Nekromanti Hur fan bär jag mig åt?

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag har för tillfället tänkt att släpa med mig en tung klase böcker och ett egenskrivet äventyr till GothCon. Jag hade nämligen tänkt att spelleda Tribe 8 och således stilla en klase nyfikna nunor.

Tribe 8 är en mycket invecklad och "svår" spelvärld -eller så har den åtminstone förmågan att värka svår. Spelet handlar om postapokalyptiska barbarer som stryker runt på en ö, tillber biomekaniska gudinnor och lever på vad för prylar dom kan skrapa ihop och behandla. Ett enkelt koncept, kan man tycka, men folk blir förvirrade.

Någon fråga överblir alltid. Hurdan är teknologin? Hur lever man? Hur stor är Vimary? På ett konvent skulle detta frågeställande vara högst oönskat. Några förkunskaper vill man ju inte tvinga på våra nyfikna vänner heller, eller hur?

Scenariet, "Efter Solsken" planeras därmed lanseras med två blanketter. Varje spelare förväntas läsa igenom de snitsiga, stortextade och lätthanterade blanketterna. En av blanketterna är en "informationsblankett" som innehåller:

[*]Teknologinivå.
[*]Enkel historia.
[*]Samhällsklasser.
[*]Ytterst objektiva beskrivningar.
[*]Religion och spiritualitet.
[*]Språk.
[*]Kända platser, framförallt sådana som dyker upp under äventyret.
[*]Faktioner och grupper.

Som en enkel och lättöverskådlig skolbok, alltså. Vidare hade jag tänkt att ha en stämningsblankett, som ger spelarna subjektiv insikt i:

[*]Deras roll i ödet (vare sig de befattar sig med den eller inte).
[*]Klipp från modulerna, översatta till svenska.
[*]Bilder.
[*]Stämningstexter.
[*]Deras rollpersoners anknytning till faktan presenterad på föregående blankett.

Vidare ska karaktärsbladen innehålla detaljerad information om ditten och datten, hela rollpersons bakgrund och historia, vidare anknytning till faktan, både den objektiva och subjektiva -och så givetvis det vanliga, värden, ögonfärg och näshårslängd. :gremsmile:

Nå, vad tycker ni? Och hur skulle ni ha gjort? Har ni några liknande minnen?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,501
Location
Göteborg, Lindome
...och ett egenskrivet äventyr till GothCon.

Du håller alltså på och förbereder dig inför GothCon XXVIII? Jag är imponerad. Jag tror inte ens GothCon-styrelsen själva har börjat fundera på det ännu. :gremgrin:

/Mikael
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Du håller alltså på och förbereder dig inför GothCon XXVIII? Jag är imponerad. Jag tror inte ens GothCon-styrelsen själva har börjat fundera på det ännu.

Japp, med tanke på att jag ska ha klart tre äventyr tills dess är det bäst att börja i tid. Nå, hade du några tips, eller ville du bara störa kvällsfriden? :gremsmile:
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Dersom du vil at spillerne skal ta inn masse info før spillet starter, og at den skal sette dem i en god stemning, bør du være kort, kort, kort.

Tenkt eksempel (en beskrivelse av buskmenn på øyen Woold):

- Høvdingene i Woold er ville og sterke, og de hersker over sterke menn og kvinner.

- Buskmenn snakker gjerne med fremmede, men hugger like gjerne hodet av dem.

- Språket deres er rått og ubehøvlet, uten eleganse, og med en hang til uskjønne navn.

- Når folk i Woold blir eldre begynner de å kvede. De sier frem vers etter vers om livet, med sterk rytme, men uten antydning til rim.

- Trehyrdene i Woold er en form for prester. De tilber trær og steiner, og har demoniske krefter.

- Buskmenn skjærer ville mønstre i huden, i rødt, svart og grønt. Grønt brukes bare av kvinner.

- En buskmann har respekt for sin høvding, men selvrespekt nok til å si fra når noe er galt.


Dette er nok. Legg merke til at det er enkle setninger. De er lette å lese, men gir en del info. Poenget er at de skal gi spillerne noe å spille på. De sier ikke alt om "Woold". Det åpner for improvisasjon. Landet blir til mens vi spiller.

Landet og atmosfæren utvikler seg med "spørsmål", som får en slags svar ved at spillerne eller spillederen bestemmer noe i spillingen:
--- Hvorfor er det bare kvinnene som bruker grønt?
--- Fordi det er fruktbarhetens farge!
--- Hva står rødt og svart for?
--- Rødt står for krig og konflikt, svart står for mystikk og visdom.
--- Min rolle har sterke, svarte mønstre i huden. Den har god kontakt med trollkreftene.
--- Og min rolle har en rød spiral på venstre kinn, fordi den ofte er i konflikt med kvinner.
--- etc.

FEM HUSKEREGLER:

1 - Vær kort!
2 - Gjør tekstene konkrete!
3 - Prøv å finne setninger som egger fantasien!
4 - Lag atmosfære med setningene dine!
5 - Ikke prøv å fortelle alt!
 
Top