Oscar Silferstjerna
Sjunger i duschen
Sant! Vilket också leder mig vidare till ytterligare en tanke apropå trådens ämne: rollformulärets utformning - alltså vilka rutor som finns med - kan också bidra till att göra rollpersonen intressantare. Det kan verka självklart, men jag tycker inte att det är det. Man kan tänka nytt kring vad som bör finnas med på ett rollformulär. Grundegenskaper, färdigheter och utrustning är inte nödvändigtvis allt. Själv vill jag gärna ha med oväntade kopplingar till settingen - typ rutor för favoritcigarrer, medlemskort, hattar, tidningsklipp, diamantringar, aktieinnehav, kärleksbrev, fickplunta, skuldbrev, konstföremål, krigserfarenheter, medaljer, favoritmaträtter, fängelsevistelser, examensbevis, spelskulder, frimärkssamling, stamhak, hemadress, föräldrar, syskon, nyckelhändelser, konflikter, hemligheter, tidigare besök på mentalsjukhus etc. Sådant som passar settingen och kan skapa nya situationer i spel. Rollformulären är en del av världsbygget. Eller borde åtminstone vara det.Att ingen nämnt ett intressant namn än! Flera av mina rollpersoner, samt andra jag spelat med, har vecklat ut sig i min fantasi enbart på grund av deras snärtiga namn.
…just därför den biten på rollformuläret är den svåraste!
Så för att nu verkligen tydligt besvara trådens titelfråga: man kan få en intressant rollperson om man utformar rollformuläret kreativt och inkluderar sådant som inte brukar finnas med. Jag tycker också att man kan fundera över hur väl settingen och reglerna hänger ihop med just rollformuläret, det viktigaste dokumentet i rollspel.
Last edited: