Anser att ÄP-systemet är trevligt, men som många andra grejer till DoD6 så brister det även här...
Man får en liten ledtråd att ett mindre äventyr ger 50 ÄP...
Skit samma säger jag, jag delar ut 1st ÄP när en RP använder sig utav en fredlig färdighet (om RPn lyckas förstås, men ibland även ifall om det var riktigt bra tänkt.. jag menar man lär ju sig utav att misslyckas...)
Då kommer mina RP upp i runt 30-50 per speldag beroende karaktär och spelmiljö, vilket jag/RPna tycker är helt ok...
Problem
--------
Krigarna får knappt något då stridskapacitet ej räknas som färdighet + att de inte har många "fredliga" färdigheter.
Detta tycker jag som SL är bra för då tänker mina spelare iaf två gånger innan de väljer det yrket, dock måste även en krigare få några ÄP och det ger jag för lite svårare fiender (typ 4-5 för en "ledare" eller typ stentroll m.m.)
Magikernas magi likaså prästernas böner räknar jag i detta fall som färdigheter.
Några av mina RP får då för sig att göra vissa färdighter var dag tex. -"jaha, båtresan tar en månad då spår jag väder hela tiden, oj vad många ÄP jag kommer att få..."
Detta eliminerades fort genom att jag delade ut "rese-ÄP" för längre händelselösa resor (typ 1 ÄP/månad i normal terräng och goda förutsättningar). Jag började se till så att endast vettiga färdigheter utfördes i situationer så man slapp tex. -"Då sätter jag och Ulrich igång med att spela schack, medan du Sinitr slår ihjäl monstret..."
RPna blir ÄP-giriga -Japp, det vill jag lova, men visa vem som bestämmer genom att lemlästa eller döda någon av dem så de blir lite försiktigare, denna girighet går ner efter ett tag och blir inte större än vad normalt är för magiska föremål och andra skatter...tro mig
Positivt
--------
Jag har märkt ett ökat intresse för mer "fredliga" färdigheter, mina RP börjar tänka på annat sätt, de börjar utveckla "högfärdiga adelsmän", "vägvisare", "vetgiriga vetenskapsmän", osv osv... mer karaktär och mindre krigare ala "Sylvester Stallone" och magiker ala "Gandalf". Vilket givetvis ställer andra krav på mig som SL och spelgörare, en trevlig utmaning!
Givetvis ger jag även ÄP för lyckat uppdrag, men dessa drar jag ner på rejält (typ 10 för ett större äventyr).
Att ge RPna ÄP under spelet gör att de kommer att öka i nivå mitt under spelmötet. Detta tycker både jag och RPna är bättre än att få allt i slutet och DÅ öka i nivå, man vill ju som spelare gärna spela med sin "nya" karaktär så fort som möjligt, och jag som SL får mindre tjat på mig.
Hur är det med era erfarenheter av ÄP, hur gör ni?
Detta ämne måste ju ha diskuterats innan, men jag kan inte hitta den "tråden"...
Man får en liten ledtråd att ett mindre äventyr ger 50 ÄP...
Skit samma säger jag, jag delar ut 1st ÄP när en RP använder sig utav en fredlig färdighet (om RPn lyckas förstås, men ibland även ifall om det var riktigt bra tänkt.. jag menar man lär ju sig utav att misslyckas...)
Då kommer mina RP upp i runt 30-50 per speldag beroende karaktär och spelmiljö, vilket jag/RPna tycker är helt ok...
Problem
--------
Krigarna får knappt något då stridskapacitet ej räknas som färdighet + att de inte har många "fredliga" färdigheter.
Detta tycker jag som SL är bra för då tänker mina spelare iaf två gånger innan de väljer det yrket, dock måste även en krigare få några ÄP och det ger jag för lite svårare fiender (typ 4-5 för en "ledare" eller typ stentroll m.m.)
Magikernas magi likaså prästernas böner räknar jag i detta fall som färdigheter.
Några av mina RP får då för sig att göra vissa färdighter var dag tex. -"jaha, båtresan tar en månad då spår jag väder hela tiden, oj vad många ÄP jag kommer att få..."
Detta eliminerades fort genom att jag delade ut "rese-ÄP" för längre händelselösa resor (typ 1 ÄP/månad i normal terräng och goda förutsättningar). Jag började se till så att endast vettiga färdigheter utfördes i situationer så man slapp tex. -"Då sätter jag och Ulrich igång med att spela schack, medan du Sinitr slår ihjäl monstret..."
RPna blir ÄP-giriga -Japp, det vill jag lova, men visa vem som bestämmer genom att lemlästa eller döda någon av dem så de blir lite försiktigare, denna girighet går ner efter ett tag och blir inte större än vad normalt är för magiska föremål och andra skatter...tro mig
Positivt
--------
Jag har märkt ett ökat intresse för mer "fredliga" färdigheter, mina RP börjar tänka på annat sätt, de börjar utveckla "högfärdiga adelsmän", "vägvisare", "vetgiriga vetenskapsmän", osv osv... mer karaktär och mindre krigare ala "Sylvester Stallone" och magiker ala "Gandalf". Vilket givetvis ställer andra krav på mig som SL och spelgörare, en trevlig utmaning!
Givetvis ger jag även ÄP för lyckat uppdrag, men dessa drar jag ner på rejält (typ 10 för ett större äventyr).
Att ge RPna ÄP under spelet gör att de kommer att öka i nivå mitt under spelmötet. Detta tycker både jag och RPna är bättre än att få allt i slutet och DÅ öka i nivå, man vill ju som spelare gärna spela med sin "nya" karaktär så fort som möjligt, och jag som SL får mindre tjat på mig.
Hur är det med era erfarenheter av ÄP, hur gör ni?
Detta ämne måste ju ha diskuterats innan, men jag kan inte hitta den "tråden"...