Mmm... Jag gillar den avslappnade stilen, och idén om att samberätta utifrån en mycket enkel princip, fast jag tycker det var lite tråkigt att spelledaren och spelarna i så stor utsträckning talar förbi varandra.
Något av det roligaste med samberättande är just att sammanfoga sin berättelse till det som de andra berättarna säger, men i det här spelet är det bara spelarna som behöver hitta på ett dödsfall som passar in i spelledarens situation; det finns inte samma starka koppling mellan spelarnas dödsberättelser och spelledarens överlevnadsberättelser.
För att bara kort illustrera hur jag tänker, så kan jag hitta på ett helt eget samberättarspel här och nu:
Hinder och Sviter
Hinder och Sviter är två sorters problem; hinder ligger som bekant i vägen mot en viss lösning, medan sviter kommer som en följd av en viss handling. I det här spelet drabbas några olyckliga huvudpersoner av dessa olika sorters problem om och om igen, tills de dör.
Förberedelser: Tag en kortlek, sätt er i en ring. Någon börjar med en inledning (som skall beskriva någon/några som har en uppgift framför sig); exempelvis "Det var en gång en ung arbetslös slyngel som behövde gifta sig för att inte förlora arvet från sin döende fader..."
Sedan börjar nästa spelare på tur. Han drar ett kort från kortleken, och detta bestämmer vilken sorts berättelse han ska berätta:
Ett svart kort betyder Svit (för att "svart" låter lite som "svit"). Spelaren skall berätta om hur huvudpersonen/erna kommer på ett sätt att lyckas lösa uppgiften, men hur lösningen senare leder till ett helt nytt problem.
Exempelvis en berättelse om hur slyngeln slentrianraggar upp en tjej på nätet, en tjej som i själva verket är dotter till stadens största och hemskaste maffiaboss, och att maffiabossens fiender skickar ut en hitman för att döda huvudpersonen under brölloppet.
Ett rött kort signalerar Hinder. De betyder att spelaren skall berätta om hur huvudpersonen hittar på en metod som inte löser uppgiften, eftersom metoden kräver att ett helt nytt problem åtgärdas först.
Exempelvis en berättelse om hur huvudpersonen försöker undvika lönnmördaren genom en sensationell flykt via tunnelbanan, men istället blir tagen som gisslan i en pågående terroristattack.
Osv. Så håller man på tills hela kortleken är dragen. Ett rött kort till kan betyda att huvudpersonen kommer på ett sätt att överrumpla en av terroristerna, men att han först måste bygga någon sorts tillhygge av vad som finns att tillgå på tunnelbaneperrongen. Ännu ett rött kort? Kanske hittar huvudpersonen ett järnrör som går att slåss med, men att järnröret vaktas av en galen uteliggare och dennes tama kampråtta. Ännu ett rött kort? När huvudpersonen försöker strypa uteliggaren så biter kampråttan honom, och råttan är i själva verket en varråtta som förvandlar huvudpersonen till en gnagare, och det enda som kan häva förtrollningen är om han äter silver som helgats av en präst. Svart kort? En vänlig pastor bland gisslan helgar huvudpersonens vigselring så att huvudpersonen kan bli frisk igen, men nu säger prästen att tjänster kräver gentjänster, och som tack för att han återställt huvudpersonen så måste huvudpersonen nu döda dödsmetallaren som också sitter i gisslan. Svart kort? Huvudpersonen överlistar satanisten och kastar honom framför ett tåg, men då drar han också på sig vreden från en av infernos demoner, som i sin tur...
Den som drar det sista kortet får välja om huvudpersonen skall lyckas och vara lycklig i alla sina dagar, eller om han skall dö och om hela berättelsen alltså varit förgäves.