Hur fixa till The Force för "Pew Pew! Bounty Hunters in Space"?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Behöver få lite hjälp (läs skriva av mig) med ett hack till "Pew Pew! Bounty Hunters in Space" om nu någon spelat/kikat på det.

Spelet, rules light, är avsett att fånga känslan i Mandalorig Star Wars. Jag lägger till fler skills (Charm, Knowledge, Streetwise etc), så att man kan spela bredare än primärt bara prisjägare som i nuläget.

Nu till mitt problem: Force behövs också fixas lite, i nuläget har vissa pregens "mind tricks", "Telekinetic attack" etc istället för en utrustningsgrej. Effekten är densamma spelmekaniskt som en pryl, dvs ger en 1D6 på ett relevant slag. Jag vill ändå få in lite "spelbalans" för force-users, iom att force skills är mer elastiska och användbara än en specifik grej, och jag tycker de bör kosta "mentalt"

Vad tycker ni? Ha typ tre uses per force skill (som combat armor funkar etc) per session, eller ngn form av force point pool att ta från vid användning? Hur många isåfall för den senare? Räknar med att man har 1D per vald force skill (max 5 st från start på bekostnad av utrustning) och 0 i grund för andra force skills. Slå 2D6 per session, ta den högsta som antal ggr du kan "betala" för dina valda force skills? Räcker det eller behöver en spelare fler poäng än max 6, tror ni?
Något annat smartare system?

PS Tänkte låta Kraften vara lite mer flex i spelet, och tillåta att använda fler force points = varje poäng ger en extra D på slaget. Att ha Force överhuvudtaget får vara en skill eller en edge.

PS Tänkte att Lightsaber Defense är "gratis", dvs att använda en sabel kostar inte force points, men att den ger 2D6 i både anfall och försvar. Vill man göra extra flashiga grejer/skada/skydd får man använda poäng för fler tärningar.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Landat i att Force är mer abstrakt, dvs inga "force skills". En RP får lika många Force Point (per session) som avstådda starting gear (upp till 5).
Sätt en svårighetsgrad från 4+ till 6+ när något med Kraften skall göras. 1
Slå: D6 i grund + 1 D för Force Use-skill, +1 eller fler D per spenderad Force Point spenderad.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Ett enkelt sätt hade varit att bara ge en bonus till en färdighet, men det förklaras med det är Kraften som gör det. Springer snabbt, övertygar folk, hoppar långt, etc.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Ett enkelt sätt hade varit att bara ge en bonus till en färdighet, men det förklaras med det är Kraften som gör det. Springer snabbt, övertygar folk, hoppar långt, etc.
Jo, det har jag funderat på också - som en möjlig "Kraft"-funktion (utöver mer Star Warsig användning med telekinesi, mind tricks osv). Dvs spendera en Force Point på att boosta ett slag (som rör mer fysiska saker).

PS Har blandat friskt mellan två trådar i mitt hackande, och redan skrivit om hur jag tänkte mig hantera The Force - lutar åt låta varje bortvald start gear/trait (av fem möjliga) ge en force point per session att använda "friare" än rena statiska Force skills. Bränn en Force point för att göra en typisk jedieffekt; exempel och svårighetsgrad nedan:

  • Lift an object with your mind 4+
  • Disarm an enemy from a distance 5+
  • Lift or push a creature with your mind 6+

  • Ease the panic of an ally 4+
  • Mask your presence from enemies 5+
  • Leap a great distance or height (change range) 6+

  • Read a creature’s surface thoughts 4+
  • Influence a creature’s behavior 5+
  • Project your image to others 6+

  • Inhure a creature 6+
  • Resist the influence of the Dark Side... 6+ & 6+
Jedis slår 1D6 i grund, plus 1D6 Use the Force skill. Varje använd Force point ger en d6 till. En ljussable ger dock +2D6 i anfall och försvar.

PPS Tror att det blir lite spelbalans i det: att krafttrycka iväg en npc är rätt svårt, men troligen en viktig scen, så det motiverar att spelaren bränner säg 2-3 Force points. Då har man 4-5 D6:or att slå för att nå 6+ på åtminstone en av dessa (och slaget kan slås om, om ngn offrar en reroll-poäng).
 
Last edited:
Top