Nekromanti Hur bygger ni upp ett äventyr?

Targos

Veteran
Hur gör ni när ni ska bygga upp ett äventyr att spela i många många timmar med några trevliga spelare? Jag håller på att bygga upp ett äventyr just nu men har inte hunnit så långt ännu, än med att jag har skrivit ner lite idee´r och sånt.
Bestämmer ni vilka sorts rollfigurer det ska vara med? Tex att ja ni är ju 4 st. 2 st av er ska vara krigare av något slag och en ska vara magiker och den fjäre ska kunna hela...
Eller gör ni bara äventyret och sen så får spelarna välja allt själv?

Blir det bättre med ett action fyllt spel där man bara slåss hela tiden eller tycker ni att man ska sätta dit lite intriger mellan några spelare, nå kärleks band, En riven hemby åsså blir spelaren hämndlysten på en viss person o.s.v.

Har någon nå tips på hur man kan göra?
Tack på förhand!
/Targos

swazze

Swordsman
Ska det bli ett lite större äventyr så brukar jag be dem skapa nya rollpersoner som jag har gett vissa direktiv för hur de ska skapas. Sedan bygger jag äventyret efter det och förankar dem i världen mm.
Jag säger inte att de ska ha vissa speciella yrken utan jag bestämmer att de ska komma från en viss samhälls grupp (ex landsbygdsbefolkning) och sen väljer de yrken som passar den gruppen.

Gör jag ett löst äventyr till en redan existerande grupp så är jag noga med att knyta det till någon eller några i gruppen. Vi kör aldrig med att "Nu ska vi ut och äventyra".

Rising

Vila i frid
Det finns många sätt att skriva äventyr på, men i alla lägen gäller det att du skall sätta så få krav som möjligt på spelarna. Låt de få spela med vilka rollpersoner de vill om du inte prompt behöver ha speciella aktörer i äventyret. Ibland kan man ju vilja att någon av rollpersonerna skall vara ett barn eller liknande för att handlingen skall fungera.

"Blir det bättre med ett action fyllt spel där man bara slåss hela tiden eller tycker ni att man ska sätta dit lite intriger mellan några spelare, nå kärleks band, En riven hemby åsså blir spelaren hämndlysten på en viss person o.s.v."

Vad vill dina spelare spela? Om de vill ha strid, ge dem det. Återigen tycker jag att du ska undvika att tvinga spelarna till grejer. Du kan t.ex. inte kräva att det skall bli en kärlekshistoria i äventyret, spelarna måste ju själv få bestämma över sina känslor.

Själv gillar jag spänning och skräck. Jag lägger dock ned mest energi på spelledarpersonerna och deras relationer med varandra. Jag skriver vad deras mål och drivkrafter är, och sedan faller det sig naturligt att vissa spelledarpersoner gillar äventyrarna och vissa blir deras fiender.

Jag försöker också få äventyrets utmaningar att kunna lösas på så många olika sätt som möjligt. Ett monster som måste dödas är inte så roligt, för att döda monster kan man inte göra på särskilt många olika sätt. Att försöka infiltrera ett hemligt sällskap är desto intressantare. Det kan göras med en rik variation på våld, list, lurendrejeri och generösa mutor...

/Riz

Duddmannen

Hero
Så här gör jag

Äventyr och rollpersoner
Jag brukar först bestämma mig för i vilken miljö jag vill att rollpersonerna ska börja i. Samtidigt funderar jag ut ett par stycken scener som jag skulle vilja se i den miljön.

Därefter börjar jag fundera på rollpersonerna. Om jag precis ska börja en kampanj, måste jag tänka på vilka sorters karaktärer som passar in i den miljö jag har tänkt mig. Eller kanske snarare vilka sorter som INTE passar in.

Sedan låter jag mina spelare göra sina karaktärer. Jag ser till att jag kan vara med när de gör det så att jag kan styra upp lite grand det de gör och samtidigt se vad det blir för något. Det händer att man får uppslag bara av att titta på en karaktärs backgrund och nackdelar (om de får sådant).

Ibland, ytterst sällan, talar jag om vad spelarna ska välja för sorts karaktärer. För det första är jag sällan säker själv på vad jag har tänkt mig och för det andra blir spelarna mer knutna till sina karaktärer ju mer de får välja själva. En spelare som verkligen känner för sin rollperson är det bästa man kan skaffa sig som Spelledare.

Actionfyllt, intriger och plot-hooks
För min egen del hamnar action absolut högst på listan. Jag älskar strider, fältslag, dueller och slagsmål. Däremot är intriger minst lika roligt om de sköts på rätt sätt. Det ställer mer krav på förberedelser och planering att hålla en bra intrig igång än att hålla en schysst fight. Man vill ju helst balansera intrigen så att den håller spelarna igång och allerta, men inte så pass att de börjar slåss inbördes.

Kärleksband är klurigare. Man kan ju låta spelarna välja att deras rollpersoner har familj eller en älskling hemma i byn. Dessa kan man sedan utnyttja till sina ondskefulla syften att locka personerna än hit och än dit. Ingenting gör en spelare så fokuserad som en kidnappad älskling. Se bara till att rollpersonerna har en chans att rädda dem, annars blir det snabbt trist.

samiis

Warrior
Är du en gammal erfaren eonspelare(-SL) eller har du inte spelat så länge??

Är de en van spelare(SL) kan jag nog inte hjälpa dig så mycket...

Är du mindre van kan du ju skaffa L&H, där det finns en massa bra uppslag. Arbeta dig igenom dessa äventyrsuppslag, tills du känner dig mer van, sen vet ungefär hur att bra äventyr ska se ut...

Magnus L

Hero
Så här byggde vi "Nattens Ängel"..om du är intress

Vi började med att ha varsitt kollegieblock hemma i några veckor där vi skrev ner alla ideer vi kunde komma på.
Sedan satte vi oss vid datorn och gjorde en grovskiss, vi gjorde sedan så att vi lät äventyret växa fram sakta men säkert, eftersom vi umgicks mycket utanför rollspelet också så bollade vi hela tiden ideer och när vi väl satta oss framför datorn för att skriva ihop hela skiten så visste vi vad vi vill.

Omdevetet så anpassades äventyret till vår spelgrupp vilken vi anser vara ganska normal....nåja

Arvid

Warrior
Först så frågar jag alla spelarna vilka rollpersoner de vill använda, ibland innan jag skriver äventyret, ibland då jag bara fått små ideer. Jag gillar att veta det, så att jag kan anpassa äventyret efter dem.
Sen sitter jag och funderar, skriver ner scener, händelser etc. Jag brukar först komma på grundintrigen och sedan utveckla ifrån det. Om jag kan så väver jag in gamla spelledarpersoner. Ex:
Alla spelare har personer från Soldarn, de flesta av hög börd. De är alla trogna rikskonungen. Det får bli ett inbördeskrigstema.
1. Hertig Amirron Silversparre vill bli kung i Soldarn. Hur går han till väga?
2. Han vill ta kontroll över hertigdömet Trollhems berg, inte genom direkt strid utan genom att få över dem på sin sida. Hur gör han?
3. Han försöker få någon allierad mäktig greve i Trollhem (kanske en gammal fiende till Rp). Sedan så röjer han bort de kungatrogna, utan att verka vara inblandad. Hur gör han?
4. Lurar in i bakhåll, använder rövare (leds kanske av gammal slp), bjuder på gästabud och tar dem till fånga, lönnmördar, lurar etc.
Sedan så vävs rollpersonerna in i handlingen. Jag skulle aldrig kunna "slänga in dem". Typ värdshuset, ljudet från gränden etc. Istället bygger jag inträdet på rollpersonernas personliga mål. Handelskontrakt för handelsman, jargisk inkvisitator arbetar för jargiens räkning etc. De blir de personligt intresserade av äventyret, vilket är bra.
Avslutar med väldigt ingående beskrivningar över saker som värdshus, städer de ska vara i, byn de ska vara länge i etc. Sedan så (detta är mycket bra) tar jag fram ett antal scener som främst bygger på rollspel och berättande om världen men inte nödvändigtvis. Ex.
1. En bard berättar en legend (tagen från legender och hemligheter) om de befinner sig i rätt område.
2. Ett dvärgafölje kommer och berättar om vad som händer vid stället x.

Annars tycker jag att det är viktigt att spelaren får ha kvar de målen som jag använde för att få in rp:n i äventyret. Lägg mycket tid på inträdet!

Krille

Super Moderator
"VAD JOBBIG NI ÄR NÄR NI SKRIVER SÅ LÅNGA INLÄGG!! MAN ORK JU INT LÄS DE "

FAN VAD STORA BOKSTÄVER DU SKRIVER MED! JAG FÅR JU ONT I ÖRONEN! :gremwink:

Det här är ett forum, ingen chatt. Vissa ämnen på det här forumet kan helt enkelt inte skrivas kort.

Kwarzim

Veteran
"Det här är ett forum, ingen chatt. Vissa ämnen på det här forumet kan helt enkelt inte skrivas kort. "

Jo jag vet!