Oj, var ska man börja? Jag har spellett allt till Chock även om det är många år sedan. Reglerna är onödigt komplicerade och borde gått ett par vändor till genom maskineriet innan de släpptes. Stämningen är fantastisk. Äventyren är si sådär. Draculas hämnd är fantastiskt, liksom monsterboken Nattens fasor. Det finns ett djungeläventyr som jag minns som ett rälsat hjältar-dödar-monster äventyr. Grundbokens spökäventyr utspelar sig i ett hus, likt ett klassiskt CoC-äventyr. Också det väldigt bra. Finns ett äventyr som handlar om Loch ness odjuret som känns som om det skulle kunnat bli jättebra om man tänkt lite till.
Man är alltså medlemmar av S.A.V.E (vilket jag som barn inte fattade var ett engelskt ord utan uttalade som fyra bokstävenr...) som spårar upp och dödar varelser från "Det okända".... Och dessa varelser kan aldrig dödas på vanligt sätt, med ett skott i ansiktet. Man måste alltid gå tre varv runt kyrkan, lägga fyra påsar salt i likets vänstra innerficka och droppa mormors hemkokta på tungan på en brunstig tjur. Både intressant i att man måste komma på lösningen och lite tjatigt. Mycket av varelsernas kraft är besvärjelser som skapar stämning- maten ruttnar, en varelse kommer ut ur spegeln etc.
Rollpersonerna kan ha begränsade krafter- vägen.
Jag föreställer mig att Bortom är en modern version av Chock, men jag kan ha fel.