Nekromanti Hur får man kursiv text...

Hur får man kursiv text på forumet?

Jag undrar också hur man gör för att få stora bokstäver med samma teckenhöjd som små. Jag kan bara få ”vanliga stora bokstäver” – sådana man börjar meningar och namn med. Det ska visste gå. Gillbringarna har det när de t.ex. skriver en viss färdighet t.ex. Teori/Indianer i brödtexten i spelet.

Tack på förhand!

Fredrik Charpentier Ljungqvist
(Lone Wolf MacCoy)

Riddaren

Swashbuckler
"Hur får man kursiv text på forumet?"

Kolla i FAQ, tror det står där...kan du sedan HTML-kod så vet du ju redan hur man gör...

Det finns således två sätt, detta första och sedan detta andra sätt.

Dvs, [ i ]text[ /i ]
eller
< i >text< /i >

Observera, inga mellanslag mellan hakparanteserna, eller vinklarna och bokstaven emellan.

Tvungen att skriva med mellanslag för att undvika att den skriver med kursiv text.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Stora bokstäver

"Jag undrar också hur man gör för att få stora bokstäver med samma teckenhöjd som små. Jag kan bara få ”vanliga stora bokstäver” – sådana man börjar meningar och namn med. Det ska visste gå. Gillbringarna har det när de t.ex. skriver en viss färdighet t.ex. Teori/Indianer i brödtexten i spelet."

Du menar i detta fall i ett DTP-program som t.ex. InDesign och PageMaker och inte forumet?

Sök då efter kommandot på svenska: Kapitäler, på engelska: Small Caps, brukar finnas under Text/Character.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Re: Stora bokstäver

Jodå...och det är samma benämning där.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Visst...det går, men då får man ju krångla till det lite, det orkade inte jag så sent som det var när jag skrev det inlägget ;-)

Man kan ju enkelt även peta in den där lilla ringen med ett C i om man vill ;-)

Riddaren

© copyright Riddaren 2001, alla rättigheter förbehållna
All information här ovan är skyddade enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Ingen information får kopieras eller mångfaldigas på annat sett utan upphovsmannen skriftliga tillstånd

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Re: Hur får man kapitlärer i Word?

Format - Tecken - Kryssa i rutan "Kapitäler"

Riddaren

Dale Carnegie

Nätpublicering?

I och med att tävlingen anordnas av Runan/www.rollspel.org och Rävspel/www.rollspel.com är det väl rätt rimligt att det är dessa sidor som i första hand är intresserade även av nätpublicering? Skribenter med speciella önskemål om publicering bör ange detta då de skickar in sina tävlingsbidrag, i annat fall förutsätter vi att folk är införstådda med att webbpublicering på rollspel.com/rollspel.org kan bli aktuellt även för de bidrag som inte vinner.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Nätpublicering?

"I och med att tävlingen anordnas av Runan/www.rollspel.org och Rävspel/www.rollspel.com är det väl rätt rimligt att det är dessa sidor som i första hand är intresserade även av nätpublicering? Skribenter med speciella önskemål om publicering bör ange detta då de skickar in sina tävlingsbidrag, i annat fall förutsätter vi att folk är införstådda med att webbpublicering på rollspel.com/rollspel.org kan bli aktuellt även för de bidrag som inte vinner."

Jepp, det var därför jag har ställt den frågan innan under veckan. Men hur det än går så är jag nog säker på att jag kommer vilja förbättra äventyret/en (om det blir 2), undantaget är vid vinst, då får det vara som det är.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Kan allt?

"Tack, du verkar kunna allt."

Det var väl att ta i...jag kan t.ex. inte så mycket om optik ;-)

Men när det gäller typsnitt, datorer, DTP etc, så kan jag en heldel, har även 3 böcker om typografi. Kapitäler förekommer i typografin, som just detta fall gällerr, och skall bl.a. helst användast i anslutning till t.ex. anfanger.

Har bl.a. pluggat Mediakommunikation och även Desktop Publishing (DTP), fast då hette programmet Aldus PageMaker 4, så det är ett par år sedan, eftersom det numera är Adobe som gör programmet (Aldus är uppköpt). Jag har också hemma tre sådana program, PageMaker 6.5, InDesign 1 samt MS Publisher.

Riddaren

Dale Carnegie

Re: Nätpublicering?

Men hur det än går så är jag nog säker på att jag kommer vilja förbättra äventyret/en (om det blir 2), undantaget är vid vinst, då får det vara som det är.

Hmm, så du menar att vi kommer att få se ett bättre äventyr om du inte vinner? ;-) Intressant information att sprida till domarna...

/a & t

Riddaren

Swashbuckler
Hahaha

"Hmm, så du menar att vi kommer att få se ett bättre äventyr om du inte vinner? ;-) Intressant information att sprida till domarna..."

Nope, inte direkt, eller skall jag säga på sätt och vis ;-)

Var en liten del jag eventuellt kommer låta SL bestämma mer fritt i tävlingsbidraget, sedan får jag se om jag ser mödan att skriva in det om jag inte vinner ;-), vilken händelsen gud förbjuder inträffa ;-)

Riddaren

Dale Carnegie

Självklart Western1872 i ANDRA HAND

Självklart är det Rävspel som ska publisera de bidrag som inte vinner i första hand! Men ifall det blir många bidrag (det får vi väl hoppas...)tänkte vi på western1872 att Rävspel kanske väljer att publisera bara vissa och de som eventuellt inte blir publiserade officiellt vill Western1872 gärna lägga vantarna på. Ingen behöver vara orolig att inte få sitt äventyr publicerat!
Det bästa blir publiceat i Runan och ifall Rävspel inte kan/vill publicera alla resterande så gör Wstern1872 gärna det.
När man driver en webbplats i ständigt behov av material är det självklart att man alltid hör sig för efter bra matrial. Annars vore man ju dum.
Än så länge kan western1872 dock inte betala för insänt material men ifall kartor och illustrationer saknas till ett äventyr ombesorger vi (snarare jag) det. (Självklart med författaren tillstånd och godkännander)Vi längtar eftermaterial. Inte bara äventyr utan även historiskt material och saker som angränsar till rollspelhobbyn och/eller Western.

Ordna en egen tävling?

Om ni vill ha mer material till Western 1872 bör ni kanske ordna en egen tävling, eller på andra sätt uppmana folk att skicka in material till er. Självfallet vill alla sidor få in bra material:)

Att däremot som nu hålla på och försöka ta över tävlingsbidrag från en befintlig tävling där en tidning/ett fansin och _två_ webbsidor redan är inblandade är direkt osnyggt.

/a & t

Riddaren

Swashbuckler
Re: Ordna en egen tävling?

"Att däremot som nu hålla på och försöka ta över tävlingsbidrag från en befintlig tävling där en tidning/ett fansin och _två_ webbsidor redan är inblandade är direkt osnyggt."

Det håller jag faktiskt med om till 100%, om man inte kan hålla med om det till mer än 100% ;-)

Ett förslag till notis annars till vidare tävling: Skriv en not som säger att Rävspel har rätt att använda alla insända bidrag på sin hemsida, eller något liknande, så uppkommer inte sådana konflikter, som jag inte hade hoppats skulle dyka upp ändå...

Men för att göra en sak klar på en gång, som inte går att komma ifrån, är upphovsrätten, den tillhör alltid tecknaren för bilder, skribenten för texter etc... undantag görs för myndighetsdokument. Det som företag etc... tar över är publiceringsrätten. Måste avtalas.

Riddaren

Dale Carnegie

Re: Ordna en egen tävling?

Självfallet är det upp till skribenter och/eller tecknare - upphovsrätten är inte förhandlingsbar! Därför kommer vi inte att lägga upp något material utan upphovsmännens medgivande. Vinnaren är däremot körd, det står uttryckligen att det vinnande bidraget kommer att publiceras i Runan ;-)

Däremot tycker vi att det hör till god ton att inte en tredje part går in och försöker sno åt sig bidragen. Det är lite grand som om DN skulle ha en tävling där Vi i Vasastan sedan började gå ut och säga att de bidrag som inte vinner kommer att publiceras där... ;-)

/a & t