Nekromanti Hur dödar man en shaman?

Dueenlurrv

Veteran
Så... Hur dödar man en shaman? inte bara så där lite död, utan hur dödar honom riktigt ordentligt, sådär så att han inte kommer tillbaks :gremwink:.
Har granskat böckerna och det värkar som om han bara behöver skaffa sig en ny kropp. Om han nu inte lever efter en massa codexar och regler som säger att om han dör så har han förbrukat sin tid.

Orsaken till att jag frågar är att jag inte längre vågar låta mina spelare spela shamaner längre då den senaste(och första) bestämde sig för att han inte skulle dö eller låta någon i gruppen dö, så han skaffade helt enkelt nya kroppar hela tiden, och det enda sättet som jag lyckats komma fram till att ta död på en shaman vore om en hungrig demon skulle råka vänta precis på där shamanens ande poppar upp och äter denna.

Finns det något som jag missat i någon av böckerna?
:gremconfused:

MongoMan

Swordsman
Tja, man får ju ganska dålig rörlighet...
Och var det inte nåt attribut som halverades varje gång man byter kropp?
Isåfall kan man ju bestämma att om 1 halveras så dör RP:n.
Om han nu inte lever efter en massa codexar och regler som säger att om han dör så har han förbrukat sin tid.
Jag tror nog att alla andar blir så satans sura på honom att de dödar honom, på nåt sätt.
Byta kropp hela tiden, så gör man bara inte!

Wictor

Warrior
Sänkt rörlighet

Tja, man får ju ganska dålig rörlighet...
Och var det inte nåt attribut som halverades varje gång man byter kropp?
Isåfall kan man ju bestämma att om 1 halveras så dör RP:n.
Det är väl rörligheten som halveras varje gång. Jag skulle chansa på att det har att göra med att man helt plötsligt befinner sig i en kropp med ganska annorlunda proportioner än den man tidigare hade och i och med detta så har man svårt att hantera den kroppen. Lite som de där typiskt klumpiga tonårskillarna som nyligen kommit in i puberteten och börjat växa snabbare än vad kroppen klarar av.

Men rörligheten går ju att träna upp och jag skulle tippa på att den schaman som byter kropp ofta tar sig tid att träna upp den.

Det kan vara nåt attribut till som helverades vid kroppsbyten också, kommer inte ihåg hur det var just nu och har inte boken tillgänglig i skrivande stund.

Wictor

Warrior
Det kanske är möjligt att skapa en besvärjelse som dödar folks själar eller gör dem så pass förvirrade att de inte kan hitta sig en ny kropp förrän det är försent. Radera deras minne eller nåt.

Minimal spoilervarning - filmen Fallen nedan...
Personligen så tycker jag inte att det är spoiler, men nån kan ju vara grinig...

I filmen "Fallen" med Denzel Washington så kommer ett ganska liknande problem upp. En demon av något slag hoppar mellan kroppar och måste stoppas. Jag tänker inte spoila hela filmen och berätta vad som händer, men den kan nog vara bra som inspiration till fallet med schamanerna.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Om jag inte minns helt fel så när ens kropp dör så förlorar man Qadosh och sakta sakta tynar man bort, vilket innebär att man ska slå mot sitt psyke när man kommer ner på negativ qadosh.

Men jag kan ha fel, orkar inte kolla upp det.

Aeon

Warrior
Spelandet av schaman

Så länge dina spelare spelar schaman rollen bra så är det väl inga problem.

En schaman skall ju inte själv vilja byta kropp, och det är ju bara något han gjort om han blivit mördad eller liknande. Även tirak schamaner springer väl inte ut rakt i strid, utan dom är liksom schamaner, deras jobb är att vara mystiska.

Om spelare använder sig av schaman rollen för att kunna hacka och slasha och aldrig dö, och det därmed förstör stämningen så borde du ge honom lite smisk.

Det enda problemet enligt min mening är om spelarna är oseriösa och koboldar sig igenom spelet och reglerna.

En spelar som spelar en schaman bra som dör några gånger men kommer tillbaka tycker jag kan vara stämningsfullt, i vilket fall är han ju mongolid när han har bytt kropp, så han kan ju inte komma och leka vapenmästare, sen förlorar han ju färdigheter också.

Thaar av Makho

Veteran
Re: Sänkt rörlighet

Det där förstår jag inte riktigt, att man i början är lite yr och ovan vid den nya kroppen är självklart men borde inte det försvinna efter ett tag?

Wictor

Warrior
Re: Sänkt rörlighet

Du har haft hela ditt liv på dig att träna upp din rörlighet i den kropp du har just nu. Det är nog inget man gör på ett kick men det är nog fullt möjligt att göra. Vare sig du är medveten om det eller ej så har du ju faktiskt koll på precis hur långa alla dina lemmar är (även om det finns en som killar verkar vilja överskatta :gremwink: ) och du vet precis hur du ska hantera dem och allt sånt.

Syeth-hd

Warrior
så här. man dödar inte en schaman. man behöver nog inte fler nackdelar för alla redan existerande negativa effekter....

1. Ob1T6 qadoshförlust. Om den sänks tillräkligt så slår man slag mot
psy för att se om man "tonar bort". Svårigheten ökar givetvis efterhand. se tabell i magikapitlet eon 3. Dessutom ökar skenbar ålder och därmed kroppen livslängd och åldrings slag slås. åldrings slagen kan man dö av om tex rör halverats för mycket och åldrings slaget/n sänker det till 0. (man förlamas och svälter ihjäl/kroppen tvinar bort).
det tar upp till ett år av icke användande av magi för att återställa 1 steg.

2.a.fysiska färdigheter sänks till kroppens grundchans så att man förlorar alla dom. (kan vara en riktigt stor nackdel). stridsvana behålls för balansen mellan a,b,c.

b.om man bara ökat kunskapsfärdigheter så förlorar man inget men dessa påverkar som regel världen ganska lite. (undantag, läkekonst m.m.).

c.om man lär sig magi för att behålla karaktärens effektivitet så innebär det att qadosh kan sänkas ytterligare och även att det blir svårare att återställa qadosh (det är ju tråkigt att ha satsat allt i magi och man inte får använda det, och det blir trist att öka andra färdigheter från grunden.)
se även listan i schamanisn kapitlet på vilka färdigheter som man förlorar.

3. man kan ju förståss besätta en vyrd eller annat monster ganska enkelt. men eftersom dessa tillfällen är ganska sällsynta så gör det nog inget om man placerar en skydds ande eller nåt ivägen.

hoppas detta ger någon insikt. :gremwink: (och att jag inte glömt något.