Nekromanti Hur fungerar brytvärdet?

The_shadow

Warrior
Hur mycket jag än läst så har jag inte riktigt fått grepp om hur brytvärde fungerar i praktiken. Kan någon förklara deta för mig på ett lättbegripligt sätt./images/icons/dragon.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Så här fungerar BRYTvärdet.

Brytvärdet fungerar på följande vis.
Om ett vapen/sköld/rustning parerar/blockerar/mottar ett anfall från ett vapen så gör man en BRYTvärdeskontroll. Den går till så här:

Om anfallets skadeverkan är större än BRYTvärdet, då sänks brytvärdet med 1.
Därtill slås ett antal tärningar mot vapnet/skölden/rustningsdeles (nu sänkta) BRYTvärde. Om detta tärningsslag blir större än BRYTvärdet så går vapnet/skölden/rustningsdelen sönder på lämpligt sätt.
Exakt hur många tärningar som ska slås beror på hur många multiplat skadeverkan är av reducerat BRYT, detta framgår på i tabell 5-12, sid 114 i kapitlet om dom Avancerade stridsreglerna. (Detta är i den gamla upplagan av Eon).

Helmgast
Sidan 114

Titta på sidan 114 i både EON 1 och EON II. I ettan står det att brytvärdet sänks med 4 om skadeverkan är större än BRYT*4, samt att BRYT-slaget slås med Ob5T6.
I tvåan står det att BRYT sänks med 1 och att slaget är på Ob4T6.

Däri ligger skillnaden.

Re: extra brytregel

Om man frågar mig så har jag dessutom lagt till en extra regel då jag inte var nöjd.
Varje föremål har nu, förutom brytvärdet, Kvalitet (kv).
När det påverkas av ett slag slås ob2T6 mot kv (i allmänhet 5-6 för träsköldar o dylikt, 8 för metallvapen), är resultatet lika med eller under kv går effekten av träffen ner ett steg (om det var 3*bryt så räknas det istället som 2*bryt), över kv ger ingen effekt.
Fummlade kvalitetsslag gör att bryt går ner med ett extra, men antalet tärningar för att slå sönder det ökar inte. Fummlet innebär dessutom att kv går ner med ett.
När ett vapen har mindre än hälften av ursprungsvärdet i antingen kv eller bryt gör det en tärning mindre i skada o har -1/-1 på SI-värderna.
Nöjda?

G

Guest

Guest

Nej, ta inte illa upp men... den suger. Det var den sämsta regeln jag nånsin hört, onödigt krångligt. Dessutom försvinner effekten när den metallskonade välvda skölden spricker på mitten utav tirakkroken som kommer flygande från den bärsärkande tiraken.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Observera att det inte var jag som kom på det här...

Tag vapnets BRYT, addera färdighetschans och dra bort fem.
Formel: BRYT -5 (alternativt -10) + Färdighetschans i vapenfärdigheten.

Detta gäller inte för sköldar, stolar som man slåss med och dylika vapen. Detta är för att framhäva att man inte står och hackar på varandras svärd tills det bara är smulor på marken kvar av dem.

Tycker man att -5 är för lite går det nog utmärkt med att använda -10, då 10 är en ganska låg FC i en vapenfärdighet och BRYT då förblir ganska oförändrat. En ovan användare (FC = 7) får i sådana fall -3 på svärdets BRYT, då han är en sådan som står och hackar tills det bara är smulor kvar... Eller så kan man säga att BRYT aldrig modifieras negativt, bara positivt.

Äh...!

"den suger"

Hårda ord.

Njjja, visst är det extra regler, men brytregeln som den är är inte bra. Inte lika dålig som Eons suparregler, men nästan.

Varför skulle effekten av att metallskölden slås sönder försvinna?
Man får väl slå hårt nog bara?
Men, ja, i allmänhet håller saker lite längre.
Vill man ändra detta lite kan man säga att alla slag som går över dubbla kv gör att bryt går ner ett extra. Det fungerar också.