Nekromanti Hur döper ni era spel?

kwarnberg

Swordsman
Jag har ett miniprojekt på gång, som jag kommer dela med mig av inom kort. Dock har jag ett problem. Det är samma problem som jag har med alla mina kreativa outputs, oavsett om det handlar om rollspel, noveller, musik, or whatever - jag vet inte hur man hittar ett bra namn. Hur brukar ni gå tillväga för att döpa era grejer? Jag är helt hopplös på det och behöver alla tips jag kan få.

Genesis

Ni dés ni maître
Mina spel:
Oskrivna blad döptes … jag minns inte längre. Det var nog mest en fras som låg väl i munnen och användes för att signalera att det handlade om improviserat, oförberett spel. Det var ju ett generiskt spel.
Utpost döptes väldigt sakligt. Man spelar i en utpost.
Det sjätte inseglet döptes efter en felsägning av en av författarna i en diskussion om ångest.
Svart av kval, vit av lust döptes efter en dikt av Karin Boye.
Nerver av stål döptes efter huvudpersonen. De viktigaste rollerna i dramat har ett metalltema (de andra heter gyllene drömmar och silvertunga).
Anatman, spelet som aldrig blir klart, döptes efter ett buddistiskt koncept som speglar det huvudsakliga temat i spelet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar fråga folk här på forumet. Då brukar man få en massa förslag; en del av dem är bra, andra funkar mindre bra, men det brukar få igång processen.

Kommer man inte på något bra namn så tar man det minst dåliga och nöjer sig med det.

Typ så.

kwarnberg

Swordsman
Spelet jag arbetar på nu är uppbyggd på samma grunder som ett avsnitt av en TV-serie eller en film. Man bygger på tre akter uppdelade i ett antal scener och följer en viss dramaturgisk kurva. Spelet hämtar inspiration från bland annat Fiasco och FATE, samt lite andra grejer. Det är tänkt att kunna spelas på en kväll och kräver inga förberedelser från SL eller någon annan innan man sätter sig vid bordet.

Jag tror jag är redo att dela mitt Google Doc med er i morgon.

Jag funderar på om spelet ska döpas till någon term från filmvärlden. Funderade på Pitch ett tag, men vette sjutton. Min terminologi från backstage i film och TV är minst sagt begränsad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rent konkret, mina spel:

Evolutionens Barn: inte den blekaste. I något äldre version var det mer X-men än Ghost in the Shell, eller kanske något slags kombination, och så hade jag nog den här gamla slagdängan i huvudet. Låttitlar och låttexter inspirerar mig ofta.

VÄRMEDÖD: Inspirerades av artikeln "Knohults värmedöd" och så var det med den saken. =)

Null State: Inte den blekaste varifrån namnet kom. Jag hade hört begreppet nånstans och det anföll mig tillsammans med i princip hela resten av spelet - det här var ett spel som verkligen bara hoppade på mig och ville bli skrivet.

More than Human: Gick igenom ett antal iterationer. Jag har för mig att den första versionen hette Spandex. Jag har för mig att jag frågade om namnhjälp här, men jag är inte säker och ids inte kolla.

Rotsystem: Lite som Null State så var det här ett spel som mer eller mindre exploderade i mitt huvud. Det Gothcon jag lanserade More than Human kunde jag knappt tänka på det spelet för att min hjärna var upptagen med att bygga Rotsystem, mer eller mindre från ingenting kändes det som. Och jag tror att namnet dök upp så också.

Rotsystem: G som i Gängkrig: Fick förslaget, men minns inte längre från vem.

Rotsystem: Dina Ängder Gröna: Titeln kom innan boken ens var påtänkt - jag samlade helt enkelt ihop låttitlar, låttexter, dikter etc som "kändes rätt", lite lagom smånostalgiskt och referentiellt, och med en lagom skopa kontrast mellan det idylliska och spelets nattsvarta verklighet.

Kutulu: Levde länge under arbetsnamnet "Krank of Cthulhu". Jag startade en tråd om saken när det blev allt tydligare att det inte bara skulle vara ett system för mig och min spelgrupp. Jag velade mycket, men landade på Kutulu som ju helt enkelt är en stavning av Cthulhu som angavs som en möjlig/korrekt av Lovecraft (om jag minns rätt) och som dessutom lät lite svensk.

luddwig

Lawful evil
Jag har ingen metod för att döpa saker. Det blir som det blir. Oftast är jag nog smått missnöjd.

I det fall du beskriver tycker jag att någon term från tv eller film låter som en god idé. Kanske "Pilot Episode" om det ska vara en titel på engelska?

kwarnberg

Swordsman
"First Draft"! Berättelsen börjar och slutar i skicket som första utkastet. Varför inte helt enkelt döpa det efter det?

kwarnberg

Swordsman
krank;n238370 said:
Kutulu: Levde länge under arbetsnamnet "Krank of Cthulhu". Jag startade en tråd om saken när det blev allt tydligare att det inte bara skulle vara ett system för mig och min spelgrupp. Jag velade mycket, men landade på Kutulu som ju helt enkelt är en stavning av Cthulhu som angavs som en möjlig/korrekt av Lovecraft (om jag minns rätt) och som dessutom lät lite svensk.
Jag tolkade namnet som en förenklad stavning till ett förenklat regelsystem. Passar utmärkt till systemet.

da_bohz

Swordsman
Guran89;n238382 said:
"First Draft"! Berättelsen börjar och slutar i skicket som första utkastet. Varför inte helt enkelt döpa det efter det?
?Tänkte föreslå "Dramaturg" (med ett e på slutet för engelsk titel), men jag gillar även "First Draft!".

Caligo

Swashbuckler
Jag skriver ner typ 100 varianter i brainstorm. Sedan gallrar jag och kollar om det finns andra spel med samma namn etc. Kollar kanske om det finns något varumärke reggat.

2097

deleta mitt konto tack
Mina senaste:
Corsair Council blev bara synedokt namngivet efter en av organisationerna i settingen. Det blev bara mer och mer att jag kallade kampanjen så. Om det mot förmodan finns nån insatt diggare av D&D 2e deep cuts (och då menar jag "Sista året av utgivning (1994) till obskyr sido-setting till Forgotten Realms"-deep) så kommer dom genast fatta kampanjpremissen, att det är en scriptflip på Corsairs of the Great Sea. Gillar alitterationen, att det går att säga "sese" eller "sisi", att det är lätt att komma ihåg. Inte så lätt att säga dock, har redan vrickat tungan ett par gånger. På många sätt är det ett ogenomtänkt namn. Arbetsnamnet var Project Pancake eftersom jag mashar ihop regler som brukar anses dysergiska och jag var/är orolig att det bara blir pannkaka av alltihop.
Project Bathwater (Också bara ett arbetsnamn — kommer inte bli ett eget spel, är bara en "experiment-design" men kommer ta idéer från det till mina andra byggen.) På engelska finns det ganska hemska uttrycket att babyn råkade följa med när man slängde ut det smutsiga badvattnet. När jag fick mitt uppvaknande till system matters, rules matters, emergent-mechanics-tänket så kastade jag bort mycket av det extrema immersionsfokus vi hade haft tidigare. Jag tror att det var nödvändigt för att lära mig det nya tänket ordentligt. Project Bathwater handlar om att försöka skapa det bästa av båda världar, stenhårda regler under ytan men att göra dom reglerna osynliga. Nyckelfraser för spelledaren osv.

Mythos Mixtape Om Project Pancake handlar om att experimentera med väldigt ovanliga kombinationer av designkomponenter så är Mythos Mixtape det omvända, att få en harmonisk chill summertime groove av element som jag är helt övertygad om att dom kommer passa perfekt ihop. Dessutom måste namnet reflektera hur otroligt beroende av samples det är. Har tagit det bästa av egna regler, Fudge, Silent Legions och ffa Kutulu. Utan Kutulu skulle Mythos Mixtape inte kunna existera (samtidigt som det, pga scenariostrukten, är helt annorlunda än Kutulu). Spelet har också mkt Project Bathwater-DNA i sig, har ex vis medvetet undvikit metaresurser såsom dramatokens, fate points etc och det finns inga siffror i spelet utan VG-fudge-skalan används.

Hittills onamngivet spel Kult1e OSR-style: detta spel är inte färdigt. Kommer nog använda Mythos Mixtape-baserade regler för seelarsidan. Men, spelets fokus är ju på DM/setting-sidan.

Expeditionen, Soluret och Kallocain Dessa spel har helt enkelt fått namn efter böckerna dom inspirerats av. Först upp är Expeditionen, ska försöka spelleda det på nåt konvent snart. Kommer använda nerstrippade D&D-5e-regler såsom exhaustion, advantage, hitpoints, stridssystemet, hexmap osv men med nya grundegenskaper och klasser. Ska köra med flashbacks från 3:16 ist för death saves. Soluret kommer vara mkt mer likt Dramasystem/Fiasco och liknande. Både Expeditionen och Soluret ska ha pregens som har beefs med varandra.

Jag har i mina ungdomsdagar spellett en ganska rälsad mashup av Soluret och The Colonel's Bequest. Det blev lyckat och vi hade jättekul men jag har lärt mig så mkt om rollspel sen dess. Skulle vilja göra Soluret rättvisa med ett nytt försök och lärdomar från storyspelsdesign och emergens.

Och Kallocain är kanske det spel med mest egna/orginella regler jag har. Det är nästan bara egna idéer. Bygger på förseglade lappar. Har jobbat på spelet i sjutton år. Har sitt eget rollpersonsskaparsystem även för oneshots. Där Expeditionen och Soluret börjar där böckerna börjar är Kallocain mer av en sequel eller midquel. RP är, när spelet börjar, investigators som jobbar åt staten. Har varit livrädd för att nån ska scoopa mig med dom orginella mekanikerna innan jag får ut spelet. Ska istället skriva om dom här (i en namntråd, jaja): RP sätts samman av lappar, både fluff och crunch. Man väljer fragment och pusslar samman dom. Namn, kön, ålder, födelseestad, familj, skills "Skicklig kemist" osv. Vissa av lapparna är dolda. Efter att man valt dom får man kika på dom själv. Detta är sånt man håller hemligt för andra (exempel från boken: Leos bitterhet mot Linda). Nästa lager av dolda lappar får man inte ens titta på själv. Det är sånt man inte själv är medveten om att man känner innan man får sprutan. En rebell kanske får veta att hon innerst inne väljer statens trygghet. En lojal kanske bär på ett oanat statshat. I romanen finns det gott om exempel på när den inre hemmligheten matchar det personen trott om sig själv, och när det kommit som total överraskning.

SL har också lappar, både såna som blandas så SL inte vet när/om vissa saker händer, och såna som är omutliga ex vis fakta i ett fall. Men det är ett story game med traddinslag snarare än tvärt om.

Yellow Light tog bara namnet från en av kartorna i spelet. Ännu ett synekdokt namn.

Glitchworld hette från början Selte'azda men fokuset blev snabbt på det intressanta med settingen, inkursionen från gränslandet och spelets nya alignments som ersatte good, chaotic osv. Exempel på där ett namnbyte kan vara lyckat. Tror det var en spelare som började kalla det Glitchworld.

IcarusDream

Anti-populist
Förbannad, hette från början Insikt, det var efter en Skypekväll där jag och Bortom-Robert spånade namn som han kom på Förbannad, och det var ett riktigt bra namn.

Tenebris, jag minns inte exakt. Minns att jag kom på det när jag såg en zombiefilm hemma hos en kompis, men minns inte vad som triggade det.

Queens and Quests, jag drömde att jag hade skapat ett kvinnocentrerat OSR-spel, men kom inte ihåg vad det hette när jag vaknade. Så blandade kvinnor och äventyr, och QnQ föddes.

Grottor och gravkummel, nminns inte, satt noh bara och spånade.

Stålsökarna, Krille sa att jag inte fick kalla mitt Järn-hack för Stål, så jag övervägde SteelQuest (ref RuneQuest), men ville ha det på svenska, så funderade på vad man kunde översätta Quest till på svenska. Sen blev det Stålsökarna.

Stål & Blod, det är en vidareutveckling från Stålsökarna, men mer likt filmen Kött och Blod.. så ja...

Caligo

Swashbuckler
Big Marco;n238481 said:
FYI - länken ovan larmade mitt virusskydd, med larm och notifieringar. Så det verkar vara skum.

Ditt virusskydd har tvivelaktiga främlingsfientliga åsikter. Alla webbsidor från Filippinerna är inte skumma ;)

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att det är praktiskt att ställa namnförslag mot varandra, i någon slags turnering, så är det det starkaste som vinner. Oftast så tycker jag att namnet brukar "ge sig" om jag skriver mer ensam. I det senaste äventyret jag skrev så kom namnet först och sen skrev jag äventyret runt det.

slanfan

Hero
Jag kom på 20 supertuffa namn på spel/äventyr i de tidiga tonåren, sedan dess har jag försökt skapa de jävla spelen/äventyren.

500 inlägg!

Jag föreslår att du döper ditt spel till Plot twist eller Story arch. Om du är mer traditionell så blir det kanske Plots&Twists?

Lambendil

Veteran
Pratar vi spel (som i regelsystem), världar eller enskilda äventyr?

Spel...jadu, jag har ingen aning. Något som hänger ihop med huvudstoryn, världen eller dylikt. I mitt fall började det som "Interregnum:Celenia". Celenia är ett namn jag gillar och blev namnet på huvudkontinenten i världen. Interregnum mest för att det lät coolt, men också för att det betydde "Tidsperioden mellan två härskare". Spelet bytte namn till "Celenias Skuggor" senare när huvudstoryn skiftade mycket mer åt mystik och skräck.

Enskilda äventyr:
Något som har med plotten att göra (Pandoras Ask), platsen den utspelar sig på (Faugh Tarek politics) eller om den täcker någon klyshigt plot (You're not in Kansas anymore).

Ja, jag brukar hålla mig till engelska när det bara är dokument jag själv kommer ha att göra med.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det projekt jag jobbar med nu (The Dead and the Dying) syftar på karaktärerna i den stundande kampanjen mest av allt. Plus att det är en metaplotreferens i praktiken. Lite som 'The Walking Dead' kunde köra sitt 'we are the walking dead'.

Tycker även själv om faktumet att det låter som ett zombiespel men verkligen inte är det, för jag är ogudaktigt trött på zombiespel. (Även om jag älskar AFMBE.)