Nekromanti Hur får man deckaräventyr roliga?

Genesis

Ni dés ni maître
Först och främst: jag är medveten om att en hel del säkert tycker att deckaräventyr är biets knän (fast nu är ju Maleficior i alla fall borta), men det tycker inte jag. Sådetså.

Vad tycker jag inte om? Jo, just det ständiga letandet efter ledtrådar. Man irrar runt på olika menlösa sidospår och försöker lista ut hur spelledaren har tänkt. Det är svårt att resonera logiskt, eftersom man kan mycket väl komma på en grej som spelledaren (eller äventyrskonstruktören) helt enkelt inte har tänkt på. Deckargåtor tillhör de allra vanligaste äventyrstyperna utanför ren dungeonbashing, och de innebär oftast att ståryn kryper fram så olidligt långsamt att det helt enkelt inte är kul för mig, vare sig jag är spelledare eller spelare.

Så min tanke är att jag skall spelleda ett deckaräventyr utan att ha en färdig lösning på mysteriet. Jag har tänkt mig ett mörkt polisdrama där de jagar en seriemördare som mördar goda kristna, för att de inte skall hinna falla i synd, och på så sätt garanterat kommer in i himlen. Den biten skall vara ganska uppenbar. Första delen av äventyret skall handla om att fånga mördaren, och i den andra delen skall de spela jurister som skall försöka få honom dömd, trots att kristna högerextremister på höga positioner ser honom som en hjälte som offrat sin egen frälsning för att garantera andras. Men det är den första delen jag vill prata om här.

Nå, rollpersonerna är smarta analytiker, så jag tänkte att jag alltid låter det vara på ett av två sätt när de drar en slutledning:

1: Deras slutledning är korrekt, och de kommer ett steg närmare mördaren.
2: Mördaren ligger ett steg före, och har listat ut att de skulle tolka det på det sättet, vilket leder dem på villovägar eller in i en fälla.

Man kan nog använda ett motsatt slag mellan rollpersonernas och mördarens klurighet för att avgöra vilket som är fallet. Jag skall alltså inte ha bestämt hur det hela ligger till, utan jag slänger bara in något jag tycker är coolt (typ ett bibelord i blod på väggen), och ser hur spelarna reagerar på det. Detta har fördelen att alla deras slutledningar är viktiga för handlingen -- antingen så kommer de närmare skurken, eller så spelar de honom rakt i händerna! I början kanske det i dessa fall bara är villospår (och då tänker jag ganska snabbt demonstrera att de har blivit lurade), men snart börjar det bli farliga saker. Till slut så lyckas de hinna upp skurken och arrestera honom. Om jag då har tid kvar, så kör jag del två. Annars bryter jag där.

Tankar? Har folk gjort på det här sättet förut? Kan man förbereda sig på något sätt? Finns det fler sätt att göra deckargåtor mindre händelselösa?

//Genesis vill öva på sina spelledarskills, och använder därför all sin viljestyrka till att inte göra det här spelledarlöst.

Grog

Swordsman
Jag skall alltså inte ha bestämt hur det hela ligger till, utan jag slänger bara in något jag tycker är coolt (typ ett bibelord i blod på väggen), och ser hur spelarna reagerar på det. Detta har fördelen att alla deras slutledningar är viktiga för handlingen -- antingen så kommer de närmare skurken, eller så spelar de honom rakt i händerna! I början kanske det i dessa fall bara är villospår (och då tänker jag ganska snabbt demonstrera att de har blivit lurade), men snart börjar det bli farliga saker. Till slut så lyckas de hinna upp skurken och arrestera honom.
...
Har folk gjort på det här sättet förut? Kan man förbereda sig på något sätt?
Jag brukar hitta på tre fyra alternativa lösningar men inte bestämma mig förrän spelarna jobbat med ledtrådarna ett tag. Det har fördelen att man kan undvika att spelarna läser spelledaren mer än de ledtrådar han ger spelarna. Om spelarna listar ut en alternativ lösning för tidigt är den helt enkelt ett villospår... :gremelak:Om sedan spelarna hittar på ytterligare en lösning och tajmingen är bra kan man låta dem ha rätt så att de känner sig duktiga. Man kan göra en Agatha Christie-twist och presentera en enkel lösning i introduktionen, varpå den motbevisas, men i slutet visar det sig trots allt att den första enkla lösningen är den rätta.

Jag tycker tempo, drama och klimax är viktigare än detaljspelande i deckargåtan. Lösningen måste inte vara sannolik, bara möjlig och inte självmotsägande.

/Grog, försöker desperat bli frisk till morgondagens spelmöte

terje

xenomorf mystiker
Det du beskriver låter en hel del som Inspectres, om du inte redan tittat på det så kan det förmodligen vara värt det (trots att det handlar om ghostbusters).

Finns det fler sätt att göra deckargåtor mindre händelselösa?
Om man skulle vilja köra en mer traditionell deckargåta där spelarna ska knäcka ett problem som SL redan bestämt i förväg så kan man göra så här: Dela upp ledtrådarna i två kategorier - den info som behövs för att ta sig vidare i äventyret får spelarna gratis bara de tar sig för att undersöka fallet, sedan finns det info som kommer att vara mycket bra att ha och som de bara får som belöning för smarta initiativ, lyckade tärningsslag, mm.

På så vis slipper man fastna i äventyret för att man missat nån ledtråd, men ger ändå möjlighet för spelarna att engagera sig i problemlösning.

Wilmer

Hero
Gör dem till mysterier istället som inte behöver lösas heller. Gör ett helt "vanligt" äventyr med okluriga konflikter och sedan när alla SLPs introducerats slänger du in mysteriet så att det mer handlar om individer än fibrer och fingeravtryck. Du kan givetvis slänga in sådana saker också men helst ska de peka åt olika håll så spelarn ändå måste ta ställning till vem de ska pressa på information. Låt dem ha makten att fälla den de misstänker men "straffa" dem om det är fel. Hängde fel man för konspiration mot kungen? Shit kungen blev knivad! Skällde ut fel barn för att ha ätit ur kakburken? Kakburken blev länsad iallafall och det oskyldiga offret får en fobi mot auktoritetsfigurer och växer upp till laglös.

Zire

Swashbuckler
Det borde kunna gå att använda konspirationssystemet som presenterades i senaste Fenix.

Jag brukar planera äventyret som vanligt, och när spelarna har avvikit från spåret så övergår man till att improvisera och använda resten av äventyret som inspiration istället.

Genesis

Ni dés ni maître
Det du beskriver låter en hel del som Inspectres, om du inte redan tittat på det så kan det förmodligen vara värt det (trots att det handlar om ghostbusters).
Jag spelar InSpectres ofta och gärna, men det är inte riktigt samma sak som jag föreslår här. I InSpectres fungerar det ju såhär:

1. Spelaren slår ett slag.
2. Om slaget lyckas så får Spelaren formulera en teori, som stämmer. Misslyckas det så får spelledaren beskriva.

Mitt förslag funkar istället såhär:

1. Spelaren formulerar en teori.
2. Spelledaren slår ett dolt slag. Om slaget lyckas så är teorin korrekt. Om det misslyckas så har skurken listat ut att spelaren skulle forma teorin (och kanske lagt ut ledtråden just för att de skall forma just den teorin).

I båda fallen så är varje ledtråd viktig, men i mitt fall så vet inte spelaren huruvida hans teori stämmer eller inte.

Flurtis

Hero
Jag tycket ideén verkar utmärkt. Nu känner du dina spelare bättre än jag :gremwink: Men en idé skulle ju vara att du låter bli att nämna systemet för dom. Då blir det mer en känsla av att du "gjort allt själv".

//Flurtis

Mogger

Hipsteranka
Ett tidigt konventsscenario till Mutant var skrivet enligt en liknande modell. Jag har inte läst det själv men där flirtades det med Golden Age-deckare (kallas de va, typ Poirot, Christie och det där?). Det fanns en handfull misstänkta och den som spelarna bestämde sig för var skyldig. På så sätt kunde man köra slutscenen "därför är det DU! Herr mortimer, för det var inte alls lustgas i behållaren och du bar inte dina egna skor när du vattnade hortensian!" utan att det blev pannkaka av det.

Du har ju gjort en fomel av det som jag tycker borde funka. Har ni spelat det här än? Hemligheter och deckare är ju lite av rollspelens svarta hål. :gremsmile: