Morgoth
Swashbuckler
Jag har för tillfället tänkt att släpa med mig en tung klase böcker och ett egenskrivet äventyr till GothCon. Jag hade nämligen tänkt att spelleda Tribe 8 och således stilla en klase nyfikna nunor.
Tribe 8 är en mycket invecklad och "svår" spelvärld -eller så har den åtminstone förmågan att värka svår. Spelet handlar om postapokalyptiska barbarer som stryker runt på en ö, tillber biomekaniska gudinnor och lever på vad för prylar dom kan skrapa ihop och behandla. Ett enkelt koncept, kan man tycka, men folk blir förvirrade.
Någon fråga överblir alltid. Hurdan är teknologin? Hur lever man? Hur stor är Vimary? På ett konvent skulle detta frågeställande vara högst oönskat. Några förkunskaper vill man ju inte tvinga på våra nyfikna vänner heller, eller hur?
Scenariet, "Efter Solsken" planeras därmed lanseras med två blanketter. Varje spelare förväntas läsa igenom de snitsiga, stortextade och lätthanterade blanketterna. En av blanketterna är en "informationsblankett" som innehåller:
[*]Teknologinivå.
[*]Enkel historia.
[*]Samhällsklasser.
[*]Ytterst objektiva beskrivningar.
[*]Religion och spiritualitet.
[*]Språk.
[*]Kända platser, framförallt sådana som dyker upp under äventyret.
[*]Faktioner och grupper.
Som en enkel och lättöverskådlig skolbok, alltså. Vidare hade jag tänkt att ha en stämningsblankett, som ger spelarna subjektiv insikt i:
[*]Deras roll i ödet (vare sig de befattar sig med den eller inte).
[*]Klipp från modulerna, översatta till svenska.
[*]Bilder.
[*]Stämningstexter.
[*]Deras rollpersoners anknytning till faktan presenterad på föregående blankett.
Vidare ska karaktärsbladen innehålla detaljerad information om ditten och datten, hela rollpersons bakgrund och historia, vidare anknytning till faktan, både den objektiva och subjektiva -och så givetvis det vanliga, värden, ögonfärg och näshårslängd.
Nå, vad tycker ni? Och hur skulle ni ha gjort? Har ni några liknande minnen?
Tribe 8 är en mycket invecklad och "svår" spelvärld -eller så har den åtminstone förmågan att värka svår. Spelet handlar om postapokalyptiska barbarer som stryker runt på en ö, tillber biomekaniska gudinnor och lever på vad för prylar dom kan skrapa ihop och behandla. Ett enkelt koncept, kan man tycka, men folk blir förvirrade.
Någon fråga överblir alltid. Hurdan är teknologin? Hur lever man? Hur stor är Vimary? På ett konvent skulle detta frågeställande vara högst oönskat. Några förkunskaper vill man ju inte tvinga på våra nyfikna vänner heller, eller hur?
Scenariet, "Efter Solsken" planeras därmed lanseras med två blanketter. Varje spelare förväntas läsa igenom de snitsiga, stortextade och lätthanterade blanketterna. En av blanketterna är en "informationsblankett" som innehåller:
[*]Teknologinivå.
[*]Enkel historia.
[*]Samhällsklasser.
[*]Ytterst objektiva beskrivningar.
[*]Religion och spiritualitet.
[*]Språk.
[*]Kända platser, framförallt sådana som dyker upp under äventyret.
[*]Faktioner och grupper.
Som en enkel och lättöverskådlig skolbok, alltså. Vidare hade jag tänkt att ha en stämningsblankett, som ger spelarna subjektiv insikt i:
[*]Deras roll i ödet (vare sig de befattar sig med den eller inte).
[*]Klipp från modulerna, översatta till svenska.
[*]Bilder.
[*]Stämningstexter.
[*]Deras rollpersoners anknytning till faktan presenterad på föregående blankett.
Vidare ska karaktärsbladen innehålla detaljerad information om ditten och datten, hela rollpersons bakgrund och historia, vidare anknytning till faktan, både den objektiva och subjektiva -och så givetvis det vanliga, värden, ögonfärg och näshårslängd.
Nå, vad tycker ni? Och hur skulle ni ha gjort? Har ni några liknande minnen?