har råkat ut för precis det här problemet. Jag har hamnat med en hel skock rollspelande människor vars spelkvalitet varierar kraftigt. Att sedan gå in och säga "jag tänker spelleda en kampanj, men bara ni som är bra nog får vara med". Tycker jag är ganska otrevligt.

Min lösning var att begränsa kampanjen till max tre spelare. Sen bara "råkade" jag fråga de personer jag var mest intresserad av att ha med först. Inte helt juste men jag hade verkligen inte lust att få allt mitt förberedelsearbete grusat på grund av någon som tycker att ROLLspelande är tråkigt och bara vill samla på sej bössor och exp.

Jag har dessutom sett till att börja med en mindre seriös helt öppen kampanj för de andra spelarna, vilket jag tror är roligare både för dom och mej.

Jag kan väl till viss del hålla med om att man kan låta dessa spelare vara med och hoppas på att dom tröttnar fort, å andra sidan ska vi seriösa spelare i gruppen drabbas av detta när vi har lagt ner massor av tid på våra karaktärer. Det är ju inte så lätt att hålla stämningen uppe om en eller flera spelare sitter och flamsar och aldrig tillför något vettigt till gruppen.

Sodivra

Champion
*känner igen mig*

Påminner om spelklubben i Göteborg jag brukar hänga på på helgerna (Hehe får passa på att göra reklam för den på forumträffen...) där det finns 15-17 åringarna och 10-13 åringarna... 10-13 åringarna vill ju ha någon att spela med men INTE I MIN EON-KAMPANJ SÅDESÅ! Det blir ju lite jobbigt när spelledaren och hälften av spelarna spelar på ett sätt, och dom andra på ett annat... Jag lånade ut DoD till dom, men snorungarna har inte lyckats lära sig det än! Grrrr...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Lachtezan

Veteran
Vilken tur du har som har ett sånt urval av spelare! Hur som helst... Du kan till exempel snacka med spelledarna för dom andra grupperna. Ta reda på när dom har tänkt spela och försök undvika att lägga in dina egna spelmöten då. Blir det inga konflikter på det området så borde det inte vara några problem - om inte dom andra spelledarna är av den mer omogna typen.

[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>

Lachtezan

Veteran
Re: *känner igen mig*

Inte lyckats lära sej DoD?!?! Va i... Det är närmast otänkbart för någon som har åtminstone normalhög IQ (och jag har bevisat högre än så, inte för att skryta)!

Lachtezan

Veteran
Re: Stockholm

Precis vad jag misstänkte. En storstadsbo. Som sagt, du har tur som har ett sånt stort urval av spelare. Själv bor jag utanför lilla Karlshamn i Blekinge...