Nekromanti Hur får man laptopbatterier och dyl att bestå?

solvebring

Superhero
Ja, har tar man bäst hand om sina batterier?

Jag skaffade min netbook någon gång 2009/2010 och den hade då en batteritid på ca 8 timmar. Idag har jag väl batteri på ca en halvtimma. Med andra ord är det finito och jag kör alltid med adapter numera eftersom, ja, vi fattar.

Ibland retar jag mig på detta och undrar hur det egentligen blev så här?

Är det brukligt, ska det vara så?

Vissa säger att man ska använda batteriet så mycket som möjligt och undvika att ha skiten i väggen, för då "laddar man sönder" batteriet, eller något i den stilen. Jag tycker att jag var duktig med det, eller så var jag kanske bara det till en början och började slarva med tiden... Skitsamma... Jag vet inte ens om det är sant.

Så, kort sagt – mest för att jag är nyfiken – hur får man laptopbatterier och dylikt att bestå så länge som möjligt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gamla batterier skulle man ladda stora svep i stöten. Dvs låta dem ladda ur helt och sen ladda upp den till fullt.

Moderna batterier är tvärtom: de ska inte laddas ur helt och inte heller fullt; de har rentav en liten inbyggd grej som gör att det går segare att ladda ju närmare 100% de kommer (och när de når 100% laddar de inte alls, vilket är önskvärt). Istället SKA de laddas lite i taget.

Sen finns det inbyggda begränsningar i alla uppladdningsbara batterier. Dagens är bättre än gårdagens, men några evighetsbatterier finns inte.

Jarl

Hero
knark said:
Moderna batterier är tvärtom: de ska inte laddas ur helt och inte heller fullt; de har rentav en liten inbyggd grej som gör att det går segare att ladda ju närmare 100% de kommer (och när de når 100% laddar de inte alls, vilket är önskvärt). Istället SKA de laddas lite i taget.
Litet tillägg, för längsta hållbarhet för litium-baserade batterier så bör man helt ladda ur batteriet och sen ladda det fullt ca 1 gång i månaden.

solvebring

Superhero
Okej, så för att ta väl hand om t.ex. min mobiltelefon så ska den aldrig få dö, men inte heller nå fullladdad när jag väl laddar den?! Med undantag för en gång i månaden?!

Och jag som alltid gått efter den gamla principen: Köra helt slut -> lada helt fullt vad gäller mobiler, datorer osv.

Hmmmgh... o_O

Möller

Hubert Hortlax
En knappt 3 år gammal laptop som tappat 15/16 av sin batterikapacitet låter riktigt dåligt. Det är något lurt på gång.

Jag har en kanske fyra år gammal Asus EEE med en utlovad batteritid på 5 timmar. Den är nu nere på cirka 3, men detta troligen med en bugg i operativsystemet som orsakar en läcka (tror det är att den inte skalar ner processor som det ska).

Antingen är något, gissningsvis batteriet, i din dator trasigt. Eller så är det något med mjukvaran - buggar, virus etc., som orsakar felet. För detta är ett fel, moderna batterier ska inte sjansera så fort.

solvebring

Superhero
Murkla said:
En knappt 3 år gammal laptop som tappat 15/16 av sin batterikapacitet låter riktigt dåligt. Det är något lurt på gång.

Jag har en kanske fyra år gammal Asus EEE med en utlovad batteritid på 5 timmar. Den är nu nere på cirka 3, men detta troligen med en bugg i operativsystemet som orsakar en läcka (tror det är att den inte skalar ner processor som det ska).

Antingen är något, gissningsvis batteriet, i din dator trasigt. Eller så är det något med mjukvaran - buggar, virus etc., som orsakar felet. För detta är ett fel, moderna batterier ska inte sjansera så fort.
Att jag kör Ubuntu och inte det anpassade XP som följde med kan kanske vara en orsak då, alltså?

sirfrog

Warrior
Det kan även vara produktionsfel eller liknande. Hela vår skolklass fick HP-datorer när vi började gymnasiet, och av dessa så tappade cirka 90% batterikapacitet från fyra timmar till under en halvtimme till inkapabel att starta utan nätadapter.

Tydligen var det en dålig batch med batterier som HP rullade ut precis då de köptes, men det var strul med garantin, så alla som hade längre batteritid än 30 min fick inte byta ut sina gratis. Så det kan mycket väl vara taskigt byggda batterier.

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Att jag kör Ubuntu och inte det anpassade XP som följde med kan kanske vara en orsak då, alltså?
Jag kör också Ubuntu och som sagt misstänker jag ett läckage. Krank borde kunna fylla i med sin kunskap här, jag vet inte riktigt hur det ligger till (och bryr mig inte eftersom mitt användade av datorn inte kräver lång batteritid).

Men det låter osannolikt att det ska orsaka ett såhär stort tapp. Alltså är det mer troligt att det är ett hårdvarufel, på batteriet eller så.

duncan_UBBT

Swordsman
Jag har aldrig varit med om ett laptopbatteri som hållit i mer än 3 år. Batterier är fortfarande förbrukningsvaror och är lätta att byta ut för ett par hundralappar.

De tips jag har hört från osäkra källor är:
1. Ladda upp och ladda ur batteriet helt en gång innan man börjar använda det.
2. Försök hålla batteriet på över 50% hela tiden. Har det en batteritid på 4 timmar, använd det inte mer än 2 timmar i sträck utan att ladda upp det.

duncan_UBBT

Swordsman
Det kan även vara produktionsfel eller liknande. Hela vår skolklass fick HP-datorer när vi började gymnasiet, och av dessa så tappade cirka 90% batterikapacitet från fyra timmar till under en halvtimme till inkapabel att starta utan nätadapter.
Jag var med om någonting liknande med ThinkPad. Detta märktes dock redan efter ett halvår. Alla batterier ersattes och problemet löstes. Prestandan föll visserligen fortfarande, men nu i normal takt om ungefär en halvering per år.

Möller

Hubert Hortlax
Duncan said:
Jag har aldrig varit med om ett laptopbatteri som hållit i mer än 3 år. Batterier är fortfarande förbrukningsvaror .
»A Standard (Cobalt) Li-ion cell that is full most of the time at 25 °C (77 °F) irreversibly loses approximately 20% capacity per year.« ( källa). På tre år tappar man kanske 50-60% kapacitet, solvebring har tappat över 90%, Det vidhåller jag inte är normalt.

Men, oavsett är lösningen att byta batteri.