Nekromanti Hur får man ett spelmöte spännande.

Nero_UBBT

Warrior
Jag är en relativt färsk spelledare och jag har ett problem som följt med sen det första äventyret jag spellede, äventyren blir inte spännande för spelarna.
Det har hänt att jag kastat in lite monster och rovdjur då och då för att piffa upp spänningen men oftast har det haft motsatt effekt, strider brukar ju ta lite tid i Eon.
Det största felet som jag gör är ofta att den största delen av mina äventyr består av att Rollpersonerna ska åka någonstans för att sedan rädda/döda/stjäla någon/nåt. T.ex resorna blir ju lätt ganska tråkiga.
Det är inte så originellt, men eftersom jag skrivit samtliga av mina äventyr själv så tycker jag det är förståeligt om man inte börjar med en jättekampanj innan man spellett några gånger.
Är det någon som har några bra tips på hur jag ska kunna lyckas med ett spännande spelmöte?

Skelander

Veteran
Att bara kasta in monser ger inte ett mer spännande äventyr, dock mer action-drabbat :)

Låt dem se saker i skuggorna, när de sedan går dit för att undersöka finns inget... låt dem bli jagade genom skogar/trånga tunnlar/spökstäder... av vad? de ser de inte, men de vet att nånting är dem i hälarna...

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Rhemzor

Veteran
Ja, det beror ju inte bara på själva äventyret....
Mycket av stämningen sitter i själva stället där ni spelar....
Vi brukar spela i min farmors gamla hus (det är lite äldre möbler, det är ingen som stör, vi har kamin som ger stämmning m.m.) Och så sitter vi med tända ljus och inte någon lampa. Och det brukar gå för att få bra stämning för oss i alla fall...
Och svaret på långa strider är om du har en TI-83 miniräknare som (Flash Back) har ett jätte bra program till som gör att uträkningarna av skader går grymt mycket fortare (För jag antar att det är det som tar tid). OM du nu har en sån miniräknare så kan du ladda hem det från hans hemsida......

Ezping Orm

Hero
Vi brukar ofta köra med lite stämningsfull musik i bakgrunden, dämpa ner belysningen, kanske lite rökelse.. osv..
Jag har även märkt att det blir enklare att leva sig in i spelet när det är mörkt utomhus..

Ezping Orm

Helmgast
Rutin

Testa många olika saker, t ex nya deläventyr, rp:s kärlekar, eller något sådant. Övning ger färdighet.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Kherzam-Roghan

Veteran
Det bästa med att göra ett lyckat äventyr är att beskriva mycket och med känsla. Det vore lite tråkigt om man bara skulle t ex säga "Det ligger en dö snubbe där och blodspåren leder till dörren...", man ska försöka i stuk med "Och där på marken ser ni mannen med sönderslitna kläder och en uppsprättad buk, med inälvorna utanför sin kropp. Och blodspåret leder till en stor ekdörr med järnbeslag..." Bra miljö, så som en öppen brasa, musik i bakgrunden (inte dock för högt), levande ljus och inga störande element (som min mor och smått knäppa syster). Ett välförberett äventyr är också ett bra äventyr =)

Tirakens död...
Dvärgens bröd...

humongos

Veteran
<I>"Och där på marken ser ni mannen med sönderslitna kläder och en uppsprättad buk, med inälvorna utanför sin kropp."</I>

...Och det var din syster som var knäpp sa du? ;)

Re: Rutin

Hmm. Som sagt. Övning ger färdighet, så öva!!! Låt inte mig vara SL hela tiden!

Visserligen är jag bäst men... ändå. KAN inte jag få spela för en gångs skull?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Helmgast
Re: Rutin

Klart du får, men inte så ofta.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.