Nekromanti Hur delar ni ut ÄP?

jonix

Warrior
Anser att ÄP-systemet är trevligt, men som många andra grejer till DoD6 så brister det även här...
Man får en liten ledtråd att ett mindre äventyr ger 50 ÄP...
Skit samma säger jag, jag delar ut 1st ÄP när en RP använder sig utav en fredlig färdighet (om RPn lyckas förstås, men ibland även ifall om det var riktigt bra tänkt.. jag menar man lär ju sig utav att misslyckas...)
Då kommer mina RP upp i runt 30-50 per speldag beroende karaktär och spelmiljö, vilket jag/RPna tycker är helt ok...
Problem
--------
Krigarna får knappt något då stridskapacitet ej räknas som färdighet + att de inte har många "fredliga" färdigheter.
Detta tycker jag som SL är bra för då tänker mina spelare iaf två gånger innan de väljer det yrket, dock måste även en krigare få några ÄP och det ger jag för lite svårare fiender (typ 4-5 för en "ledare" eller typ stentroll m.m.)

Magikernas magi likaså prästernas böner räknar jag i detta fall som färdigheter.

Några av mina RP får då för sig att göra vissa färdighter var dag tex. -"jaha, båtresan tar en månad då spår jag väder hela tiden, oj vad många ÄP jag kommer att få..."
Detta eliminerades fort genom att jag delade ut "rese-ÄP" för längre händelselösa resor (typ 1 ÄP/månad i normal terräng och goda förutsättningar). Jag började se till så att endast vettiga färdigheter utfördes i situationer så man slapp tex. -"Då sätter jag och Ulrich igång med att spela schack, medan du Sinitr slår ihjäl monstret..."

RPna blir ÄP-giriga -Japp, det vill jag lova, men visa vem som bestämmer genom att lemlästa eller döda någon av dem så de blir lite försiktigare, denna girighet går ner efter ett tag och blir inte större än vad normalt är för magiska föremål och andra skatter...tro mig :)

Positivt
--------
Jag har märkt ett ökat intresse för mer "fredliga" färdigheter, mina RP börjar tänka på annat sätt, de börjar utveckla "högfärdiga adelsmän", "vägvisare", "vetgiriga vetenskapsmän", osv osv... mer karaktär och mindre krigare ala "Sylvester Stallone" och magiker ala "Gandalf". Vilket givetvis ställer andra krav på mig som SL och spelgörare, en trevlig utmaning!

Givetvis ger jag även ÄP för lyckat uppdrag, men dessa drar jag ner på rejält (typ 10 för ett större äventyr).

Att ge RPna ÄP under spelet gör att de kommer att öka i nivå mitt under spelmötet. Detta tycker både jag och RPna är bättre än att få allt i slutet och DÅ öka i nivå, man vill ju som spelare gärna spela med sin "nya" karaktär så fort som möjligt, och jag som SL får mindre tjat på mig. :)

Hur är det med era erfarenheter av ÄP, hur gör ni?
Detta ämne måste ju ha diskuterats innan, men jag kan inte hitta den "tråden"...

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Försöker ni slå varandra i vem...

...som kan skriva längst inlägg, man orkar ju inte läsa.
Det har jag inte gjort heller, förästen spelar jag inte ens 6:an, vad fan svarar jag ens p ådet här inlägget, nu har jag ju skrivit så mycket så nu postar jag det ändå. Hade bra alla DoD lovers...

Respektera Alla
Frukta Ingen

Riddaren

Swashbuckler
Poängen har inte så mycket med färdigheterna att göra, utan hur väl man rollspelar sin rollperson.

T.ex. om jag tar min tempelriddare i Eon, som har en fruktansvärd fobi mot blod.

Strider han så går det ju jättebra, tills han får en skada som gör att det blöder, eller skadar motståndaren så han blöder.

Fortsätter han som ingenting har hänt ger inte det så mycket ÄP, medans blir han paralyserad eller lägger benen på ryggen och springer sin väg, så ger ju det endel ÄP.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

RZLo

Veteran
Jag tycker att man kan köra med att man bara får ÄP om man utför en färdighet som tillhör ens yrke (tjuven dyrkar lås, krigaren slåss etc.)eftersom ÄP verkar nästan bara avgöra hur bra man utför sitt yrke i DoD6. Man blir iofs nästan bara tilldelad renodlade yrkesfärdigheter i DoD6. Jag tycker också att man bara skulle få ÄP om man utför färdigheten när man verkligen behöver det eller om man har en bra effekt på tärningsslaget/slår perfekt slag.

Tänkte göra regler för att dela upp yrkesnivåerna t ex 15 ÄP för att höja en färdighet men jag är alldeles för lat.

RZLo

jonix

Warrior
Re: Försöker ni slå varandra i vem...

...Problemet ligger inte bara i att jag/andra inte kan styckeindelning och liknande till 100% utan att detta forum använder sig av en dåligt teckensnitt...

Ariel är ALLDELES för ihoptryckt för att man skall orka läsa ett hela stycke, Courier New är en mycket bättre stil till sådana saker -dvs. den stilen ni förmodligen har när ni skriver inlägg...

En annan sak är färgerna svart på grå, inte heller den bästa kombinationen.
Rutan man skriver sin post i visar inte hur meningarna kommer att se ut på inlägget sedan (kan dock förlite om HTML för att kunna ge förslag).

Nu kommer det säkert högar med inlägg för att jag inte är smart nog att ändra mina "inställningar". vilket jag misstänker finns (det finns ju så mycket annat på denna sida), jag har ej hunnit titta på det (har ju fullt upp med att skriva inlägg... :gremsmile: )

Jag håller med dig Nostradamus, det är jobbigt att läsa långa inlägg.

Riddaren

Swashbuckler
Teckensnitt (OT)

Du kan ju själv bestämma vilket teckensnitt du vill visa forumet i.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Dart

Warrior
Hmm nja tycker inte om iden på att get ut ÄP efter hur mågna gånger RP hanvänder sina färdigheter. Ger ut ÄP efter äventyret. ÄP är då indivuedellt och baseras först på hur svårt och stort äventyret var eller inte var, och sedan hur bra rollpersonen spelade sin RP och dessutom hur mycket rollpersonen gjorde. Om han bara hängde med som en pratande docka som inte tillförde nått till äventyret så får han mindre ÄP.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

jonix

Warrior
Det är lite det som är meningen, blir så automatiskt att RPna blir mer aktiva om de behöver hela tiden behöver använda sina färdigheter för att skaffa sig "ÄP", det blir mer rollspel vid köpslåenden, bluffanden, dans m.m. och mindre slakt, givetvis skall RPna få ÄP efter hur de spelar (ett eller två stycken), men det tycker jag nästan är självklart...

Rpna agerar ju oftast genom sina färdigheter så ju mer ÄP de har fått ju mer aktiva och ju mer har de tillfört och löst uppgifter.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Master_Z

Swordsman
Om man bara på en eller två ÄP för att rollspela bra så är det ingen mening i att göra det. Krigaren ligger ju på 800 ÄP vilken skulle ta minst 10 äventyr innan man gick upp i "level" enligt ditt system. Det i Vinterskogens hemligheter är bättre med vissa modifikationer.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"

Master_Z

Swordsman
Re: Försöker ni slå varandra i vem...

"nu har jag ju skrivit så mycket så nu postar jag det ändå"

Kallar du det långt inlägg det som du skrev innan citatet? låt mig skratta, hahahahaha

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"

Rickard

Urverk speldesign
Magnus Seter hade ju en mall i äventyret V.H. [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som skrev NT och menade NO TEXT!

Fyaniz

Veteran
Re: Magnus Seter hade ju en mall i äventyret V.H. [NT]

Riktig bra mall var det dessutom. Fast jag har olika "idiotavdrag" från -1(mindre förseelser) till -5 (dra fram yxan och börja slå ihjäl folk efter ett krogslagsmål "för säkerhets skull, så de inte börjar mucka igen".) Att lämna Aud ensam i Vinterskogen hade alltså varit värt 4 eller 5 poäng som jag räknar.

"Put your trust in stone and iron - stone and iron have always been true friends of the Dwarfs."

Fyaniz

Veteran
Skit också, glömde ändra rubriken [NT]

Grattis!

"Put your trust in stone and iron - stone and iron have always been true friends of the Dwarfs."

Rickard

Urverk speldesign
Re: Magnus Seter hade ju en mall i äventyret V.H.

"<EM>dra fram yxan och börja slå ihjäl folk efter ett krogslagsmål 'för säkerhets skull, så de inte börjar mucka igen'.</EM>"
Haha, har de verkligen gjort så?
Jag har sagt till mina korkflöt... spelare att det finns en oskriven regel att "man får inte dra kallt stål" på värdshus. Det fungerar rätt bra.
En oerfaren kille i en annan spelgrupp sprang ut ur värdshuset, drog sitt svärd och sprang in igen, men det var ju i en annan spelgrupp också.. =)

/[color:green]Han</font color=green> som höll på att skriva "outtalad regel". I.s.f. hade ingen hört talas om den

Fyaniz

Veteran
Re: Magnus Seter hade ju en mall i äventyret V.H.

En av dem har försökt med den dumheten, lyckligtvis hindrade de andra honom. Fast det var länge sen.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Skriver ner och analyserar.

Jag använder till mycket stor del Vinterskogen systemet, men jag sitter också och skriver ner vissa viktiga saker som Rp:na gör under äventyret. Sedan efter äventyret så blir det likson en slags stund där spelarna får prata och göra vad dom vill medans dom väntar på min uträkning. När jag sedan är klar så sitter dom där som små barn på julafton, mycket mysigt.

Det som inverkar mest är rollspelandet, idéerna dom utförde, idioti, sedan också Rp:nas utveckling osv. plus lite till. Det är svårt att förklara men det brukar bli bra iaf. Tror jag även att spelarna tycker.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Ximnipot69

Swordsman
försvinn

om du inte vet vad som diskuteras, tycker inläggen är för långa och är allmänt negativ bör du inte skriva inlägg.

Och för övrigt anser jag att DoD6 har snygga bilder

(o0)
/1i\