Nekromanti Hur firar man 20 år som rollspelare?

Khan

Kondottiär
Efter lite matematik och kalenderbitande har jag räknat ut att jag spelade mitt första pass rollspel någon gång tidigt på höstterminen 1998, dvs snart tjugo år sedan. Vi hängde hemma hos en kompis på Kinnekulle, spelade Eon och jag har fortfarande kvar bakgrunden (tyvärr inte rollformuläret) på gulnat handskrivet kollegieblockspapper. Jag var hänförd. Det här var min nya hobby, det visste jag med en gång.

Nu är det alltså tjugo år sedan jag började och tänkte att det vore skoj att fira nu när jag fyller jämnt. Men hur? Har ni några tips?

Feuflux

omjonasson.se
Anordna "KhanCon", bjud hem 100 nördar, frossa i rollspel och vakna upp klockan 14 nästföljande dag med en T12:a i ena handen och ett rollformulär med blodstänk på en den andra.

Conan

انتفاضة
Spela mer Eon såklart. Ett spel som fortfarande håller

Tant Ragnar

Gamle usling
Unna dig själv en superlyxig låda av ett spel du älskar eller är intresserad av. Typ mutant år noll megapaket.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
OMG. Jag är i nästan exakt samma sits, fast de första sessionerna var Chronopia för mig innan vi gick över till Eon.

Följer med stort intresse :D

Khan

Kondottiär
Björn Wärmedal;n288887 said:
OMG. Jag är i nästan exakt samma sits, fast de första sessionerna var Chronopia för mig innan vi gick över till Eon.

Följer med stort intresse :D
För mig var det också mest Chronopia i början - första spelmötet med Eon var ett undantag. Det växlade en del mellan Chronopia och Mutant 2089 där i början, med en del Star Wars inslängt här och där.

Feuflux said:
Anordna "KhanCon", bjud hem 100 nördar, frossa i rollspel och vakna upp klockan 14 nästföljande dag med en T12:a i ena handen och ett rollformulär med blodstänk på en den andra.
Det där är banne mig en rätt frestande idé. Problemet är att jag har så dåligt utrymme hemma bara. Ska se om jag kan hitta en annan plats att vara på och ha minikonvent. Annars får jag satsa stort på årets BSK.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n288891 said:
Genom att spela mer rollspel. Det är det enda rätta.
Eller för att utveckla: se om du kan få tag på det gamla eonäventyret ni spelade, och kör det i en ny grupp med dig som SL. Se hur det går denna gång =)

Jocke

Man med skägg
Genom att spela ett möte i varje spels anda i kronologisk ordning.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Grattis!

Fira genom att skriva ihop en onepage dungeon med tema:

1 - Fängelseavdelningen i Dödsriket
2 - Drömfabriken i Gudarnas Rike
3 - Barbarkannibalernas Isgrotta
4 - Vampyrdemonernas Breeding Pit
5 - The succubus House of Infernal Pleasure
6 - Fågelfolkets Ihåliga Trädgrotta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pga mitt minnes ständiga opålitlighet så har jag bara gissningar, men jag är hyfsat säker på att jag har samma jubileum. Någon gång där i slutet av högstadiet introducerades jag till Mutant Chronicles av en spelgrupp jag inte längre har kontakt med.

Jag har funderat på om jag ska försöka dra ihop en grupp för ett Mutant Chronicles-oneshot. Kanske med de gamla reglerna, kanske med någon form av hemmabygge (tredje utgåvans regler är bland de jag läst som jag allra minst vill använda till någonting någonsin. Hujeda mig vilken massa krånglig skit). Antingen något litet "introäventyr" med mysterier på Luna, eller kanske första delen av den klassiska MC-kampanjen Venusian Apocalypse...

EDIT: Efter lite koll så har jag tydligen missat mitt jubileum; jag skulle ha firat 2016... Jaja. Sånt händer.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Bra tråd! Borde vara 35 år sedan nästa sommar som vi besökte Döda Skogen första gången så än finns det tid att planera det jubileet. Eftersom fem av oss fortfarande spelar tillsammans så hade det varit lite kul att spela det igen. Kanske rent av kan se om vi kan samlas i hans föräldras trädgård igen på samma bergsknalle.

Minimoni

Homelander
Jag var själv 14 när jag började med rollspel men det blev väldigt snabbt min stora hobby. Jag är 36 nu och spelleder fortfarande varannan vecka. Dock så har spelgruppens storlek ändrats med åren och vi som fortfarande bor såpass nära varandra att vi kan spela regelbundet är ganska få. Tror dock att rollspel alltid kommer vara en stor del av mitt liv då jag numer kanske läser mer rollspelsmaterial än jag hinner spelleda. Så fira med att spela ännu mer så länge du har möjligheten!

Lukas

Mannen i Gult
när jag firar 20år som rollspelare (8år kvar) så vill jag ta fram alla gamla papper jag sparat ifrån den tiden, och samla så många som möjligt av de jag spelade då med och försöka spela så som vi spelade då igen, på samma ställe som vi då spelade. Jag tror bara 2/5 av mina dåvarande spelare har en chans att vilja vara med idag, och jag tror vi alla skulle hata det , och förmodligen blir min gamla högstadieskola inte så glada att några 30åringar spelar i deras korridor.
Men är det jubileum så är det.

anth

Vetefan
Återförenings-session.
Få tag på dem som du spelade med för 20 år sedan (gissningsvis firar även de 20 år) och spela något av de spel som ni spelade för 20 år sedan.

Rangertheman

Myrmidon
På juldagen firar jag 34 år som rollspelare. Det har varit en återförening mellan kompisarna från förr och blir en till om en vecka. Tyvärr utan mitt deltagande på grund av geografin. Men när jag är med tänker jag tvinga dem att spela rollspel =)

Bifur

Veteran
Jag gissar att jag firar 30 år nu denna sommar (men kan minnas fel på ett år åt endera hållet). En återförening hade varit roligt men känns logistiskt omöjligt. Får fira genom att spela Ensamma vargen med barnen :)

LordTengel

Swordsman
Absolut se om det finns någon möjlighet att få ihop första spelgänget för en reunion!

...damn. Firar nog 26 år som rollspelare i höst. :eek:

Khan

Kondottiär
Det låter som om återförening verkar vara ett återkommande önskemål från flera som jubilerar. Ska se om jag kan dra ihop det gamla gänget, två av dem har jag i alla fall bristfällig facebookkontakt med.

Men jag taggade till på det där med att ha ett minikonvent. Man skulle kunna ha jubileumstema, ha partyhattar och tårta och allmänt fira. Rollspelsföreningen här i stan är en lämplig lokal, stor öppen och fräsch med bra infrastruktur i form av kök, duschar, bord och rum man kan stänga till. Hm... Ska gräva lite mer i det här.

Johan K

Gammal & dryg
Om möjligt, spela nått av de första äventyr ni körde.. =)
Det hade jag gjort