Nekromanti Hur FBI, Secret Service rollspelar för utbildning

ripperdoc

Myrmidon
Uppenbarligen använder FBI, Secret Service med flera aktivt rollspel (snarast levande rollspel) i sin utbildning. Trainee-agenter deltar i uppdrag, ibland mitt ute på stan, där skådespelare improviserar roller som terrorister, kriminella och besvärliga civilister. Kul läsning!

Washington Post

Flurtis

Hero
Ja!! Det är det Marco gör borta vid staterna :gremlaugh:

Skämt och sido, Här i Sverige används det inom konflikthantering på Bya väktarskola, både på väktarutbildningen samt värdetranspot utbildning. Jag skulle inte bli förvånad ifall Polisen använder samma pedagogik vid konflikthantering.

//Mattias

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker att det är synd att inte utbildning har fått mer genomslag bland rollspelsmakare. Grey Ranks är nog det enda rollspel jag känner att jag skulle få riktigt mervärde ifrån, i form av utbildning. Mer sån't!

krank

Går ondskans ärenden
Genesis said:
Jag tycker att det är synd att inte utbildning har fått mer genomslag bland rollspelsmakare. Grey Ranks är nog det enda rollspel jag känner att jag skulle få riktigt mervärde ifrån, i form av utbildning. Mer sån't!
När jag tänker "utbildning" och "rollspel" så tänker jag ganska ofta på Maleficior och hand fantasy-jack-the-ripperkampanj. Ju mer jag funderar, destop mer nyfiken blir jag; han brukade ju snacka om att han lärt sina spelare/deras rollpersoner om allehanda kriminaltekniker, och såhär med lite distans till den horribla diskussionsteknik karln hade så blir jag faktiskt mer och mer nyfiken på hur han faktiskt körde. var det typ den tråkiga varianten, där spelarna helt enkelt tvingades läsa informationsblad, eller lät han rollpersonerna agera i en pedagogisk kontext, fick rollpersonerna upptäcka och lära sig saker, och därmed indirekt spelarna?

Jag skulle vara asintresserad av att veta mer om hans prestationsrollspel och av hans rent konkreta tekniker - och av hur hans kampanj faktiskt såg ut. Synd att han inte ville dela med sig och inte egentligen verkade intresserad av att diskutera utom för att skryta och raljera, för jag är nästan helt övertygad om att denne excentriker var något på spåren, som vi andra inte nosat på ännu.

Flurtis

Hero
Ja tyvärr, det är ju nackdelen med perm banningar. Kunskap försvinner från forumet. Sedan kan han ju karn bara ha varit full av skit, det vet man ju inte. Men även jag har tänkt tanken Krank.

//Mattias

krank

Går ondskans ärenden
flurtis said:
Kunskap försvinner från forumet.
Hade kunskapen faktiskt varit tillgänglig på något sätt så hade det varit en större förlust. Nu tycker jag fortfarande att det var en förlust, men givet att han faktiskt verkade totalt ointresserad av att visa vad han gjorde så finns det ju liksom en begränsad användbarhet i honom, så att säga.

Frustrerande, får jag säga. Jag skulle jätte-jätte-jättegärna vilja föra en diskussion om pedagogik och rollspel, men jag är osäker på om expertisen och erfarenheten finns på forumet.

Man kanske skulle starta en tråd ändå, för att se om det finns...

Big Marco

Läskig
flurtis said:
Ja!! Det är det Marco gör borta vid staterna :gremlaugh:
Heh? Syftar du till det här eller? Det var i sanning en one-in-a-lifetime att briefa FBI, IRS, Secret Service och CIA om cyberterrorism. =)

--
MindArk are invited to meet the Joint Economic Committee of the U.S. Congress 09/08/07 - Washington, D.C.
CIO Marco Behrmann and CMO Carl Uggla invited to discuss a range of legislative and legal issues regarding virtual worlds.
With Entropia Universe and other virtual spaces growing tremendously over the past year, the U.S. Congress turned to Mindark and its experience with Entropia to shed light on a number of issues where virtual worlds may intersect with public policy.
Mindarks expertise proved very helpful in this matter and the opportunity was greatly appreciated to discuss insights, observations and concerns.

http://mindark.com/events/

(Stor bild: http://mindark.com/images/events/Washington_DC_large.jpg )

--

Zire

Swashbuckler
Det var väl sånt som man gjorde konstant i lumpen också (åtminstone när man gick vaktutbildningen). Förhöra "bärplockare" som kommit för nära skyddsobjekt och oskadliggöra konstiga terrorister som blandat ihop ryska med typ turkiska eller nått (förmågan i "imitera främmande språk" varierade kraftigt :)).

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Jag skulle jätte-jätte-jättegärna vilja föra en diskussion om pedagogik och rollspel, men jag är osäker på om expertisen och erfarenheten finns på forumet.
Jag tar mig friheten och länkar till ett inlägg på waliums blogg om saken. Ledsen för att jag är så sent ute, jag skummar för närvarande igenom gamla trådar som jag missade när jag inte hängde så mycket på forumet under sommaren.