Jag har (som en del kanske sett) satt upp ett forum för mina speltestare av Starchallenge. Då snubblade jag på Starchallenge gamla hemsida (tack Krille för att du låter den ligga kvar på foxtail) och där hittade jag hela historien kring spelet som börjar 1984.
Det är inte min mening att göra en egoresa här utan helt enkelt visa på hur en tioåring blir besatt av att skapa något själv som mynnar ut i en 36 årings vilja att göra samma sak 26 år senare där spelet löper som en röd tråd.
Texten slutar vid publiceringen av Starchallenge STAR (version 4) De som önskar läsa texten bör läsa nedanstående sist för det är vad det skulle stått om texten lagts ut till publiceringen av Starchallgen LE (Version 5) som mina speltestare nu är de som gör en publicering möjlig. Tack Utan er skulle det här inte gå.
Länk till historien bakom Starchallenge!
Text att läsa efter sista ordet i hisotrien om SC.
"Efter ett par spelomgångar, och då menar jag verkligen ett par, så inser jag det rent ut sagt hemska! Spelet jag gjort är alldeles ohanterbart. Och fyllt av buggar. Och vad kan man vänta då ambitionen varit att göra REGLER inte ett SPEL. Jag minns bla att Krille lagt ut en bild på ett fordonsformulär som såg väldigt omständligt ut och jag tänkte - mitt ska bli ÄNNU mer avancerat. Dessutom skulle allt vara så realistiskt och ni vet vad som händer då: Eon! Men säkert tjugo resor sämre. 2000 sidor (om jag minns rätt) fyllda med FEL!!! Det är en upptäckt som är riktigt jobbig. Samtidigt inser jag att det inte kan sluta här. Jag måste göra om det här en-gång-till! (Nu finns väl risken att folk vill se dessa regler efter denna text - helt OK! Mail me).
Så jag sätter mig ner för att göra en mer okomplicerad variant. Den här gången ska jag få det rätt. DEt är nu jag också defintivt bryter med BRP. Jag har försvarat BRP in i döden av en enda orsak: Starchallenge bygger på det. Nu tar jag livet av BRP. Mitt mål är att skapa ett system som är helt honomgent rakt igenom och där modifikationer mer eller mindre ska banlysas. Samtidigt ska tennisfighter bort och alla slag ska bli spännande. Jag bygger spelet kring story och karaktärsutveckling samt spelighet. Och realismen tonas ner. Det ska vara kul. Inte detaljerat. Jag har som många andra alltså gjort resan från detaljism/realism till spelighet.
Spelet tar ett år att skapa. Det har testats lite grann men ska nu upp för ett ultimat test. Sen återstår settning och layout samt illustration. Sen tryck. Och resan kommer gå att följa på rollspelsmakarforumet (och för de som vill på Starchallenge egna forum)."
To be continued...
Det är inte min mening att göra en egoresa här utan helt enkelt visa på hur en tioåring blir besatt av att skapa något själv som mynnar ut i en 36 årings vilja att göra samma sak 26 år senare där spelet löper som en röd tråd.
Texten slutar vid publiceringen av Starchallenge STAR (version 4) De som önskar läsa texten bör läsa nedanstående sist för det är vad det skulle stått om texten lagts ut till publiceringen av Starchallgen LE (Version 5) som mina speltestare nu är de som gör en publicering möjlig. Tack Utan er skulle det här inte gå.
Länk till historien bakom Starchallenge!
Text att läsa efter sista ordet i hisotrien om SC.
"Efter ett par spelomgångar, och då menar jag verkligen ett par, så inser jag det rent ut sagt hemska! Spelet jag gjort är alldeles ohanterbart. Och fyllt av buggar. Och vad kan man vänta då ambitionen varit att göra REGLER inte ett SPEL. Jag minns bla att Krille lagt ut en bild på ett fordonsformulär som såg väldigt omständligt ut och jag tänkte - mitt ska bli ÄNNU mer avancerat. Dessutom skulle allt vara så realistiskt och ni vet vad som händer då: Eon! Men säkert tjugo resor sämre. 2000 sidor (om jag minns rätt) fyllda med FEL!!! Det är en upptäckt som är riktigt jobbig. Samtidigt inser jag att det inte kan sluta här. Jag måste göra om det här en-gång-till! (Nu finns väl risken att folk vill se dessa regler efter denna text - helt OK! Mail me).
Så jag sätter mig ner för att göra en mer okomplicerad variant. Den här gången ska jag få det rätt. DEt är nu jag också defintivt bryter med BRP. Jag har försvarat BRP in i döden av en enda orsak: Starchallenge bygger på det. Nu tar jag livet av BRP. Mitt mål är att skapa ett system som är helt honomgent rakt igenom och där modifikationer mer eller mindre ska banlysas. Samtidigt ska tennisfighter bort och alla slag ska bli spännande. Jag bygger spelet kring story och karaktärsutveckling samt spelighet. Och realismen tonas ner. Det ska vara kul. Inte detaljerat. Jag har som många andra alltså gjort resan från detaljism/realism till spelighet.
Spelet tar ett år att skapa. Det har testats lite grann men ska nu upp för ett ultimat test. Sen återstår settning och layout samt illustration. Sen tryck. Och resan kommer gå att följa på rollspelsmakarforumet (och för de som vill på Starchallenge egna forum)."
To be continued...