Nekromanti Hur förbereder ni färdiga äventyr?

Max Raven

T12-kultist
Jag är inte superförtjust i "köpe-äventyr" egentligen - jag har stött på få som inte verkar vara skrivna av någon med romandunster i ögonen med sida på sida av beskrivningar (av fel saker) och en Cloud Strife-utläggning av en i grunden enkel handling. Med resultatet att jag inte är så van vid att köra skrivna äventyr (ja ja, det har blivit ett och annat konventsscenario. <.< )

Så hur förbereder ni er innan ni kör äventyr? För min go-to-lösning är att läsa igenom scenariot en eller två gånger, sedan köra igenom lite grann mentalt på händelser som känns sannolika.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eftersom nästan alla köpeäventyr jag kört har misslyckats med denna enkla och vitala grej är det första jag gör att försöka sätta ihop en vettig tidslinje och punktlistesammanfattning över äventyret och över bakgrunden till äventyret (Detta kräver självfallet ett par genomläsningar).

Sen vrider och vänder jag på varje punkt för att lista ut vad jag kan göra med den för att den ska vara intressant, underhållande och minnesvärd för spelarna. Jag försöker hitta eventuella plothål och fylla igen dessa.

Vid det här laget har jag oftast fått ett par idéer på coola saker att stoppa in, så jag kollar om jag kan få in dem på ett vettigt sätt.

Dubbelkolla tidslinjen och listan igen.

Försök lista ut vilka helt oförutsedda vägar spelarna kommer att gå och se om du kan luska ut hur dessa vägar borde hanteras utifrån äventyret.

God45

#PrayersForBahakan
Ärligt talat? Jag läser scenariot en gång, lär mig det och statsen på fiender utantill och sedan kör jag det helt och hållet ur mitt eget huvud med improvisationer när de är bättre än det som är skrivet eller när spelarna vill göra något awsome som texten inte tänkt på. Ibland lägger jag till coola saker från andra grejer, ändrar tråkiga npc:er och liknade. När jag körde Way of the wicked tog det ungefär en timme per bok och varje bok var runt 5 sessioner eller så. Vilket jag tycker är lagom mängd förberedelser för en kampanj.

Så bara memorera skiten och var inte så stel att du inte kan improva.

Oh, och om du stannar spelet och läser ur boken under en session så är det ett personligt misslyckande och du bör be gruppen om ursäkt och se till att det inte händer igen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, översiktligt:

1. Punktlista.
2. Flödeschema (VIKTIGAST!)
3. Strukturerade, kortfattade anteckningar med stödord för olika platser.
4. För informationstäta äventyr: plugg inför varje spelmöte, och ärlighet mot spelarna ("kan vi ta en halvtimmes paus så jag kan dubbelchecka lite grejer inför nästa del?")

Eventuella ändringar (behöver alltid göras...) förbereds på förhand när hål i flödesschemat eller överdrivet linjär struktur upptäcks.

Krank utan ordentliga förberedelser = Krank dålig SL, ledsen spelgrupp.