Nekromanti Hur designar man fraktioner för spelledaren?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
jag fick en fundering nyligen och det är hur man designar fraktioner så att de fyller egna nicher i spelledarens verktygslåda?

Krank och jag diskuterade saken lite och han nämnde att han gärna ser organisationer som
1) gör saker öppet och aktivt men som
2) ingen vet VARFÖR de gör saker, eller med vilken backning, etc.
3) har undergrupper som ställer till det för varandra, och
4) tycker saker om andra organisationer.

Vad anser du?

Virvelmoln

Veteran
2) + eller tror de vet varför de gör något men har en felaktig slutsats om det? Kan även vara helt sant så inte varje fraktion som finns har något att dölja.

3) defenitift, det är här rollpersonerna nässlar sig in och får info :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
När jag och Rising snackade om detta för väldigt länge sedan var vi båda överens om en sak.

Relationerna - som är viktigast i ett fisktanksscenario - ska vara något spelledaren hittar på. Om det redan finns utskrivet relationer till andra fraktioner så blir det i regel bara statiskt. Detta för att spelledaren sällan vågar att ta steget att gå in och ändra på fraktioners inbördes relationer.

Ge ut ingredienserna (fraktionerna) och receptet (scenariostrukturen) men låt spelledaren välja vilka ingredienser som den har i receptet.

Fokusera på vad fraktionen står för och framförallt i vilka situationer som den kommer att dyka upp. Det senare är klart viktigare än det första.

/Han som återupprepar sig