Själv har jag anpassat reglerna lite för att passa mig och min spelgrupp. Sen slängde jag ihop ett häfte med reglerna som spelarna fick ta del av i kortad version.
Just vinitreglerna passade inte riktigt mig och där har man det underbara med rollspel, bara att modifiera.
Sen hade jag den gamla spelledarskärmen och gjorde komprimerade träfftabeller och skadetabeller. (La även till sådan info som är bra att ha till hands när man inte vill sabba en uppbyggd stämning, såsom mitt Nantiens reseavstånd mellan byar och tabeller för hur snabbt förflyttning sker).
Ett vanligt missförstånd som skett genom åren jag spelat är den subjektiva uppfattningen om tid och rum. Jag var länge skeptisk mot att använda sig an tennfigurer men så lirade jag ihop med en polare och blev övertygad. Sen att jag är figurmålarintresserad hjälper självklart till (några av mina spelares figurer går att se här
http://www.vittnavall.se/hobby_mini.htm dock dåligt uppdaterat men bättring väntas ). Jag gjorde små gräsklädda skivor, som senare skall bytas ut och använder mig av lite blandad terräng. Jag kör rakt och enkelt att 1cm är 1m och flyttar efter eget tycke efter spelarnas önskade handlingar. Kan fota och publicera om det finns intresse.
Detta reder för mig ut lite missförstånd som lätt kan uppstå då man kan ha vitt skilda uppfattningar om ett skeende. Plattorna används inte för jämnan utan bara när det passar in.
För mig har det även varit viktigt att göra komprimerade lappar med typiska motståndare som jag har liggandes i en mapp... info med skaderutor och färdigräknade initvärden och plats för kommentarer hjälper mig att hålla koll på vad som hänt efteråt. Om en person var i strid med en spelare och blev skadad och sedan fäld av en pil så kan det stå, dock väldigt kladdigt;
Henrie hugg lår, Meann dräpande pil i sidfläsk . Många gånger har denna info hjälpt mig senare. Speciellt då jag kör lite socialrealism som för med sig att detaljer i vissa handlingar kan utlösa skeenden i historien. (Speciellt då jag hade en spelare som, när han hade tråkigt, satt och ristade namnet på sina armborstlod vilket efter en strid skapade en rad intressanta förlopp
)
Om det gäller SLP eller djur brukar jag även skriva in reaktioner vid anfall... osv...