Nekromanti Hur detaljerad vill man ha en spelvärld?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Man läser till och från om folk rollspel där de har skrivit flera hundra sidor med bakgrund till sina spelvärldar. En del säger att reglerna inte är så viktiga utan att det är bakgrunden och kampanjmaterialet man vill åt när man köper ett nytt rollspel.

Själv sitter jag och funderar på hur detaljerade spelvärldar _jag_ vill ha, och kommer hela tiden fram till: inte särskilt...

Jag vill inte ha en detaljerad karta med lite vita områden på här och där. Jag vill ha ett stort jäkla vitt område med några få utmärkta "exempelställen" på.

Så jag ställer frågan: hur detaljerade skulle NI vilja ha en spelvärden om ni köper ett rollspel? Och vilka detaljer är det ni är ute efter? Är det just en nogrant detaljerad karta över hela världen. Är det den politiska situationen ni tycker är det som är något att ha? Eller är det inte detaljer som är intressant utan snarare "exempel" på hur världen ser ut som är det som är intressant, så får man själv fixa till de faktiska detaljerna på egen hand allt eftersom det passar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm.

Jag tror att jag föredrar "inte detaljerade alls". Inte som i att jag vill ha stora hål på kartan, utan som i att jag egentligen inte är så intresserad av färdiga spelvärldar. Jag älskar GURPS-böcker. Regelsystemet GURPS avskyr jag, men böckerna är underbara. De är som verktygslådor som man själv får bygga saker med. Som legolådor, där man själv får bygga ihop det man vill ha.

Jag köper rollspelsprodukter för att få inspiration av dem. Det vill jag gärna ha. Maffiga metastories (eller idéer till metastories), små äventyrskrokar, rikligt med prydligt formaterad information om en viss genre eller sammanfattningar av historiska perioder.

De böcker jag köper får hemskt gärna vara långa - jag plöjer gärna igenom 400+ sidor om dessa 400+ sidor består av ren inspiration, pusselbitar eller, för att återanvända metaforen, legobitar.

Olle Linge

Snigel
Jag vill att en spelvärld ska innehålla det jag tycker är svårt eller tidskrävande att fixa själv, vilket till syvende och sist handlar om balla idéer, gärna sammanhängande sådana. Idéerna kan vara äventyrsuppslag, rollpersoner, platser, företeelser i världen eller vad som helst. Antingen ska de vara genomtänkta på ett sätt jag inte anser mig ha tid att fixa själv, eller också ska de vara så geniala att jag själv inte hade kunnat komma på det. Något annat vill jag egentligen inte ha.

Just nu stiter jag och skriver världsbiten av Magneter och mirakel och där resonerar jag som jag gjort ovan. Viss stomme behövs för att allt ska hänga ihop, men utöver det hoppar jag över sådant som folk har lätt att komma på själva och fokuserar istället på häftiga idéer av olika slag. Vissa av dem är omfattande och tar flera sidor att beskriva, men det ser jag inga problem med. Det är först när det är många sidor om sådant jag själv skulle kunna göra jag inte gillar, med det möjliga undantaget om det är direkt användbart och något jag själv skulle behövt lägga tid på som spelledare (monster i ett mycket speligt system, till exempel).

Pom

Swashbuckler
Om jag köper en kampanjvärld vill jag ha den mycket detaljerad. Det är viktigt att den är listigt och pedagogiskt presenterad så att detaljerna blir lättöverskådliga, men innehåller den "bara" allmänna drag känner jag mig lurad.

Det beror på att en allmän beskrivning av en värld kan jag få på många sätt utanför rollspelens krets. En del böcker kan gott användas som idégivare och ge allmän hum om den värld där de utspelas. Det är inte heller ovanligt att berömda författares världar får regelrätta världsböcker skrivna antingen av dem själva eller av hängivna beundrare (Tolkien, Howard, Pratchett, för att bara nämna några).

Men det är bara rollspelskampanjer som kan ge mig allt det jag behöver som SL: speltekniska data, de detaljer som krävs för att spelleda och konstruera äventyr och spelarbakgrunder.

Köper jag en rollspelskampanj vill jag dessutom inte bara ha lite rollspelstekniska data. Jag vill ha massor av rollspelstekniska data. Så mycket som möjligt för pengarna helt enkelt.

Mogger

Hipsteranka
Minsta gemensamma nämnare

Jag är egentligen bara ute efter grundläggande färg, ja grundfärg alltså. Resten vill jag måla på själv tillsammans med min spelgrupp. Grundfärgen utgörs av det som spelmakaren anser är den absolut minsta gemensamma nämnaren som speldeltagarna behöver för att spela. Det är alltså helt subjektivt och beror på spelvärldens komplexitet. Mad Max RPG kräver i stort sett bara några meningar medan Mieviells Bas-Lag serie som RPG vore svår att pinpointa med lika lite text.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inte alls! Däremot inspirerande...

"Så jag ställer frågan: hur detaljerade skulle NI vilja ha en spelvärden om ni köper ett rollspel?"

Jag är en ganska lat rollspelare, måste jag erkänna. Med det som bakgrund är jag främst inne på Snigels och kranks spår. Jag vill inte ha detaljer, detaljer är tråkigt och lätt att hitta luckor i, luckor som tar bort trovärdighet. Jag struntar i hur många ljusstöpargillen det finns, hur många som bor i ett visst land och alla andra detaljer som inte är det minsta viktiga för mitt spelande. Ska det vara detaljer ska de vara genomtänkta och ha en poäng för det som är tänkt att spelas. Spelar jag en rollperson som arbetar på Statistiska Centralbyrån är kanske demografiska detaljer intressanta, annars inte.

Det jag istället vill ha är, som Snigel skriver, balla idéer och inspiration. Jag vill inspireras att hitta på mina egna detaljer och vägledas till den stämning och typ av spel som spelet är tänkt för. Det är knappast äventyrsuppslag som "Rollpersonerna ska från ena sidan av ön till andra, vad som händer på vägen får spelledaren bestämma" som jag vill ha. Jag vill ha tänkbara händelser på vägen. Jag vill ha saker att stoppa in, saker att använda, saker att förändra om jag skulle vilja. Den dagen jag behöver detaljer börjar jag spela "hex- och blippspel" istället.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Till skillnad från många andra är jag intresserad av rena sifferdata -- om de kan användas i spelet. På den högre politiska nivån kan det vara högintressant att ha koll på hur stor befolkning, hur kraftfull armé eller hur rik marknad ett land har. Däremot ser jag gärna att sådana hål lämnas att det är lätt att placera in rollpersonerna.

Därtill vill jag också ha beskrivningar som ger känslan av hur det är att befinna sig på en plats. Jag vill läsa om hur kustängarna löper mot havet, hur svår den täta skogen gör resor och hur man kan blicka ut över de steniga ödemarkerna i norr när man rör sig ned för bergens sluttningar. Platser ska beskrivas på ett sådant vis att man ser dem ur ett markperspektiv, inte ett fågelperspektiv. Åtminstoen inte enbart.

Arfert

Facit
Ska gå mot strömmen här och säga jag vill ha VÄLDIGT detaljerade världar. På det sättet Krank nämner nedan med GURPS-exemplet. Alltså detaljerat på det sättet att man kan "känna smaken av" spelvärlden, och har en bra verktygslåda...

...som Yrth-kampanjen i Gurps om man ska ta ett fantasy-exempel. Vill också att skaparna har en ordentlig vision, lite verkshöjd. Som i Artesia, Warhammer, Castle Falkenstein, Dragon Warriors eller Harn för att nämna några. Eller till och med Eberron. Spelvärldar som håller för många korta och långa kampanjer, gärna med olika infallsvinklar. Hatar osammanhängande, slarviga världar som den till TSOY, som är helt oinspirerande. Den hade jag kunnat skriva bakfull i sömnen. VAD är dealen med den egentligen? :gremgrin:

Sen är jag inte mycket för jag att skriva/improvisera detaljer (har för lite tid), så stadskartor osv får gärna innehålla mycket. Om rollpersonerna bryter sig in i en kåk vill jag veta vad som finns i den. Gillar exempelvis gamla Thieves World-boxen eller Middenheim-boken.

Bra kampanjvärldar har några naturliga startpunkter, och sedan ska det naturligtvis även finnas utrymme för att lägga din nya platser efter hand.

Johan K

Gammal & dryg
hur detaljerade skulle NI vilja ha en spelvärden om ni köper ett rollspel?
Jag vill ha det tillräckligt detaljerat så att man utan problem kan sätta sig ner & spela med det man har. Dock vill jag åxå ha det tillräckligt öppet så att man kan inspireras & slänga in eget fluff i det hela. Då blir jag nöjd.

neowyn

Swordsman
Först vill jag säga att vi som hänger på denna sida är nog inte den vanliga spelaren av rollspel.
Överlag känns det som många här vill fixa och trixa själva, så också jag.

Jag vill ha en spelvärld som är detaljerad men som även lämnar mycket öppet. Mycket text är posetivt men den måste ha ett innehåll och gå att hitta i, jag är helt ointresserad av stämningstexter för de hittar jag oftast bätre i böcker.
Jag vill ha kartor, långa och detaljerade beskrivningar av platser och ideer.

Sedan gillar jag vissa spel som man bara kan börja spela och inte behöva förbereda så mycket. Tex eon eller gamla drakar och demoner. Min spelgrupp kan reglerna, de har ett ganska bra hum om världen. Det enda som behövs är ett äventyr eller så fixar de det själva genom att resa till olika ställen. Då är det skönt att även som SL inte behöva förbereda så mycket utan bara ta det som finns.

Zire

Swashbuckler
Jag gillar att ha ganska mycket information. Dock är det viktigt att det inte hänger ihop för mycket, för då blir det jobbigt att använda. Riotminds världsböcker gillar jag, de innehåller information om en massa platser, men samtidigt så är kommunikationen primitiv, vilket innebär att avstånden blir långa och vad som beskrivs på en plats behöver inte ha så stor inverkan på en annan.

Visst kan man ibland önska att de kunde sitta ihop mer, men jag tycker det är enklare att binda ihop platser (gärna med sådant som närmare angår kampanjen man kör), än om det hade varit motsatt.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Till skillnad från många andra är jag intresserad av rena sifferdata -- om de kan användas i spelet.

[/ QUOTE ]

Jag är faktiskt också oerhört intresserad av spelvärlden i siffror men då som regelmässiga variabler som säger viktiga saker om den aktuella platsen. Jag är på jakt efter något spel eller system som fixar detta på ett vettigt sätt (inte som i Borgbyggaren till Eon) där det som är relevant kan abstraheras till 3-4 värden, eller färre.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag vill ha inspirerande världar utan att behöva ta mig igenom hundratals sidor. Ju tjockare rollspel, desto större krav på att det ska vara inspirerande för att det ska vara värt att läsa. Eftersom ett rollspel sannolikt blir mer omfångsrikt ju mer detaljerat det är så lutar det åt att jag föredrar spel som inte är alltför detaljerade.

När jag köper ett rollspel så vill jag veta vilket fokus det har och vad man ska uppleva med det. Alltså bör det vara tillräckligt detaljerat för att man både ska kunna komma igång och spela snabbt och samtidigt tillräckligt öppet för att man ska kunna sätta sin egen prägel på eventuella äventyr och kampanjer.

Zire

Swashbuckler
Är det inte nått forgespel där det mesta (även platser och sånt) har egenskaper? Det blir ju någon variant av att kunna ha siffor på allt. Annars kan jag föreställa mig att man kanske kan använda Nyx så.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Först vill jag säga att vi som hänger på denna sida är nog inte den vanliga spelaren av rollspel.
Haha, kanske det =) Men ni spelar fortfarande rollspel. Dessutom är jag inte säker på att jag skulle fått särskilt många svar på "vanliga" rollspelsforum :gremwink:

Många bra svar har det blivit här också tycker jag. Jag har börjat smälta dem lite och genom det som sagts har jag fått en hel del idéer på hur jag ska börja forma det hela.

Jag kommer väl inte kunna göra alla helt nöjda, kanske, men jag tror att jag kan täcka upp de flesta vinklar på det som sagts har och fortfarande göra det bra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så mycket som möjligt för pengarna helt enkelt.
Ett ledord för oss alla om jag någonsin hört ett :p

När du säger att du vill ha rollspelstekniska data och massor av dem, vad är det då för data du är ute efter? Är det saker som befolkningsmängd, militär kraft (inklusive antal soldater och vad dessa har för beväpning), kartor över vilka vägar som finns etc etc etc?

Om så är fallet, hur mycket spelrum vill du ha kvar som spelledare? Eller resonerar du som så att det inte behövs något "inskrivet" armbågsrum utan att du ändrar det du känner behövs allt eftersom?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Är det inte nått forgespel där det mesta (även platser och sånt) har egenskaper?
Jag vet att det nämndes här på wrpnu ganska nyligen... jag hittade en hemsida om det men det blev aldrig mycket av att läsa det.

I den mån jag börjar gå in på sånna beskrivningar (inte omöjlig, men inte bestämt) kommer siffervärdena nog blir åt det hållet dock. Alla länder/makter/planeter (beroende på om det nu blir fantasy, sci-fi eller nått annat i slutändan =) att ha ett par olika värden i någon form av "egenskaper" snarare än exakta siffror.

Quadrante

Grisbonde
Jag har med tiden märkt att det inte i sig är spelvärlden utan idén bakom spelet som jag vill ha.

Får jag koncepet till spelet så får jag också idéer till hur jag ska använda mig av spelet/världen. Skulle koncepet vara att sköta en rymdkolloni(-lott) där utmaningar ligger i att överleva, få syre , näring, hitta mineraler osv... så förväntar jag mig att det finns nog info om sådant för att man ska kunna förstå vilka dilemman/faror/utmaningar som skulle kunna uppkomma..

Detaljerna ska kunna användas. Kan de inte användas ska de berätta om det som hör till konceptet och förstärka den idén. Allt annat är onödigt. (enligt mig)

Pom

Swashbuckler
När du säger att du vill ha rollspelstekniska data och massor av dem, vad är det då för data du är ute efter? Är det saker som befolkningsmängd, militär kraft (inklusive antal soldater och vad dessa har för beväpning), kartor över vilka vägar som finns etc etc etc?
Sådant vill jag i och för sig veta, men med rollspelstekniska data menar jag sådant som nästan bara brukar finnas i (traditionella) rollspel, t ex:

- Exakt hur viga, smarta, uthålliga och kompetenta på ditt och datt som viktiga personer såväl som vanligt förekommande typer är. Dels för att sådant tar tid att konstruera, dels för att det kräver god överblick och känsla för kampanjen för att sådana värden skall bli rimliga och inte ställa till krångel senare, och dels för att (som Krille nämnt) sådant ger mig massor av information jag behöver för att förstå och använda personerna.

- Slumpmötestabeller. Sådana ger mig omedelbar överblick över frekvensen för saker man kan träffa på, såväl som snabb krydda. De skall också vara detaljerade så att man slipper konstruera rimligt antal individer och deras exakta kompetens, utrustning och agenda.

- Nya saker. Nya föremål, fordon, besvärjelser, varelser och annat som är unika för kampanjmiljön behöver vara noga speltekniskt beskrivna så att jag kan förstå och använda dem. Då kan jag också enkelt stjäla dem till andra kampanjer där jag tycker de skulle kunna passa.

- Sådant som spelarkaraktärer behöver. Priser och tillgång på och speltekniska effekter av varor och tjänster som sådana figurer ofta efterfrågar. Beroende på kampanjen kan det ju vara så att spelarkaraktärerna har lite andra behov än folk i gemen, även om det inte behöver vara det.

- Undantag. Om kampanjen använder regler från ett annat rollspel kan det finnas saker som fungerar annorlunda i just den här miljön. Sådant skall noteras tydligt och gärna på ett och samma ställe. Används unika regler eller unika skalor behövs förstås inte detta.