Har en idé för ett rollspel som är baserat på ett befintligt IP. Dock så kan jag ingenting om upphovsrätt och liknande men eftersom jag vet att det finns personer på detta forum som har publicerat rollspel och därmed hållit på med liknande frågor tidigare, så tänkte jag att det är en lämpligt ställe att börja på.
Så rent generellt hur funkar det med rättigheter till IP:n för rollspel? Vad är det för kostnader? Jag inser att det skiljer sig på pris om IP:t är ett obskyrt rollspel från 90-talet gentemot om det är en Hollywood franchise från det senaste åren, (i mitt fall är det en gammal trippel A titel som kom ut för ca 15 år sedan) men rent generellt vilka priser kan man förvänta sig? Är det något som man eventuellt skulle kunna ha råd med på en typisk Svensson knegarlön eller krävs det en miljonvinst på lotto, eller mer realistiskt ett miljonlån från en bank.
För hur lång tid får man behålla rättigheterna om man lyckas skaffa dem? För mig så kommer det här vara ett projekt som jag blir tvungen att hålla på med på den lilla fritid jag har så väldigt snäva eller dyra deadlines skulle vara problematiska medan ett par års tidfrist vore mer överkomligt.
Vilken kontroll har man över innehållet för ett IP om man skaffar sig rättigheter till det. Säg att man har skrivit en lång världsbeskrivning till ett rollspel och så kommer någon och ger ut en annan typ av spel eller medier som skiljer sig radikalt från det man själv knåpat ihop. Vad är det som gäller då?
Slutligen finns det någonstans man kan se vem som äger ett befintligt IP? Jag inser att om det visar sig att det här med IP:n är något som.om en vanlig dödlig kan ge sig in på så kommer steg ett ändå vara att kontakta en advokat men eftersom advokater tar betydligt mer betalt per timme än jag tjänar på en timme så skulle det vara trevligt om man kunde förbereda så mycket som möjligt själv innan taxametern börjar ticka.
Så rent generellt hur funkar det med rättigheter till IP:n för rollspel? Vad är det för kostnader? Jag inser att det skiljer sig på pris om IP:t är ett obskyrt rollspel från 90-talet gentemot om det är en Hollywood franchise från det senaste åren, (i mitt fall är det en gammal trippel A titel som kom ut för ca 15 år sedan) men rent generellt vilka priser kan man förvänta sig? Är det något som man eventuellt skulle kunna ha råd med på en typisk Svensson knegarlön eller krävs det en miljonvinst på lotto, eller mer realistiskt ett miljonlån från en bank.
För hur lång tid får man behålla rättigheterna om man lyckas skaffa dem? För mig så kommer det här vara ett projekt som jag blir tvungen att hålla på med på den lilla fritid jag har så väldigt snäva eller dyra deadlines skulle vara problematiska medan ett par års tidfrist vore mer överkomligt.
Vilken kontroll har man över innehållet för ett IP om man skaffar sig rättigheter till det. Säg att man har skrivit en lång världsbeskrivning till ett rollspel och så kommer någon och ger ut en annan typ av spel eller medier som skiljer sig radikalt från det man själv knåpat ihop. Vad är det som gäller då?
Slutligen finns det någonstans man kan se vem som äger ett befintligt IP? Jag inser att om det visar sig att det här med IP:n är något som.om en vanlig dödlig kan ge sig in på så kommer steg ett ändå vara att kontakta en advokat men eftersom advokater tar betydligt mer betalt per timme än jag tjänar på en timme så skulle det vara trevligt om man kunde förbereda så mycket som möjligt själv innan taxametern börjar ticka.