Nekromanti Hur flödar plotsockret i Supernatural?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I tråden om att kritisera sitt eget spel på makarforumet så dök det upp en liten diskussion om hur man kunde snitsa till användandet av plotsocker (vilket är en officiell och allmänt gångbar term som täcker ödespoäng, hjälptepoäng, fate, fortune, what have you). Där kom i alla fall Supernatural på tal:

McFisk said:
Supernatural har ju lyckats väldigt bra med att implementera sina "ödespoäng".
där är det mer som en flytande valuta, man använder poker markörer för att muta sl.
Och sl fyller ständigt på med nya markörer åt sina spelare.
Mycket text för kort fråga: hur funkar det, mer exakt? Jag har kikat på ett par recensioner men gått bet på att hitta det.

Bonusfråga: hur mycket är de värda egentligen, vad kan man göra med dem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Mycket text för kort fråga: hur funkar det, mer exakt? Jag har kikat på ett par recensioner men gått bet på att hitta det.
Jag har bara läst, inte spelat, men såhär uppfattar jag det:

Man ska helst använda nåt fysiskt, som mynt eller pokermarker. Man skjuter över dem till SL för att förbättra sitt slag, introducera nåt i spelvärlden, rädda sitt liv, föreslå grejer utanför sin rollperson i allmänhet. All that jazz.

Man får tillbaks dem när man gör saker SL gillar eller när SL tycker synd om en, eller när SL tycker att hen har satt en i en knipa på ett rälsat sätt.

Ganska mycket pudel och helt och hållet SL's godtycke, så ogillar man sånt så är det fel väg att gå.

Rickard

Urverk speldesign
Plotsockret i övrigt

Vad vill man tillföra med plotsocker egentligen? (Jag lämnar denna fråga öppen)

Jag gillade Bobbys förslag i den andra tråden om att man kunde införa element (miljö, personer?) och då få tillbaka poängen i slutet av spelmötet eller att man kunde använda den som DoD:s hjältepoäng och autolyckas och då är den permanent spenderad.

Hur ska man få tillbaka poängen?

Bobby föreslog att man skulle få tillbaka alla poäng efter spelomgången. Det funkar väl bra, men bara man har massor av poäng. Jag vet spelgrupper som gått igång i Höstdimma och Noir bara för att de har fått generöst många poäng. Om man bara har en poäng borde man få tillbaka den efter varje scen, annars blir det väldigt begränsat och då helt onödigt att ens ha plotsocker. Det blir som när man låter ett barn få eget ansvar men begränsar det såpass mycket att det egentligen inte finns något att göra.

I DoD fick man tillbaka poängen om man gjorde något hjältedådigt, som att slakta ett monster. Det gjorde att jag fick fler hjältepoäng när jag dödade en drake med en slungsten, efter att spenderat ett hjältepoäng.

Spelledaren kan ge godtyckligt ge tillbaka plotsocker eller så kan spelarna belöna varandra. Det hela blir dock att det blir just godtyckligt. Om spelarna ger tillbaka blir det också tendenser att man ibland ger välgörenhetsgåvor, alltså ger plotsocker till spelare som egentligen inte förtjänar det men som inte fått någonting.

Jag funderade på en variant där plotsockret blev utdelat i början av speltillfället till någon spelare och när den har använt den så skickas markören åt vänster till nästa spelare. Här skulle man kunna ha flera markörer runt bordet eller markörer som symboliserar vad plotsockret kan göra, föra in en plats, en person, ett föremål, en ledtråd, autolyckas med slag etc.

/Han som gillar kretsloppssystem

KamiFisk

Hero
Jag gillar som sagt Supernaturals plotpoängs system.

Man börjar med 6 plotpoäng man kan sammla ihop upp till 12 stycken.
Med plotpoängen kan man förbättra sina slag, göra så att man tar mindre skada, eller köpa förändringar i storyn, som t ex men jag hade gjort en djävulsfälla och lagt den under mattan.

För att få tillbaka plotpoängen är det ungefär som krank nämnde.
Dock kan man få tillbaka dem mer regeltekniskt genom att använda sina nackdelar.

När vi spelar upplever jag att plotpoäng flödet på smidigt.

CapnZapp

Myrmidon
Jag undrar om inte OP ville åt mera exakta definitioner...

Ok, man har sex poäng. Men hur mycket är varje poäng värt relativt din egen förmåga och relativt de situationella modifikationerna i spelet?

Sånt som "en extra tärning" (vad nu det kan tänkas betyda) eller +5% per poäng (för de av oss som inte känner till något alls om Supernatural).

Betyder varje poäng "du undgår skada helt eller dödar din motståndare automatiskt"? Eller är det mer småpotatis i stil med "du tar en poäng mindre i skada och drar därför bara bort 129 hp istf 130 för den attacken"...?

CapnZapp, som helt utan ha läst Supernatural föröker införa tankegången i WFRPv2 - spenderar du en fortune point på ett "coolt" sätt (enl SLs subjektiva definition) kan du belönas med ett bonus-fortune point.

På så vis uppmuntras man göra handlingar som spelet annars är alldeles för strikt/snävt för att tillåta.

KamiFisk

Hero
Aight, För att förbättra tärningsslag osv finns det en lista att gå efter ett plottpoäng höjer ditt tärningslag med en d2:a.
Skadan kommer jag inte ihåg i huvudet, och har inte boken nära tillhands.
Däremot så är att ändra story mer friformande och mer situations baserat.
Att ha en påse salt i bagaget när man skall skall göra saltgurka, kostar mindre än om man är jagad av en demon och måste dra salt för att hålla demonen borta.

Så fungerar det på ett ungefär iaf.
Svårt att förklara när jag inte kan dubbelkolla i boken.