Max Raven;n57960 said:
Vilka verktyg underlättar skapandet? Vilka gör äventyret bättre?
Här är några verktyg som jag brukar använda mig av.
Relationskartor. I praktiken är det en kartläggning av fiskarna i fisktanken. Du har spelarna, du har spelledarpersonerna, du har till och med ett antal platser. Du har satt ut dem på ett STORT papper (eller så kan man använda Scapple eller motsvarande program) och du har ritat en massa linjer mellan dem som visar att A hör ihop med B och skrivit hur bredvid. Det spelar ingen roll när du gör den, men helst ska den vara en del av rollpersonssskapandet.
Ett exempel på hur man kan använda den är det här: Ta din relationskarta och leta upp en konflikt som involverar en rollperson, en rollperson till och en spelledarperson. I princip, du skapar ett triangeldrama. Leta upp en likadan triangel, helst en som angränsar till den första. Nu har du plottmat nog för en hel spelgrupp. Som bonus är att du kan leta upp plottsocker för rollpersoner som normalt inte är så aktiva: se vilka andra noder som påverkar dem, och släng in dem i ditt äventyr.
(från bl.a. Noir och Smallville)
Vem kan vad-tabell. Lista upp alla färdigheter (definieras här som "det spelvärde som används för att leta upp ledtrådar") i ditt spel i en kolumn. Skriv upp rollpersonernas namn högst upp som kolumnhuvuden. Markera för respektive rollperson vilka färdigheter som denne har och är någorlunda bra på. Den här uppställningen använder du sedan för att hålla koll på ledtrådar som man kan finna i äventyret, så att alla, till och med den store klumpige buffeln, kan bidra med ledtrådar till mysteriet. När du har prickat in de ledtrådar du har så ser du snabbt om någon rollperson inte kommer att bidra så mycket, eller var det finns för mycket överlapp så att den aktivaste spelaren hoggar speltid. Då kan du fylla luckor och flytta ledtrådar och sprida ut uppmärksamheten.
(från GUMSHOE)
Hot och fronter. Det är nära besläktat med relationskartor, men ur en annan synvinkel, och ett sätt att hålla ordning på fiskarna i ens fisktank. Ett hot är vad som helst som är ett hot mot rollpersonerna: svält, orcher, demoner från yttre dimensioner, ståthållaren i Sjöstad, dryga alvkungar etc. Dessa grupperas i fronter, som är någon slags gemensam ansträngning att göra rollpersonerna illa. Hot har en hotklocka, som långsamt tickar uppåt. Varje klocka har några stadier, typ "allt är lugnt", "skit kommer hända om vi inte gör något åt det", "skit kommer hända men effekten kan begränsas", "nu är det för sent", var och en med ett antal steg.
Allt eftersom rollpersonerna gör saker (eller inte gör saker, eller klantar sig) så går hotklockorna upp, och du får en direkt input på vad som ska byggas in i nästa äventyr. Framförallt får det effekten att "inget händer" i stort sett elimineras – "inget händer" blir istället "något annat händer som drar världen närmare undergången".
Och tack vare grupperingen i fronter så vet du var "inget händer" ska bli "något annat händer", och du vet också vilka följdeffekter det får bland de andra fiskarna. Dessutom blir det mer överskådligt.
(från Apocalypse World)