Nekromanti Hur funkar citaträtt för musik, egentligen?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
1. Jag tycker att det där med rättigheter är rätt krångligt. Jag skrev egen intromusik till podcasten bara för att slippa strul.

2. Jag vill spela in ett avsnitt till podcasten där jag diskuterar musik i rollspel. Och jag skulle vilja ha med några snuttar... 20-30sek? av några olika låtar som vi använt när vi spelat.

Får jag göra så utan att be om lov eller betala STIM-pengar eller liknande?

Sapient

Swashbuckler
wilper said:
2. Jag vill spela in ett avsnitt till podcasten där jag diskuterar musik i rollspel. Och jag skulle vilja ha med några snuttar... 20-30sek? av några olika låtar som vi använt när vi spelat.

Ja, det får du om du specifikt diskuterar musiken du spelar. Då är det citat. Om du däremot bara har den som utsmyckning, är det inte citat.

Det exakta antalet sekunder är inte så viktigt, det kan bero på om det t.ex. är relevant att citera ett 35 sekunder långt parti eller ett tio sekunder långt parti, så att säga. Alltså beroende på vad du vill använda det till och säga om det.

God ton et.c. (se t.ex. Solves länk) är att inte spela längre än du behöver.

Sen ska det ju vara rimligt också. Man kan inte komma undan med att kalla det "ett citat" genom att peka på nånting i början och nånting i slutet och sen spela hela låten. :gremsmile:

Givet att verken du spelar är utgivna ("tillgängliggjorda för allmänheten", "offentliggjorda" - lagen har haft lite varierande uttryckssätt) så behöver du i så fall inte be om lov. Är det ett outgivet verk där du råkar besitta en av de fem existerande inspelningarna dock, så måste du ha uttryckligt tillstånd.

För att citera korrekt måste du också ange källa. I musik betyder det oft två saker - dels kompositör motsvarande och dels den inspelning som använt dig av.

duncan_UBBT

Swordsman
Och att slänga pengar på STIM hjälper inte om inte alla låtarna i fråga administreras av STIM, ett misstag många begår.