Nekromanti Hur förbereder du dig inför ett konvent ??

Johan K

Gammal & dryg
Som topicen säger..
Hur förbereder du dig för att fara på konvent ??
Är du en sådandär som packar ner 2 par kallingar, tandkräm & tadborste dagen före konventet & sedan far iväg för att dundra loss & är vaken hela konventet för att hina med alla de saker som du vill..

Elelr är du mer än sådan som planerar lite mer & bunkrar upp med det mest för att vara borta ett tag, sover iaf nån timme per dygn & sådana saker..

/ Johan K, som kom att tänka på det här i & med att syrran ringde ifrån Gbg...

The_Gorger

Hero
Jag har haft ganska olika nivåer av hardcore. Den mest ambitiösa gången, så sov jag vansinnigt mycket i tre nätter, för att natten innan konventet inte sova så mycket.

Men vanligtvis, tja. Sovsäck, tärningar, tandborste+kräm, en viss nivå av rena kläder, lite pengar, handduk och schampoo. Jag spelar inte med människor som stinker. Basta. Har de nyss kravlat upp ur en svettig soptunna, och bestämmer sig för att spela med mig, så ser jag det som en förolämpning och avsaknad av hyffs! Går dessa individer till sina vänner för att spela efter en joggingrunda vanligtvis? Jag tror inte det, och varför skall de då stinka på konvent? De enda stinkande äcklona jag kan tolerera på konvent är 14-15 åringarna. Man måste få vara ung och dum, men bara för det tänker jag inte spela med dem!

Eloge till de konvent som har lätthittade och lätttillgängliga duschar. En extra bonus är ju när asf är där och säljer schampoo. Ett år köpte jag faktiskt upp mig på det och levde ett år på asf-schampoo, då det löddrar väldigt bra.

Gorger, närmast ariskt ren ;D

Ulfgeir

Swashbuckler
Beror om det är ett konvent hemme i Borås eller ett som jag sover på konventet eller om det är något som jag bara åker iväg över dagen för.

Nåväl: Saker som packas ner oavsett: en väska med diverse småspel, tärningar och anteckningsmaterial. Lägg eventuellt till godis/chips och dricka. Kan visserligen oftast köpas men billigare att ha med sig. Spelen packas så att jag får med så mycket som möjligt på så litet utrymme som möjligt.

Är det konvent där jag sover på konventet så åker ju rena kalsonger och sockar ned, Någon extra skjorta, kläder för varierande väderlek, sovsäck, luftmadrass, hygiensaker och linsgrejer. Lägg till shorts och linne att sova i.

Ser definitivt till att få sova ett par timmar varje natt. Inser ju det att man är inte 20 längre, så kroppen håller inte för att vara vaken hela tiden. :tekopp:

Brukar ha förberett vad jag skall spela på olika pass, men man kan även bara glida omkring, träffa folk etc.

/Ulfgeir

Vanligtvist så är jag den mer förberedda typen. Packar ordentligt, tar fram sovsäck och grejer när jag ska sova sedan sover jag åtminstone 4-5 timmar per natt minst. Sedan duschar jag varje morgon.

När jag gick på Stockholms spelkonvent nu i höstas så var det dock annorlunda. Jag var iof väl förberedd men jag lämnade in min packning och tog i princip aldrig ut den. Jag var vaken i ca 32-33 timmar i sträck. Sedan så duschade jag aldrig utan jag körde bara en "astronaut tvätt" och bytte kläder:o Till sist så gav jag upp och satte mig på en stol för att sova (det fanns inte särskilt många liggplatser) tills en vänlig själ (forumit?) berättade om en trevlig plats i soffan på den nedersta våningen. I denna soffa lyckades jag i alla fall få några timmars sömn innan jag åkte hem :gremtongue:

Men det var en intressant upplevelse även om jag nog gillar den planerade konventsstilen bättre :gremwink:

MrG

Swashbuckler
Ett typ halvår innan brukar jag forumulera ned idéer, hitta folk att skriva med och lobba scenarioidéer till konventet. Och så postar jag en stor mängd folk med en preliminär frågan om rollspelsbaren vill åka. Och så börja skriva...

Ett kvartal innan speltestar jag, skriver om, speltestar, skriver om, låter nån annan speltesta, skriver om, får det layoutat (oftast av någon annnan), speltestar, för anteckningar till spelledarsamling.

Typ en månad innan mailar (jag eller någon annan) spelledare och spikar vilka som kan komma med. Anmäler folk, dubbelcheckar frågetecken. Ibland även inser att man håller en tournering och jagar kreativa priser och något sätt att utsee en vinnare.

Och om jag inte ska bo på konventet tigger jag även rum hos någon. Och kollar resa.

Dagen innan packar jag den stora luftmadrassen, filt, duntäcke, kudde, lakan, rena kläder, duschsaker, teer (men har kollat så Jens tar med vattenkokare, tekanna och tehuva), mugg, ett par mindre spel, lite roliga rollspel (Münchaussen och Soap brukar vara lagom lätta), tar ut kontanter.

Samma dag reser jag dit och helst stannar på Taj Mahal eller Max i Jönköping och käkar.

Och på slutet av konventet tackar jag arrangamangsansvarig för ett kul konvent (har aldrig varit med om att det varit något annat) och att de ville ha oss med. Och så preppar vi dem för att de ska vilja ha oss tillbaka nästa år :gremgrin:

BSK är lite annorlunda, då vi inte arrangerar utan någon dryg månad innan kastar ihop ett lag, anmäler oss och planerar resa, sedan är det bara dagen innans föreberedelser.

Sover för övrigt oftast hela nätter, äter ordentligt med mat och duschar varje dag på konvent.

Krille

Super Moderator
Det beror på vad jag ska göra.

Om jag bara ska dit och sälja så är butiken packad i tre lådor och övernattningsgrejor i en rosa fulbag. Jag behöver då bara komplettera med ombyten, lasta upp allt på släpkärran och rulla iväg.

Ska jag arrangera något så börjar jag skriva äventyr ett halvår i förväg, enligt ungefär MrGs modell.

Spela gör jag sällan på konvent, utom små spontanspel vid min butik. Under friformsdominansen under andra halvan av nittitalet så tappade jag all min lust att spela rollspel på konvent, och den har inte återkommit även om dominansen har brutits.

Rosen

Myrmidon
Dentala verktyg

tandborste+kräm,

Allmänt tips: Dubbelkolla att tandborsten kom med. Jag tillbringade en gång fyra dagar på ett konvent med en tub tandkräm men ingen borste; det var inte kul att försöka gnugga på krämen med en fingertopp...

Ja, och så en tom plastkasse. För smutskläder. Också nåt som jag alltid lyckas glömma bort.

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Dentala verktyg

I vilken efterbliven byhåla gick det konventet av stapeln?

Eftersom det inte gick att köpa tandborstar menar jag. :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Well, kan någonstanns hålla med dig om att det är klart trevligare än att umgås med ett gäng som inte luktar allt för mycket konvent. Sådant är ju alltid trevligare, minst sagt..
elelr så stålsätter man sig & inser att det är bara att bryta ihop & komma igen för att sedav ta det med odörbiten...
Dock så fördedar jag helt kalrrt att iaf duscha en gån om dagen, oavsett om man är på konvent eller ej.